[TABLE="class: artiklar, width: 100%"]
[TR="class: odd"]
[TD]171219-11-utandrr.jpg[/TD]
[TD]22611112[/TD]
[TD]Rogy Förmonterad Central 1-radig 12 moduler Inkl. Vit dörr[/TD]
[TD="align: right"]I lager[/TD]
[TD="class: right, align: right"][/TD]
[TD="align: right"]845,00[/TD]
[TD="align: right"]845,00[/TD]
[TD="class: javascript_only, align: center"][/TD]
[/TR]
[TR="class: even, bgcolor: #F0F0F0"]
[TD]148476-11-300540.jpg[/TD]
[TD]300541[/TD]
[TD]Amiga färdigbyggd normcentral 1-radig HB+JFB+5 säkringar 10A[/TD]
[TD="align: right"]699,00[/TD]
[TD="align: right"]699,00[/TD]
[/TR]
[TR="class: odd"]
[TD]162961-11-jvm16-6321601116.jpg[/TD]
[TD]21601116[/TD]
[TD]Rogy Automatsäkring 1-pol 16A C-typ 10kA JVM16-63[/TD]
[TD="align: right"]23,00[/TD]
[TD="align: right"]69,00[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Ja, som sagt. Jag behöver en liten normcentral i garaget och vill ha en prisvärd sådan.

Har hittat två alternativ på elbutik.se och undrar vilken ni rekommenderar.

Rogy: Klar att installera, 845:-
eller
Amiga: Får byta ut tre 10A mot 16 för att passa mina behov, 699 + 69 = 768:-

Så jämt skägg på priset.

Andra förslag (i samma prisklass eller billigare)?

O
Jag känner lite skepsis mot just det märket. Dock har jag inga vetenskapliga tester eller egen erfarenhet.... Så egentligen....
Spontant känner jag nog att man kan kolla på jula deras Rutab känns bättreeller ännu hellre Clas ohlsson och deras AEG

Jag rekommenderar en tvåradig central eftersom 12 platser snart blir utnyttjade. 7 platser har gått åt till huvudbrytare och 4 pol jfb. en polig automatsäkring för 16 A trefasuttaget tar 3 platser och du har bara två platser kvar,

Bygg ihop den av lösdelar istället. det är så få interna mellankopplingar som är gjorda i den färdigkopplade. Den som skall installera den måste ändå förstå alla kopplingarna i detalj för att kunna göra ett ELSÄKERT jobb.
Att köpa den färdigkopplade enbart för att man inte klarar att koppla ihop den blir farligt.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Bygg ihop den av lösdelar istället. det är så få interna mellankopplingar som är gjorda i den färdigkopplade. Den som skall installera den måste ändå förstå alla kopplingarna detalj för kunna göra ett ELSÄKERT jobb.
Att köpa den färdigkopplade enbart för att man inte klarar att koppla ihop den blir farligt.
Det borde i teorin inte vara något problem då installationen är behörighetskrävande och ska göras av en elektriker.;)
Klarar inte elektrikern av att installera en färdigmonterad elcentral ska han / hon byta yrke.:p
Annars håller jag med köp en så stor central så du har möjlighet att utöka i framtiden.
Man har alltid för lite uttag i ett garage.

Micro skrev:
Det borde i teorin inte vara något problem då installationen är behörighetskrävande och ska göras av en elektriker.;)
Klarar inte elektrikern av att installera en färdigmonterad elcentral ska han / hon byta yrke.:p
Annars håller jag med köp en så stor central så du har möjlighet att utöka i framtiden.
Man har alltid för lite uttag i ett garage.
Måste det vara behörig elektriker från firma?
Jag har tänkt byta elcentral och elmätare i mitt garage, har en kompis som tidigare jobbat som elektriker som skulle få ta det, men iochmed att han numera jobbar med annat kanske han inte får byta?

Om han fortfarande har en egen behörighet så får han göra det. Han behöver inte arbeta aktivt i yrket. Huvudsaken är att han kan.

Tobbe_3 skrev:
Jag rekommenderar en tvåradig central eftersom 12 platser snart blir utnyttjade. 7 platser har gått åt till huvudbrytare och 4 pol jfb. en polig automatsäkring för 16 A trefasuttaget tar 3 platser och du har bara två platser kvar,

Bygg ihop den av lösdelar istället. det är så få interna mellankopplingar som är gjorda i den färdigkopplade. Den som skall installera den måste ändå förstå alla kopplingarna i detalj för att kunna göra ett ELSÄKERT jobb.
Då verkar det som att de jag länkat till har 13 platser, för de verkar ju ha huvudbrytare + jfb + 6 automatsäkringar.
Klart man vill ha många uttag i ett garage, men varje uttag kanske inte behöver egen säkring?

När jag satte ihop en av lösa delar hos biltema, slutade priset på runt 750 kr. Utan huvudbrytare och fasskenor och kabel och arbetstid.

Odjuret skrev:
Jag känner lite skepsis mot just det märket. Dock har jag inga vetenskapliga tester eller egen erfarenhet.... Så egentligen....
Spontant känner jag nog att man kan kolla på jula deras Rutab känns bättreeller ännu hellre Clas ohlsson och deras AEG
AEG kostar 1199:- och då bara med 5 st 10A, så ytterligare lite grann för 3 st 16A
Rutab kostar 699:- exklusive jbf, så ytterligare runt 2-300:- för den

Med du kanske har rätt, att det är värt det.

nimhed skrev:
Klart man vill ha många uttag i ett garage, men varje uttag kanske inte behöver egen säkring?
Nej du behöver normalt inte en egen säkring till varje uttag.
I mitt 100m2 garage har jag ca 15st enfasuttag fördelade på tre grupper.
Sen har jag 8st trefasuttag som ligger å en o samma grupp.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
nimhed skrev:
När jag satte ihop en av lösa delar hos biltema, slutade priset på runt 750 kr. Utan huvudbrytare och fasskenor och kabel och arbetstid.
Biltema... Tips. Själva centralen är inte så komplicerad. Bara ett hölje plus lite annat. Kan inte gå så snett där fast i ett garage skulle jag valt plåt (om det inte finns risk att det rostar då). Malmbergs eller något annat skitmärke fungerar bra här. (Har en plåtcentral från Malmbergs själv.) *)MEN lägg lite mer på själva innehållet. Det kostar inte mycket extra att köpa "name brand" dvärgbrytare, exv. AEG på Claes Ohlson, jämfört med Rutab/Malmbergs eller dylikt. Det är inte direkt *fel* på de billigare grejjorna, men du tar en mindre risk om du håller dig till mer välrenommerade fabrikat, och kostnadsskillnaden är som sagt inte så stor. Särskilt om du betänker hur mycket du sparar på att göra det "själv", jämfört med att betala fullpris för elektriker.

P.S. Nej, varje uttag behöver inte egen säkring. Du får fundera på vad du skall ha för maskiner och hur de skall köras så kan vi hjälpa dig att göra ett överslag.

*) Ja, skall man som elektriker montera centraler dag ut och dag in så har man naturligtvis synpunkter på finesser och nackdelar med vissa fabrikat, men om man bara gör någon enstaka så är skillnaderna inte *så* stora.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Fundera på vad du vill ha ut, trefas? Lyse, borrmaskin och uttag för högtryckstvätt? Eller nånting annat?
Hur mycket samtidigt?

När du vet det, kontakta en elektriker...

niklasn skrev:
Fundera på vad du vill ha ut, trefas? Lyse, borrmaskin och uttag för högtryckstvätt? Eller nånting annat?
Hur mycket samtidigt?

När du vet det, kontakta en elektriker...
Tack för svar, men så här 3 år senare är saken löst ;)

• Gilla
Da9911 och 2 till
  • Laddar…
Ja där ser man, tittade inte ens på datumet...

Vad blev det i slutändan då?

Nidhögg skrev:
Måste det vara behörig elektriker från firma?
Jag har tänkt byta elcentral och elmätare i mitt garage, har en kompis som tidigare jobbat som elektriker som skulle få ta det, men iochmed att han numera jobbar med annat kanske han inte får byta?
Det spelar ingen roll om en kompis eller du själv kopplar det, bara det blir rätt. Köp en dubbelradig, inte billigat. Jag installerade först en ABB undercedntral, var skitnöjd. När det var dags att byta huvudcentral så köpte jag Garo pga en måttbegränsning. Det ångrar jag än idag. Allt känns löst och gungigt.

niklasn skrev:
Ja där ser man, tittade inte ens på datumet...

Vad blev det i slutändan då?
Ja du, jag minns inte ens. Kollar när jag kommer hem. Men det blev en en-radig. JFB+3 16A+3x10A. Räcker och blir över för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.