4 320 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Skena för nolla och jord
Tack för all hjälp men jag ska bolla frågan vidare med kontoret för att få det korrekt.
Som du skriver Mikael så tänker jag mig också att fläktar ändå ska ha en nolla.
Vad det är som gäller har jag svårt att svara på då jag inte har den kunskapen.
Tack
Som du skriver Mikael så tänker jag mig också att fläktar ändå ska ha en nolla.
Vad det är som gäller har jag svårt att svara på då jag inte har den kunskapen.
Tack
Är fläktarna med trefasmotor så behövs ju inte nolla till motorn.dunderhonung skrev:
Men ibland finns det ju andra apparater inblandande, frekvensomriktare, manöver till kontaktorer och annan styrning, styrsystem osv osv, som kan kräva 230V eller nolla av någon annan anledning.
Du måste helt enkelt undersöka all utrustning.
Men ärligt talat, i princip är det som regel bäst att få fram en nolla dit direkt.
Och då har du att välja mellan att byta kabeln till 5-ledare eller sätta JFB efter kabeln. Och valet brukar allt som oftast bero till väldigt stor del på vilken lösning som är lättast och billigast.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
När det gäller fråga 1 om skenor, det finns lite diverse skenor på byggmarknader, även Jula, som går att skruva in i valfri central.
Vad gäller frågan 2, så har du fått bra svar i tråden. Man får under inga omständigheter gå vidare med en PEN ledare från en nollskena.
Så om vi förutsätter att du behöver nolla vid fläktarna, då har du två alternativ, antingen byta till en 5 ledare, så du får separat jord och nolla.
Eller så sätter du en jfb vid fläktskåpet. I så fall skall PEN ledaren dit ligga på jordskenan i den matande centralen. Obs! bara tillåtet om centralen i fråga är matad med PEN ledare, är det separerat i tidigare led så får man inte gå in med en PEN ledare på en ren jord.
Du måste då också låta säkringarna till fläkten ligga före jordfelsbrytaren. Det blir väldigt fel att koppla faserna genom JFB, men nollan (i PEN) utanför, eller tvärtom.
Vad gäller frågan 2, så har du fått bra svar i tråden. Man får under inga omständigheter gå vidare med en PEN ledare från en nollskena.
Så om vi förutsätter att du behöver nolla vid fläktarna, då har du två alternativ, antingen byta till en 5 ledare, så du får separat jord och nolla.
Eller så sätter du en jfb vid fläktskåpet. I så fall skall PEN ledaren dit ligga på jordskenan i den matande centralen. Obs! bara tillåtet om centralen i fråga är matad med PEN ledare, är det separerat i tidigare led så får man inte gå in med en PEN ledare på en ren jord.
Du måste då också låta säkringarna till fläkten ligga före jordfelsbrytaren. Det blir väldigt fel att koppla faserna genom JFB, men nollan (i PEN) utanför, eller tvärtom.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
jag menar att om han inte byter kabeln, utan förser fläkskåpet med en matning med PEN ledare (och lokal jfb vid fläktarna), då måste både PEN och faser matas utanför den bef. jordfelsbrytaren i sin matande ände.-MH- skrev:
Annars har han PEN, och därmed nolla som inte går igenom JFB, men faserna kommer via jfb. Detta kommer inte att fungera, jordfelsbrytaren löser omdelbart, eftersom den "salknar" den ström som går tillbaka via PEN.
Tänkte meddela hur vi gick vidare om någon är intresserad:
Först och främst kommer vi att byta ut hela centralen. Den ser ändå ut som ett ormbo.
Sedan kommer vi att dra en ny pexkabel 5x6m2 som kommer att ligga utanför JFB. Anledningen till det är
att den 4-ledare som går till AP-skåpet idag och kommer från UC där är biledaren(el jorden) för klen.
Först och främst kommer vi att byta ut hela centralen. Den ser ändå ut som ett ormbo.
Sedan kommer vi att dra en ny pexkabel 5x6m2 som kommer att ligga utanför JFB. Anledningen till det är
att den 4-ledare som går till AP-skåpet idag och kommer från UC där är biledaren(el jorden) för klen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden