Vad är vanligast i dag med ledspottar. Dimmer på primärsidan eller dimmer på sekundärsidan?

Ska man ha dimmer på sekundärsidan blir det, som jag förstår det, extra separat rördragning för regleringen till drivern (drivdonet). Fungerar det lika bra på primärsidan så verkar det spara tid och pengar?

K
Primärsidan, alternativt inbyggt i drivdonet båda är lika vanligt enligt mig. Sekundärsidan är det nog inte många som ljusreglerar på.
Många drivdon har inbyggt Pushdim/switchdim och rätt så många är DALI kompatibla också. Dessa kan du styra med alternativt en återfjädrande tryckknapp eller med en rotary DALI dimmer, typ Osram MCU eller likvärdigt. Själv föredrar ajg DALI, ger mycket trevligare känsla och kontroll.

Det blir inte mer rördragning (beroende på vart du placerar donet/donen.) Det krävs lite mer planering bara, på sin höjd.
Har du donen ovan undertaket så blir det i princip samma dragning. Men skall du ha alla don i/vid elcentralen så kan/blir det mer rör, men det är nog försumbart!

Redigerat:
Tack för snabbt svar KjellTimell!

Alla regleringstekniker på primärsidan är väl 230V!? Pushdim är väl en tändtråd med 230V!? Det innebär att jag kan dra alla dessa ledningar tillsammans med övrig 230-matningen i rör och dosor!? Reglering på sekundärsidan måste ha egna rör och dosor som jag förstår det.

Jag planerar i varje fall att sätta alla drivdon uppe på vinden. Till varje don drar jag upp tre rör, ett rör med 230V-matning från närmsta kopplingsdosa och två rör från innertaket (start och slut på ledspottarna som är seriekopplade). Själva regleringen (tändtråd för push) dras i samma rör som matningen. Blir det vriddimmer så kopplar man även den på tändtråden. Låter det som en bra idé?

Om vi pratar primär resp. sekundärsida på ledspottar, handlar det inte då egentligen om huruvida man väljer 12V eller 240V ljuskällor? Eller missar jag något?

Väljer man 12V sitter dimmern på sekundärsidan (skulle jag tro, om den inte sitter kombinerat med nätdelen), och väljer man 240 sitter den på primärsidan (det finns liksom inget alternativ då).

rsa skrev:
Jag planerar i varje fall att sätta alla drivdon uppe på vinden. Till varje don drar jag upp tre rör, ett rör med 230V-matning från närmsta kopplingsdosa och två rör från innertaket (start och slut på ledspottarna som är seriekopplade). Själva regleringen (tändtråd för push) dras i samma rör som matningen. Blir det vriddimmer så kopplar man även den på tändtråden. Låter det som en bra idé?
Det är vettigt som du tänker dig placering och dragning förutom dina två rör mot LED, det behövs bara ett rör där oberoende om du har spot för serie eller parallellkoppling. Ger mest en hempularkänsla om du drar rören där runt i slinga till donen, vid seriekoppling får du ju bara en tråd hela vägen från sista spot tillbaks i samma rör som matar dem på väg ut.

Och dina funderingar kring primär/sekundär dimning är nog mest en liten sammanblandning av begreppen. I de flesta systemen sker dimning genom påverkan av drivdonen tex genom pushdim, 0(1)-10 V, konventionella dimrar av bakkanttyp eller olika rena digitala kommunikationssnitt ytterst sällan sker det på sekundärsidan av tex något konstantspänningsdon.

Ja, även jag missar ju det att de flesta spottar idag kräver drivdon och är strömstyrda, med dimmern i drivdonet, trots att det är så jag själv har det :) Att välja "vanliga" 12V eller 240V ljuskällor är nog en sämre väg att gå. Jag är nog lite miljöförstörd av LED-lampor till båtar ;)

Tack GK100, ett bra tips med rören, det tänkte jag inte på! Fungerar bra och sparar en del rör och tid om LED:arna sitter på rad. Har man en slinga som går runt rummet i taket kan det kännas lite onödigt att dra tillbaka en kabel hela vägen till "början". Då borde det vara närmare att dra från sista LED:en till hålet för den första och sen ut i samma rör till donet. Se bild.

Schema för LED-belysningsinstallation med rör och drivdon, föreslagen väg för kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja du kan välja lite efter hur det passar bäst men generellt för överskådlighet och även ur EMC, störskyddsynpunkt bör du hålla ner slingarean med ledarna tillsammans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 skrev:
... även ur EMC, störskyddsynpunkt bör du hålla ner slingarean med ledarna tillsammans.
Det är ett utmärkt påpekande. Den högra bilden visar vad vi i andra sammanhang kallar en radioantenn (närmare bestämt en "loopantenn"). :)

De är inte de mest effektiva radioantennerna i världen, men fungerar likväl ändå som sådana, och är bra nog att sitta inbyggda i nästan varenda radio (eftersom de är billiga och enkla). Så att bygga en sådan med hjälp av sitt elnät, med högfrekventa störningar från bla dimmers osv. är ändå att ta en onödig risk. Så dyr är inte kabel...

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.