En porslinssäkring läste ut i mitt kök, och då slocknade belysningen, köksfläkt och diskmaskin som går på samma säkring. Bytte säkringen och allt hoppade igång. En halvtimma senare slocknade allt igen. Jaha?
Går ner till centralen och finner att säkringen är hel?!? Har både mätt över säkringen, och mätt att jag har 230V mellan mäthålet i säkringshållaren och jord. Men ändå är det som att säkringen löst ut= ingen ström?
Vad kan ha hänt, mån tro?
Går ner till centralen och finner att säkringen är hel?!? Har både mätt över säkringen, och mätt att jag har 230V mellan mäthålet i säkringshållaren och jord. Men ändå är det som att säkringen löst ut= ingen ström?
Vad kan ha hänt, mån tro?
Hade liknande fel en gång, trots byte av säkring kom inte strömmen åter. Visade sig vara en kopplingsdosa som stod i lågor uppe på vinden. Kortis hade löst säkringen och sen hade innehållet i dosan börjat brinna och anslutningen brutits definitivt.
Har du bytt säkring ändå? Allt för att utesluta att säkringen har trasig trots din beskrivning, det går ju snabbt att prova.Beppo77 skrev:En porslinssäkring läste ut i mitt kök, och då slocknade belysningen, köksfläkt och diskmaskin som går på samma säkring. Bytte säkringen och allt hoppade igång. En halvtimma senare slocknade allt igen. Jaha?
Går ner till centralen och finner att säkringen är hel?!? Har både mätt över säkringen, och mätt att jag har 230V mellan mäthålet i säkringshållaren och jord. Men ändå är det som att säkringen löst ut= ingen ström?
Vad kan ha hänt, mån tro?
Om du är 110% säker på att säkringen är hel är det läge att ringa en elektriker, då har en ledare glapp eller liknande någonstans i anläggningen eller i centralen. Inte jättesvårt att hitta men kan vara svårt om man inte är insatt.
Kolla även dina huvudsäkringar så de är hela.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Ingen spänning i hela kretsen som säkringen ska försörja? Kolla säkringen igen, de kan bete sig som hela fast de är trasiga, det finns många trådar här. Byt säkringen, det kostar inget.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det bör mätas även med belastning på.
För någon vecka sedan slutade alla 4 lampor i fläkten att lysa. Men fläktmotorn funkade fint. Gissar att det är transformatorn (12v) som gått åt helvete. Lite lustigt att det sker så nära inpå att allt blir svart.
Men jag får inte ihop hur det skulle kunna ge de symptom jag delgett ovan?
Men jag får inte ihop hur det skulle kunna ge de symptom jag delgett ovan?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det torix du har så kan man på dom lite nyare mäta i toppen där det finns ett "mäthål" är dom äldre eller av annat fabrikat brukar man komma åt från den sida trådarna går in. Troligen får u i alla fall lossa Torixen så att du kan mäta ut åt vilket håll felet är. Troligen får du även öppna flera dosor för att hitta felet. Men det första du ska göra är att öppna centralen och kolla anslutningen där.