2 446 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Taklampa skruvavståndsproblem
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har köpt en ny taklampa till hallen. Lampan visade sig ha 5 cm i skruvavstånd. Medan det i taket är typ 7 cm i skruvavstånd mellan skruvarna där tidigare doslock med kontakt satt men som jag knipsat bort.
Hur gör man för att sätta en lampa med för litet avstånd mellan skruvarna mot vad det är i taket?
Hur gör man för att sätta en lampa med för litet avstånd mellan skruvarna mot vad det är i taket?
Lampan du köpt är tänkt att skruvas direkt mot ett plant underlag, och ledningarna ska bara komma ut ur ett rörutlopp, rakt in i lampan.
Ett exempel på rörutlopp:
Visa bilaga 27618
Ett exempel på rörutlopp:
Visa bilaga 27618
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ok så jag måste helt enkelt köpa ny lamparmatur? Kan ju inte borra nya hål på annat ställe då måste ju elen dras öppet dit.Mikael_L skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kan du inte ta bort doslocket.
Och sedan göra en snygg liten skiva med t.ex. 10 cm diameter, och skruva dit i stället.
I den kan ju lampan fästas med genomgående skruv och mutter.
Om denna skiva slipas fint och målas i samma färg som taket borde det kunna bli snyggt tycker jag.
Och sedan göra en snygg liten skiva med t.ex. 10 cm diameter, och skruva dit i stället.
I den kan ju lampan fästas med genomgående skruv och mutter.
Om denna skiva slipas fint och målas i samma färg som taket borde det kunna bli snyggt tycker jag.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tror Kulle menade att du skulle borra nytt/nya hål i armaturen så att de passar ditt avstånd på 7 cm. Du kan ju behålla ett av hålen och borra ett nytt så att det blir 7 cm avstånd mellan hålen.peterwesterlund skrev:
Vad är det för armatur? Kan du lägga upp en bild på infästningen? Inget är omöjligt men det kan möjligen vara mer besvär än vad det är värt...
Annars var det ett bra förslag med en täckskiva där du kan fästa armaturen...
Annars var det ett bra förslag med en täckskiva där du kan fästa armaturen...
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det var mer besvär än det var värt kände jag. Har redan andra saker som måste göras före. Jag åkte och lämnade tillbaka armaturen på Byggmax och tog sen en sväng till Classe och köpte en annan med kontakt och fäste för krok. Så det ordnade sig. Tack för hjälpen 
Klicka här för att svara