Hej,

Håller på att installera en jordfelsbrytare i en gammal gängcentral. Det är ett 4-ledarsystem, dvs PE+N.
För att kunna installera JFB så behöver jag skilja åt skenorna med en skruv och sedan lägga in inkommande nolla på Nollskenan.
Problemet är att i och med att man har gemensam jord-nolla idag så finns det ingen plats att lägga utgående nolla som kommer från JFB? Det är fullt på nollskenan. Dessutom måste jag också flytta en del jordkablar som idag ligger på en del av nollskenan.

Jag skulle med andra ord behöva köpa en ny skena för jord och nolla för att få plats med kablar.
Idagsläget vet jag inte märket på själva centralen men det är en äldre variant(typ grafikgrå låda).

Problem nr 2. På den gamla centralen går det även ut en 6 kvadratsmatning till ett apparatskåp som styr fläktar i byggnaden.
I och med att det är ett 4-ledarsystem så har man lagt jorden från 6 kvadraten på jordskenan
Om jag ska installera JFB så kommer jag behöva lägga över jordkabeln till nollskenan. Annars får ju aparatskåpet ingen nolla?
Tänker jag rätt?
Är det någon som förstår vad jag försöker säga:)

Ja, jag är utbildad elektriker för den som undrar men behöver bara bolla så man inte gör en tankevurpa:)

Redigerat:
Mikael_L
dunderhonung skrev:
Problem nr 2. På den gamla centralen går det även ut en 6 kvadratsmatning till ett apparatskåp som styr fläktar i byggnaden.
I och med att det är ett 4-ledarsystem så har man lagt jorden från 6 kvadraten på jordskenan
Om jag ska installera JFB så kommer jag behöva lägga över jordkabeln till nollskenan. Annars får ju aparatskåpet ingen nolla?
Tänker jag rätt?
Nej, du tänker dunderfel här.
Du har 4-ledarsystem in som går till jordskenan.
Då får du se jordskenan både som en jord-skena och som PEN-skena. Och då ska utgående PEN alltså ligga på denna skena.

En god minnesregel är att jordledare och PEN-ledare aldrig får kunnas frånskiljas någonstans i hela anläggningen, det ska alltid vara kontinuerlig kontakt hur än huvudbrytare, JFB, säkerhetsbrytare och andra brytare står. Det ska inte heller frånskiljas när man lossar nollskruven i en central.

I övrigt skulle du kanske kunna kasta upp en bild på centralen, där skenorna syns!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår ju att själva matningen in till centralen så ska PEN-ledaren ligga kvar på jordskenan.
Nu kanske jag var lite otydlig men ut ifrån centralen så går det sedan en 4-ledare(6 kvadrat) som går till fläktar men själva biledaren (el jorden ligger på jordskenana)
Men om man ska installera en JFB så kommer man att behöva skilja skruvarna åt.
Jag kanske är trög så här på kvällskvisten men menar du att 6 kvadraten får en nolla ändå i och med att inkommande är en PE+N?)

Mikael_L
PEN är ju PE + N, dvs både skyddsjord och nolla.

Men vad är det för kabel till fläktarna, och hur är det kopplat i andra änden?
Det lät som att det möjligen är 4x6mm2 för faser + nolla och sen jord som en skärm runt om.

Men om det får vara så beror på kabeln, och det måste oavsett kontrolleras hur det är i andra änden.

Mikael_L skrev:
PEN är ju PE + N, dvs både skyddsjord och nolla.

Men vad är det för kabel till fläktarna, och hur är det kopplat i andra änden?
Det lät som att det möjligen är 4x6mm2 för faser + nolla och sen jord som en skärm runt om.

Men om det får vara så beror på kabeln, och det måste oavsett kontrolleras hur det är i andra änden.
På andra sidan är L1 L2 och L3 kopplad till apparatskåpets HB. Biledaren är kopplad som PEN-ledare. Dvs. Nolla och jord

Mikael_L
dunderhonung skrev:
På andra sidan är L1 L2 och L3 kopplad till apparatskåpets HB. Biledaren är kopplad som PEN-ledare. Dvs. Nolla och jord
OK, låter som att kabeln är en EKKJ 3x6 +6.
Den är inte OK för nydragning, pga dagens area-krav på PEN, men nu är det ju en befintlig så det är OK.

Och den har ju PEN på den koncentriska ledaren så då ska det på PEN-skena (jord-skena) i bägge ändarna.

Jag bemödar mig inte att förklara alltför pedagogiskt grundläggande, du var ju utbildad skrev du. Så det blir ditt ansvar att fråga om allt som känns osäkert eller oklart. :cool:

Absolut. Jag håller med dig där och någon mer förklaring behöver jag inte. Var mest att jag ville bolla lite tankar och det var ju bra det kan jag känna.
Tack!

Jag ser inte om det nämns, men denna ledning till fläktarna måste kopplas in före JFBn, dvs faserna tas ut före JFBn och PEN tas ut från inkommande PE-skena.

• Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Det blir efter JFB då hela anläggningen kommer gå över JFB

Redigerat:
dunderhonung skrev:
Då får du byta kabel till femledare mot fläktarna, förutsatt att nolla är uttagen i den änden är det bara tre faser och PE kan du göra som du tänkt.

Tänk igenom vad du gör noga, trots din bakgrund verkar du lite väl ringrostig och det kan lätt gå galet även vid skenbart enkla jobb som detta.

Redigerat:
Mikael_L
dunderhonung skrev:
Nej det kan du inte.
Inte med 4-ledar-kabel.

Du får antingen byta kabel eller sätta en till JFB efter matningsledningen ifråga.

• Gilla
RogganK
  • Laddar…
Hmm..verkar vara olika bud
Får ta frågan till kontoret...

Mikael_L
Nejdå. Jag och GK100 sa samma sak.

Fast, jag glömde :o "specialfallet" ; om det inte alls behövs nolla, då är det helt rätt med 4-ledare = 3 faser + skyddsjord.

Finns bara ett bud där och det är före JFB i denna änden om du använder befintlig kabel med PEN. Sen kan du som Mikael skriver välja byta kabel eller sätta JFB vid fläktskåpet om du behöver skydda den delen.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Nejdå. Jag och GK100 sa samma sak.

Fast, jag glömde :o "specialfallet" ; om det inte alls behövs nolla, då är det helt rätt med 4-ledare = 3 faser + skyddsjord.
Jag kan ju också nämna att då det är en 6mm2 kabel så är det typiskt en matningskabel till UC eller skåp, inte en ansluten trefasmotor som inte behöver nolla (om det nu inte är inom industrin då).

Och då tycker jag att det alltid är olämpligt att försörja skåpet eller undercentralen med 3fas utan nolla, även om det vid installationstillfället fungerar.
Jag anser att risken är alltför stor att det vid någon framtida utbyggnad kommer behövas nolla och då kommer lösningen plötsligt inte fungera.
Så trefas + PEN (dvs vanligt fyrledarsystem) förordar jag, och sen en JFB i matad ände.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.