Mikael_L
En ledare som bär "nollström" ska vara blå.
En ledare som bär felström från skyddsjord ska vara gulgrön.
PEN ska vara gulgrön med ett varv blå tape i ändarna.

Så i TS central ska det egentligen dras ett varv blå tape runt den inkommande PEN (den grova gulgröna).
Sen ska båda ledningarna som går till nollan på JFB bytas till blå, då det går uteslutande "nollström" i dessa.
 
Så det är inte OK att använda röd ledare mellan PEN och N? :) Räcker det med ett varv blå tejp på den svarta PEN, eller måste man dessutom tejpa gulgrönt?
 
Jag letade efter sån, men hittade ingen på Biltema. :) Brukat ni tejpa sån på de svarta?
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Jag letade efter sån, men hittade ingen på Biltema. :) Brukat ni tejpa sån på de svarta?
Nä inte jag.
Jag har aldrig hållt den tapen i min hand ens.

Men jag borde kanske köpa ut en rulle. Det verkar åtminstone seriöst.
När det är gamla installationer och kablar och färgerna kan vara vad som helst så skulle det kunna vara väldigt bra att tejpa på lite sådan tape för att undanröja tveksamheter. :)
 
Jag har haft en rulle i bilen i "alla tider". Efter nått år (10 - 15 ?) måste man investera i en ny för det brukar inte gå så många dm/år :thumbup:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.