1 403 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Strömförande chassi i luftvärmeväxlare???
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Kopplade in en luftvärmeväxlare, Panasonic, nu i helgen.
Det sitter en arbetsbrytare på insidan väggen som bryter tvåpoligt.
Jorden är kopplad utan att bryta givetvis, men på något sätt fick inte de båda jordkablarna kontakt med varandra i kopplingsplinten.
Kände direkt att det kom ström ut i ytterdelen. Känns ju ganska tydligt om man har lite sår på fingrarna.
Mätte upp runt 115-120 volt. Surrade rätt bra i fingrarna.
Efter lite felsökning hittade jag att jordkabeln inte hade kontakt, bytte ut och satte en indian istället, och nu surrar det inte på samma sätt.
Men ändå 15 volt, som studsar mellan 15 och 22-23 volt ungefär.
Varför detta?
Har endast byggström inkopplad, så det enda fel i anläggningen kan i så fall vara själva säkringsskåpet (skruvsäkringar) eller innan det eftersom inget annat var inkopplat när jag mätte upp det.
Det sitter en arbetsbrytare på insidan väggen som bryter tvåpoligt.
Jorden är kopplad utan att bryta givetvis, men på något sätt fick inte de båda jordkablarna kontakt med varandra i kopplingsplinten.
Kände direkt att det kom ström ut i ytterdelen. Känns ju ganska tydligt om man har lite sår på fingrarna.
Mätte upp runt 115-120 volt. Surrade rätt bra i fingrarna.
Efter lite felsökning hittade jag att jordkabeln inte hade kontakt, bytte ut och satte en indian istället, och nu surrar det inte på samma sätt.
Men ändå 15 volt, som studsar mellan 15 och 22-23 volt ungefär.
Varför detta?
Har endast byggström inkopplad, så det enda fel i anläggningen kan i så fall vara själva säkringsskåpet (skruvsäkringar) eller innan det eftersom inget annat var inkopplat när jag mätte upp det.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Att det blir 115 volt när den inte var korrekt jordad, beror med rätt stor sannolikhet på kapacitivt kopplad ström via avstörningsskydd. De brukar ha en kondensator kopplad från fas till jord, och en från nolla till jord. Du får då en spänningsdelning med halva potentialen på jord (=kåpan), om jorden hänger i luften
Kondensatorerna kan bara leda typ 10 mikroA vid så låga frekvenser som 50Hz, men de kortsluter högfrekventa störningar.
Det kan givetvis vara något annat, potentiellt farligt fel.
Men när du mäter 15 - 22 volt nu, när jorden är inkopplad, exakt hur mäter du då?
Om jag gissar att du mäter från kåpan till en sann jord så har du en potentialskillnad mellan sann jord och elektrisk jord, några volt är inte ovanligt, men 15 - 20 är lite mycket. Nu misstänker jag att du kanske inte har någon bra sann jord i närheten av luftvärmeväxlaren, så det kan vara ett mätfel.
Kondensatorerna kan bara leda typ 10 mikroA vid så låga frekvenser som 50Hz, men de kortsluter högfrekventa störningar.
Det kan givetvis vara något annat, potentiellt farligt fel.
Men när du mäter 15 - 22 volt nu, när jorden är inkopplad, exakt hur mäter du då?
Om jag gissar att du mäter från kåpan till en sann jord så har du en potentialskillnad mellan sann jord och elektrisk jord, några volt är inte ovanligt, men 15 - 20 är lite mycket. Nu misstänker jag att du kanske inte har någon bra sann jord i närheten av luftvärmeväxlaren, så det kan vara ett mätfel.
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Hallå. Dåligt minne, men har för mig jag mätte mellan en skruv på värmeväxlaren och jorden. Värmeväxlaren står ju på gummifötter.
Det skumma var att den hoppade hyfsat febrilt mellan 15-20 volt...
Den liksom inte stannade upp på 15 volt, utan flimrade eller vad man skall säga.
Satte man fingret där jag precis bet hål på en blodblåsa emot en av skruvarna i chassit kunde man ana ett litet litet surr.
Det skumma var att den hoppade hyfsat febrilt mellan 15-20 volt...
Den liksom inte stannade upp på 15 volt, utan flimrade eller vad man skall säga.
Satte man fingret där jag precis bet hål på en blodblåsa emot en av skruvarna i chassit kunde man ana ett litet litet surr.
Klicka här för att svara