S
el_richard skrev:
Med risk för brand/personskada. Så föreslår jag att du kontaktar en elektriker.

kabel finns lite här och där. Lokala bygghandeln kan nog beställa hem...

använd ROT-avdraget så blir det inte så dyrt.

vi elektriker köper den kabeln för ca 50 :-/M
enda problemet med elektriker är att dom aldrig kommer ;)

Du kan använda 10 mm2 om du vill, eftersom det bara är 3 m så blir prisskillnaden obetydlig.

Dock är det så att om man idag lägger 4-ledare till en central så måste det vara 10 mm2. Endast en 5-ledare kan vara 6 mm2 i ditt fall.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
thestrut skrev:
är ni rörande överrens att det räcker med 6mm2? kanske ska mäta den gamla? eller är du GK100 säker på att jag har 6mm2?
Jag är helt säker på att du kan ta 5G6 det är inte så otympligt och dessutom onödigt med grövre. Jag är nästan lika säker på att du har 6mm2 där nu också men det spelar ingen roll,

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
el_richard skrev:

när skadan uppstod i helgen ringde jag 5 olika elektriker, ingen svarade.
då drog jag en tillfällig elkabel ut ur elskåpet så vi kunde fortsätta arbetet, när det gick så smidigt så borde jag väl kunna koppla in en ny kabel med enda skillnaden att den går genom väggen nu istället för genom dörren :)

ja visst, ni elektriker köper den för 50:- per meter och debiterar oss på 250:- per meter eller där i krokarna PLUS MOMS!

Redigerat:
en följdfråga då, detta matar ju huset och nuvarande garage.

en tillbyggnad av garage kommer göras, kan jag (elektriker) då dra ytterligare en matningsledning från elskåpet till det nya garaget? alltså från själva skåpet bilden visar?

denna fundering ploppade upp i huvudet nu och jag tänkte att det borde ju gå dra en till därifrån och gräva ner i marken till garaget...

så, kan jag ta en ny matningsledning därifrån kör jag på 6mm till huset,
ska garaget matas via min huvudcentral inne tror jag att jag väljer 10mm2 till den centralen

Redigerat:
Ta du 6mm2 till båda och utgå med fördel från mätarskåpet till vardera.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Handlar det om några större avstånd till garaget, typ längre än 30 meter? Annars finns ingen anledning att gå över 6 mm². Den kan hantera strömmar på 30-40 A vilket är långt mer än vad dina huvudsäkringar tillåter.

Den bästa lösningen är att mata garaget ifrån mätarskåpet med 6 mm². Att ta matningen ifrån centralen blir bara onödigt krångel.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
kabellängden kommer understiga 20 meter till garaget,

6mm2 till båda blir det!

tack för bra svar allesammans!

el_richard skrev:

Har lyckats köpa kabeln för 39;- så nu återstår monteringen... Får se om det blir under morgondagen:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.