ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 034 inlägg
Nej givetvis inte (tja någon enstaka grupp kanske, men inte mer än så)Bo.Siltberg skrev:
Det jag skrev var att det hade blivit praktiskt orimligt att bara dra 3x1,5/2,5 både i antal rör och i antal N/PE ett rör tar givetvis inte mer eller mindre plats bara för att att det går 3 el. 5 ledare i det. (och resulterade i att jag var tvungen att dra med 5-ledare)Bo.Siltberg skrev:
Ja, mer eller mindre så, (ibland är givetvis alla styrda och ibland ingen - ännu...). Den mängd överkopplingar jag hade varit tvungen att göra (och helst undviker i en central) krävde i det närmaste 15% av min centrals utrymme (en dryg rad á12 moduler med de kopplingsplintar jag då övervägde).Bo.Siltberg skrev:
Av just den anledningen framhåller jag gärna att man bör utnyttja KNX decentraliserade natur och sätta UC:s som tillgodoser mindre delar av anläggningen (istället för att som så många gör stirra sig blind på priset per utgång i aktorerna). IHC är svårare att decentralisera så där bör man ta höjd för en central med väldigt mycket utrymme (lite beroende på ambition med automationen)
/U
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Svaret på min fråga kom i första svarsinlägget av Srednq, tack!
Dock väldigt intressant att följa er debatt och djupgrävning i frågan. Jag har nog liknande situation som beskrevs tidigare, för många flexslangar m.m. för att det ska bli bra vid centralen om allt skulle gå i egna.
Därför positivt om jag kan gå iväg med dessa "mångtrådiga" fördragna flexslangarna när det går.
Precis som i traditionellt elsystem så behövs det ibland separat avsäkrade uttag (vattenkokare m.m.). Ibland kan man naturligtvis gå med en säkring som delas upp till fem tändtrådar istället om det är obefintlig last vi pratar om. Vilket man väljer avgörs ju av varje enskilt fall. Hellre för många säkringar än tvärtom. Dessutom lättare att felsöka när en säkring går om det inte är 1000 förbrukare anslutna till den anser jag.
Återigen tack för ni tog er tid att svara.
Dock väldigt intressant att följa er debatt och djupgrävning i frågan. Jag har nog liknande situation som beskrevs tidigare, för många flexslangar m.m. för att det ska bli bra vid centralen om allt skulle gå i egna.
Därför positivt om jag kan gå iväg med dessa "mångtrådiga" fördragna flexslangarna när det går.
Precis som i traditionellt elsystem så behövs det ibland separat avsäkrade uttag (vattenkokare m.m.). Ibland kan man naturligtvis gå med en säkring som delas upp till fem tändtrådar istället om det är obefintlig last vi pratar om. Vilket man väljer avgörs ju av varje enskilt fall. Hellre för många säkringar än tvärtom. Dessutom lättare att felsöka när en säkring går om det inte är 1000 förbrukare anslutna till den anser jag.
Återigen tack för ni tog er tid att svara.
Till er som funderar på att dra många grupper för att "klara alla laster", betänk vilken huvudsäkring ni har, 25 är normalt max (oftare 16 eller20 A) i vanliga villor/lägenheter och det är ju bara 2½ 10A säkring per fas.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
I mitt fall kommer det bli 20 A huvudsäkringar. I praktiken inget problem, en jämn belastning mellan faserna plus det faktum att man inte kör så mycket i taget löser allt.elmont skrev:
Och precis som någon skrev, jag kör inte kompressorn i garaget samtidigt som jag kokar vatten i köket. Däremot vill jag kunna köra vattenkokare (2000 W) samtidigt som micro och kaffekokare, och då bör man tänka till lite när elen skall dras.
Klicka här för att svara