40 921 läst ·
19 svar
41k läst
19 svar
Ingen ström trots att säkring är hel??
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Sedan efter kontroll av fasledaren i centralen, alltså dess inkoppling på säkringshållaren, så skulle jag mäta från nolla till jord i något av de döda uttagen. OM en koppling brunnit eller lossnat så kan det lika gärna vara på nollsidan, i så fall har du 230V både mellan fas och jord, och mellan nolla och jord.
Om du nyligen har haft ett elfel (lamporna i fläkten) som givit hög belastning, inte reglerätt kortslutning, då kan en dålig koppling någonstans på vägen ha tagit stryk.
För ett antal år sedan när vi renoverade köket, så drev vi under en tid nästan all el i hela huset via skarvsladdar från en enda grupp. även provisoriska elradiatorer. Köksrenoveringen inkluderade att riva en vägg som stod rakt över elcentralen i källaren, där var ca 25 grupper som passerade i den väggen.
Nåväl jag hade en elektriker hemma som kopplade in allt, när han var klar, och var på väg ut genom ytterdörren så slocknade alla lampor i köket, det var bygglampor som fortfarande gick på "bygg-gruppen". Eftersom säkringen på den gruppen hade löst ut några gånger under byggtiden, gick jag vanemässigt för att byta säkring. Den var hel...
Efter en hel del felsökning hittade jag felet. En dosa hade brunnit. Den satt monterad i taket i källaren, inne i en inkapsling av rör (masonit). Det fanns ett doslock i inkaplsingen som markrade läget, men själva dosan var en bakelitdosa med skruvat lock.
Under denna dosa stod en väggfast, delvis platsbyggd garderob, som jag var tvungen att såga upp ett håli garderobstaket för att komma åt att felsöka.
Grundfelet var att skruven i en koppling hade dragit snett, så den hade "fastnat" innan den gått i botten, trådarna låg lösa under skruven. Dosan var troligen monterad i samband med en stor ombyggnad 1960, så felet hade alltså funnits i nästan 50 år innan det började brinna. Kopplingen var av typen slitsad skruv som trådarna läggs i, en "mutterhylsa" med centrumpigg skruvas på så att piggen skall trycka på trådarna i slitsen. Iom. att gängorna är "slitsade" så är risken för att dra hylsan snett rätt stor.
Allt i dosan var förkolnat liksom 5 cm av kablarna in till dosan, men inga skador på tak eller rörinkapsling. Nollan hade smält av.
Om du nyligen har haft ett elfel (lamporna i fläkten) som givit hög belastning, inte reglerätt kortslutning, då kan en dålig koppling någonstans på vägen ha tagit stryk.
För ett antal år sedan när vi renoverade köket, så drev vi under en tid nästan all el i hela huset via skarvsladdar från en enda grupp. även provisoriska elradiatorer. Köksrenoveringen inkluderade att riva en vägg som stod rakt över elcentralen i källaren, där var ca 25 grupper som passerade i den väggen.
Nåväl jag hade en elektriker hemma som kopplade in allt, när han var klar, och var på väg ut genom ytterdörren så slocknade alla lampor i köket, det var bygglampor som fortfarande gick på "bygg-gruppen". Eftersom säkringen på den gruppen hade löst ut några gånger under byggtiden, gick jag vanemässigt för att byta säkring. Den var hel...
Efter en hel del felsökning hittade jag felet. En dosa hade brunnit. Den satt monterad i taket i källaren, inne i en inkapsling av rör (masonit). Det fanns ett doslock i inkaplsingen som markrade läget, men själva dosan var en bakelitdosa med skruvat lock.
Under denna dosa stod en väggfast, delvis platsbyggd garderob, som jag var tvungen att såga upp ett håli garderobstaket för att komma åt att felsöka.
Grundfelet var att skruven i en koppling hade dragit snett, så den hade "fastnat" innan den gått i botten, trådarna låg lösa under skruven. Dosan var troligen monterad i samband med en stor ombyggnad 1960, så felet hade alltså funnits i nästan 50 år innan det började brinna. Kopplingen var av typen slitsad skruv som trådarna läggs i, en "mutterhylsa" med centrumpigg skruvas på så att piggen skall trycka på trådarna i slitsen. Iom. att gängorna är "slitsade" så är risken för att dra hylsan snett rätt stor.
Allt i dosan var förkolnat liksom 5 cm av kablarna in till dosan, men inga skador på tak eller rörinkapsling. Nollan hade smält av.
Det var inte i proppskåpet. Där var allt frid och fröjd. Men i en kopplingsdosa i källaren hade det brunnit duktigt! Dosan var full med sågspån och det hade kablarna hade brunnit av. Gissar att sågspånet var boven i dramat? Se bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
