6 375 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Elskåp - jordelsbrytaren
En ledare som bär "nollström" ska vara blå.
En ledare som bär felström från skyddsjord ska vara gulgrön.
PEN ska vara gulgrön med ett varv blå tape i ändarna.
Så i TS central ska det egentligen dras ett varv blå tape runt den inkommande PEN (den grova gulgröna).
Sen ska båda ledningarna som går till nollan på JFB bytas till blå, då det går uteslutande "nollström" i dessa.
En ledare som bär felström från skyddsjord ska vara gulgrön.
PEN ska vara gulgrön med ett varv blå tape i ändarna.
Så i TS central ska det egentligen dras ett varv blå tape runt den inkommande PEN (den grova gulgröna).
Sen ska båda ledningarna som går till nollan på JFB bytas till blå, då det går uteslutande "nollström" i dessa.
Nä inte jag.-MH- skrev:
Jag har aldrig hållt den tapen i min hand ens.
Men jag borde kanske köpa ut en rulle. Det verkar åtminstone seriöst.
När det är gamla installationer och kablar och färgerna kan vara vad som helst så skulle det kunna vara väldigt bra att tejpa på lite sådan tape för att undanröja tveksamheter.
Klicka här för att svara