5 504 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Från Servisledningen till två olika elcentraler?
Hej, funderar på hur man får koppla in två elcentraler på samma servisledning.(förgrenat efter elmätaren)
Avsikten är att grena av från inkommande 4-ledare 6mm2 så man får två olika fyrledare 6mm2, en till huset, och den nya till ett uthus. I vardera elcentralen kopplas sen så nolla och jord är hopkopplade där, och vardera centralen får egen jordfelsbrytare.
ELektriker kommer att anlitas, men jag har nu möjlighet att få tag i de lite längre 6mm2 fyrledare som behövs.
Frågan gäller alltså om det räcker att kabeln till uthuset är fyrledare.
Avsikten är att grena av från inkommande 4-ledare 6mm2 så man får två olika fyrledare 6mm2, en till huset, och den nya till ett uthus. I vardera elcentralen kopplas sen så nolla och jord är hopkopplade där, och vardera centralen får egen jordfelsbrytare.
ELektriker kommer att anlitas, men jag har nu möjlighet att få tag i de lite längre 6mm2 fyrledare som behövs.
Frågan gäller alltså om det räcker att kabeln till uthuset är fyrledare.
Efter mätaren så blir det en stigare/huvudledning och dom kan man förlägga parallellt. Är ledningen bara 6 mm2 måste den i dag var 5 ledare, vill man ha gemensam noll och skyddsledare (kallad PEN) måste arean vara minst 10 mm2.
Det du gör nytt är inte korrekt med 6 mm2 om du ska ha fyrledare, min area för gemensamma nolla/jord aka PEN är sen länge 10 mm2. Så med fyrledare får du välja 10 mm2 kabel, bättre är att ta femledare där du gör nytt och hålla nolla och jord separerade då är det ok med 6 mm2.
Dubbla lika svar där.
Dubbla lika svar där.
Men serviceledningen enligt PEN från elskåpet vid vägen till husets befintliga elcentral är ju 6mm2 ????GK100 skrev:
Ifall den nya till uthuset är 5-ledare, ansluts den då till huvudhusets elcentrals fem ledare via nya dvärgbrytare där?
Den nya ledningen väljer du lämpligtvis en 5g6mm2, dvs 5 ledare (EKKJ 4x6 + 6 går också bra, det blir också 5 ledare då).
I matande ände av den nya matningen läggs jord och nolla ihop till PEN ifrån servisen.
Det är i så fall fr.o.m denna punkt som ditt 5-ledarsystem börjar.
I uthuset blir det alltså omöjligt att sen igen gå ihop till PEN, men det kommer ju aldrig behövas, eller vara bra.
I matande ände av den nya matningen läggs jord och nolla ihop till PEN ifrån servisen.
Det är i så fall fr.o.m denna punkt som ditt 5-ledarsystem börjar.
I uthuset blir det alltså omöjligt att sen igen gå ihop till PEN, men det kommer ju aldrig behövas, eller vara bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gamla reglerna tillät 6 mm2 PEN och man behöver inte göra om.
Till ditt nya uthus så dra en 5x6 mm2, det blir framtidssäkert.
Nollan och skyddsjorden kopplas till PEN i mätarskåpet och i uthuset håller man isär nolla och skyddsjord.
Protte
Till ditt nya uthus så dra en 5x6 mm2, det blir framtidssäkert.
Nollan och skyddsjorden kopplas till PEN i mätarskåpet och i uthuset håller man isär nolla och skyddsjord.
Protte
De nya kablarna tar du ut efter mätaren lämpligtvis helt parallellt och utan säkringar, dvs inga dvärgbrytare etc där. Och som sagt femledare om du ska ha 6 mm2 annars minst 10 mm2 vid fyrledare. Detta oberoende av om servisen är 6 mm2 den går under gamla regler när den gjordes före -94.
OK, tack. Jag kan nämligen komma över gratis (nej, inte stulet) en överbliven 4-ledare 10mm2 på de tettio meter som behövs. Ni vet: Gratis är gott!GK100 skrev:
Klicka här för att svara
