Tog bort kåpan från elskåpet i stugan för att se hur många säkringar som var upptagna. Tydligen bara en. Men så ser jag på vänstersidan att det bara finns fyra utgångar under jordfelsbrytaren, men fem säkringar. Det går också en svart kabel från en av utgångarna till den enda aktiva säkringen. Varför är det så? Ska inte alla säkringar kunna vara kopplade till jordfelsbrytaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det inte är någon elektriker som kopplat det hela, som jag kan se så är JFB och centralen felkopplad. Det ser ut som den andra terminalen på JFB går till nollskenan och det ska normalt vara en fas som ligger på den terminalen.
Anlita inte den elektrikern något mer ! 
(Åtminstone inte till normal timpenning)
Ja mycket bättre bild, nu kan vi se att nollan ligger till höger på JFB. Det är fortfarande omöjligt att se var de olika ledarna går in och ut på JFB'n, men det kan vara rätt kopplat.
I vilket fall är endast en säkring inkopplad, men det är också en enda utgående grupp från centralen, så länge inte något mer ska anslutas kan det alltså kvitta.
Om man vill bygga ut ska två till ledare anslutas på undersidan av JFB till två säkringar, sen får man bygla med korta 6mm2 mellan säkringar om det ska användas fler än 3 säkringar.
Jag tycker att ingående PEN (den gulgröna) ser fasligt farligt dåligt åtdragen ut! :eek:
Om det nu inte bara råkar vara en längre skruv i just det hålet ...
(Åtminstone inte till normal timpenning)
Ja mycket bättre bild, nu kan vi se att nollan ligger till höger på JFB. Det är fortfarande omöjligt att se var de olika ledarna går in och ut på JFB'n, men det kan vara rätt kopplat.
I vilket fall är endast en säkring inkopplad, men det är också en enda utgående grupp från centralen, så länge inte något mer ska anslutas kan det alltså kvitta.
Om man vill bygga ut ska två till ledare anslutas på undersidan av JFB till två säkringar, sen får man bygla med korta 6mm2 mellan säkringar om det ska användas fler än 3 säkringar.
Jag tycker att ingående PEN (den gulgröna) ser fasligt farligt dåligt åtdragen ut! :eek:
Om det nu inte bara råkar vara en längre skruv i just det hålet ...
Men min fråga kvarstår (eftersom det tydligen inte var färdigkopplat). Kan man inte ha JFBn på alla säkringarna? Det finns ju bara fyra utgångar från JFBn till fem säkringar. Eller fattar jag fel hur det ska vara när det är färdigkopplat? (dvs om jag har fler aktiva säkringar)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det väsentliga är att du har 3 faser, dessa skall passera igenom jordfelsbrytaren, dessutom skall nollan passera igenon jfb.zingo skrev:
Sedan kopplar man de tre faserna ut från jfb till matande sida av säkringen. Har man då fler än 3 säkringar så kopplas det vidare från säkring till säkring 3 positioner bort. Det finns speciella skenor som brukar användas istället för lösa trådar. En plastskena med r inbyggda kopparskenor där det får ut en tunga till var 3e säkring.
Jag hoppas att du inte tänker koppla vidare själv? Om du ex. gör fel och kopplar ur nollan så får du 400V i uttagen, och akut brandrisk. Detta är inte ett lämpligt hempularprojekt, och din "elektriker" skulle jag byta ut.
Nej jag ska inte koppla själv men jag ville veta om det ens gick att ha JFB på alla de maskiner som ska finnas på slingorna - tex VVB, vattenkokare etc. Men nu förstår jag ungefär hur det är tänkt att fungera och att alla fem säkringarna kan användas med JFB
Jodå, allt går att fixa till.
Centralen är helt enkelt inte färdigkopplad.
Den ser mest ut som att man börjat med att lite snabbt lägga in en grupp för att få lite ström till maskiner och så under byggtiden och tänkt färdigställa den sen.
Men att det sen aldrig blev av, typ.
Centralen är helt enkelt inte färdigkopplad.
Den ser mest ut som att man börjat med att lite snabbt lägga in en grupp för att få lite ström till maskiner och så under byggtiden och tänkt färdigställa den sen.
Men att det sen aldrig blev av, typ.
@Mikael_L: Fast finns det egentligen någon anledning att koppla mer än så, om man ändå bara använder en grupp? Det som saknas är väl egentligen ett par trådar från JFB till säkringarna, och någon bryggning mellan säkringarna. Men det är ju precis lika lätt att göra den dagen man faktiskt börjar använda nästa grupp. Eller tänker jag fel?