13 517 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Löst elverk till pelletsbrännaren och cirkpumpen?
Hur mycket ström drar en vattenpump egentligen? Den går väl inte mer än någon minut åt gången. Även om pumpen då är på 1,5 kW så motsvarar en minuts pumpning inte mer än 2Ah ur ett tolvvoltsbatteri. Kan man bara hitta en trefasinverter till rimligt pris så är man hemma, alt en omformare från enfas till trefas som man kör efter enfasinvertern. De övriga sakerna borde man kunna driva på en vanlig inverter som inte är särskilt dyr.
Man borde väl kunna använda bilens generator för att ladda ett 12v-batteri? Koppla in det med startkablar och kör. En bilgenerator är väl på minst 100A nuförtiden? Inte för att jag vet om man verkligen kan ta ut 100A vid tomgångskörning dock.
Man borde väl kunna använda bilens generator för att ladda ett 12v-batteri? Koppla in det med startkablar och kör. En bilgenerator är väl på minst 100A nuförtiden? Inte för att jag vet om man verkligen kan ta ut 100A vid tomgångskörning dock.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, jag har inga siffror, men på tomgång så ger även en modern bilgenerator inte mycket mer än plus-minus noll. Några 100A blir det rakt inte.pelpet skrev:
Men nu är det väl inte så mycket som hindrar att man kör motorn med förhöjd tomgång. Det är det man gör med båtmotorer om man behöver ladda batterierna (de behöver dock gasas mer än man tror innan man får bra laddning, typ 70% av maxvarvtalet), så jag kan inte se att det skulle förstöra en bilmotor heller om man gör det med måtta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden