2 126 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Fasad- och entrebelysning
Hur gör man egentligen när man drar rör till en fasadbelysning (som sitter utomhus på väggarna på vissa hus). Drar man rör från en kopplingsdosa i installationsskiktet, punkterar fuktspärren, drar den vidare genom isolering och panel, till utsidan eller gör man på något annat sätt?
Hur är det med entrebelysning?
Är det på något speciellt sätt man gör där?
Hur är det med entrebelysning?
Är det på något speciellt sätt man gör där?
Redigerat:
Det beror på. Enklast är att dra från en kopplingsdosa inne. När man bygger huset löser man punktionen av ångspärren genom att klistra på en manschett på rör som går igenom den. Om man gör det i efterhand försöker man göra hålet i ångspärren mindre än rördiametern, då tätar det sig själv. Man kan också göra på många andra sätt beroende på förutsättningarna på platsen.
Vad menar du med speciellt sätt för entrebelysning? Det är väl vanligt att man kan tända och släcka sådan med en strömbrytare i hallen, så då måste ett rör gå mellan belysningen och hallen, ofta via kopplingsdosa. Eller ok, inte måste. Det finns lite mer komplexa sätt att lösa det men det är inget man använder i ett normalt hus.
Vad menar du med speciellt sätt för entrebelysning? Det är väl vanligt att man kan tända och släcka sådan med en strömbrytare i hallen, så då måste ett rör gå mellan belysningen och hallen, ofta via kopplingsdosa. Eller ok, inte måste. Det finns lite mer komplexa sätt att lösa det men det är inget man använder i ett normalt hus.
Tack för svar, tyvärr när man är så sjukt noga som jag är med att det blir gjort på rätt sätt, blir det tyvärr att sådana enkla funderingar gror och blir komplicerade. Den bästa lösningen är, precis som du skriver, att göra hålet mindre än röret (i detta fall flexslangen). Sen tänkte jag komplettera med ett antal lager plast och tätning med silikon.
Jag hade mina aningar att man kunde punktera fuktspärren men trodde mer på att man borrade hål i en stående regel och drog röret genom den. Hursomhelst. Tack för svaret, det gjorde min dag!
Jag hade mina aningar att man kunde punktera fuktspärren men trodde mer på att man borrade hål i en stående regel och drog röret genom den. Hursomhelst. Tack för svaret, det gjorde min dag!
Du behöver inte kladda med silikon, gör bara hålet mindre så blir det tätt ändå. Det du inte ska göra är att borra genom en stående regel, det är mycket svårare att få tätt.
Om huset inte är helt nytt kan du ju också ägna en tanke åt hur många andra hål det finns i ångspärren. För det är ångspärren vi pratar om, eller hur? Den som sitter i alla ytterväggar. Fuktspärr brukar man prata om i badrum, bakom keramik.
Notera också min signatur. Elektrikern som gör den här behörighetskrävande installationen åt dig borde ha koll (även om det ofta är så att de inte har det, eller tar lättaste vägen om du inte specifikt säger något annat).
Om huset inte är helt nytt kan du ju också ägna en tanke åt hur många andra hål det finns i ångspärren. För det är ångspärren vi pratar om, eller hur? Den som sitter i alla ytterväggar. Fuktspärr brukar man prata om i badrum, bakom keramik.
Notera också min signatur. Elektrikern som gör den här behörighetskrävande installationen åt dig borde ha koll (även om det ofta är så att de inte har det, eller tar lättaste vägen om du inte specifikt säger något annat).
Lite roligt att du nämner elektriker. Jag pratade med min far som har haft otroligt mycket med elektriker att göra, mest då han arbetade. Det att han till mig efter att jag läst ditt inlägg var att jag skulle göra det själv då elektrikerna fullständigt skiter i min fuktspärr och huruvida det blir tätt eller inte.tommib skrev:Du behöver inte kladda med silikon, gör bara hålet mindre så blir det tätt ändå. Det du inte ska göra är att borra genom en stående regel, det är mycket svårare att få tätt.
Jag gick elprogrammet och har bra koll när det gäller enkla installationer typ uttag, olika brytare, dosor, kopplingsklämmor, vp/flex rördragningar osv.
Personligen känner jag mig tryggare att sätta upp alla dosor, rör och genomförningar själv då det är mitt hus och det är jag som vet exakt hur jag vill ha det och hur det ska dras. Man vet ju tyvärr inte alla gånger vad det är för lallare som man släpper in i huset. Har haft en här för något år sedan som vid installation av bergvärme skruvade upp kulo i vp med 22mm elskruv i taket. Hur väl sitter en sådan kort skruv i ett putsat källartak med strå?
Jag har använt tejpen vid alla skarvar och penetreringar när jag satte upp plasten. Ja la på fyra lager tejp innan jag punkterade plasten och borrade. Ska försöka täta ytterligare runt flexslangen.elmont skrev:
Nej, tyvärr är det nog så att de flesta inte är så noga. Frågan är iofs om man behöver vara det.
Jag anser dock också att själv är bäste dräng och det hamnar där jag vill när jag drar det... Priset är att det tar längre tid och kostar ibland lite extra...
Jag anser dock också att själv är bäste dräng och det hamnar där jag vill när jag drar det... Priset är att det tar längre tid och kostar ibland lite extra...
Tror du att du är bättre än en yrkesman har du troligen en släng av hybris, normalt har en som gått ellinjen men inte jobbat knapp dom mest basala kunskaperna och det skiner ju igenom lite när du påstår att elektrikern lagt fram en kulo till en bergvärmepump. Det kan jag med största säkerhet säga att han inte gjort.
Om du läser mitt inlägg istället för att spekulera själv så inser du snabbt att jag inte anser mig "bättre" än en yrkesman, vad nu ordet bättre innebär. Jag gör inte jobbet snabbare, om det är det som du anser vara "bättre".elmont skrev:Tror du att du är bättre än en yrkesman har du troligen en släng av hybris, normalt har en som gått ellinjen men inte jobbat knapp dom mest basala kunskaperna och det skiner ju igenom lite när du påstår att elektrikern lagt fram en kulo till en bergvärmepump. Det kan jag med största säkerhet säga att han inte gjort.
Men jag kan garantera dig att jobbet görs flera gånger noggrannare i och med att jag har all tid i världen planera och placera dosor och rör. Jobbet blir även snyggare och säkrare eftersom jag inte är under någon tidspress och har tid att göra det som ska göras.
Det är ingen hybris, jag skulle kalla det för livet i realiteten. Har du all tid i världen kommer du att överträffa mig med i mitt yrke. Det är inget konstigt med det. Vi snackar inte yrken som kräver extrema individuella förutsättningar typ kirurger, matematiker etc. Jag har tre och ett halvt år på universitet och du behöver inte ens en universitets- eller högskole- eller ens yrkeshögskoleexamen, du behöver inte ens en rutten folkhögskoleutbildning eller KY för att börja praktisera som elektriker. Det säger väl ganska mycket om vilka personer som blir elinstallatörer och hur slarvigt det kan bli. Vad säger du om ett yrke som har ungefär samma krav som att vara timmerhuggare, stenhuggare eller brevbärare, bortsett ifrån att det är ett papper som ska iväg till elsäkerhetsverket.
Således, om du är under tidspress så spelar det ingen roll hur bra du är på något, du kan aldrig göra jobbet bättre än någon som har all tid i världen. Där har du inget att komma med.
Sen har du givetvis rätt i att det inte är kulo, skrev fel där. Det är givetvis en EKLK 5G 2,5 eller liknande i ett vp-rör som hänger ner i en båge från taket. Jävla amatör!
Vet man inte hur det ska vara spelar det ingen roll hur lång tid man har på sig för att göra ett jobb för då kan det bli fel i alla fall.
Oavsett antal år med högre utbildning så blir man knappast en bättre hantverkare, det är betydligt vanligare att outbildade timmerhuggare skadar sig och får mycket sämre utbyte av sin avverkning än en yrkesman.
OCH jag sätter tex en stenhuggares kunskaper lika högt som någon som suttit och nött en stol på utbildningsanstalter i många år. Det handlar bara om olika kunskaper, många år med utbildning imponerar inte mer än annan kunskaps inlärning.
Att man har gått många år på skolan och klarat sig behöver knappast betyda att man är "klok" det kan lika gärna betyda att man kan minnas vad man läst utan att förstått.
Oavsett antal år med högre utbildning så blir man knappast en bättre hantverkare, det är betydligt vanligare att outbildade timmerhuggare skadar sig och får mycket sämre utbyte av sin avverkning än en yrkesman.
OCH jag sätter tex en stenhuggares kunskaper lika högt som någon som suttit och nött en stol på utbildningsanstalter i många år. Det handlar bara om olika kunskaper, många år med utbildning imponerar inte mer än annan kunskaps inlärning.
Att man har gått många år på skolan och klarat sig behöver knappast betyda att man är "klok" det kan lika gärna betyda att man kan minnas vad man läst utan att förstått.
Du resonerar konstigt. Du menar att ingen någonsin kan veta någonting definitivt eftersom det kan bli fel och man således inte ska göra någonting alls. Det är lite märkligt tankesätt då elinstallatörer förr i tiden isolerade och kopplade trådar med vad som var bäst då, idag använder man samma princip. Elinstallatörer och elsäkerhetsverket gör det som "känns bäst just nu". Det kallar jag för trial and error, och det är inget konstigt, så jobbar alla. Du skrattar säkert ibland i ditt jobb när du ser hur man gjorde förr vilket nästa generation kommer att göra åt dig när de har mer avancerade, kanske snabbare eller säkrare lösningar.
Så.. Vet man inte hur det ska vara så tar man reda på det och går det inte att ta reda på så testar man sig fram. Som man gjort sedan tidernas begynnelse. Och som även du gör i ditt jobb, det är inget konstigt med det. Utveckling heter det.
Så.. Vet man inte hur det ska vara så tar man reda på det och går det inte att ta reda på så testar man sig fram. Som man gjort sedan tidernas begynnelse. Och som även du gör i ditt jobb, det är inget konstigt med det. Utveckling heter det.
Men att "skryta" med irrelevant utbildning för att ge tyngd åt sina argument faller väl ganska platt samt att "se ner" på vissa yrken, det är det jag retar mig mest emot. Att vara professor i kärnfysik innebär inte att man kan nått om elinstallationer troligen tvärt om.
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Lugnt i backarna nu. Man kan inte svartmåla en hel yrkeskår (elektriker) för att det finns slarvar bland dom. Elektriker gör sina jobb så att installationen oftast blir funktionsdugliga. Däremot har de kanske inte estetiken som första mål. Vissa kunder är väldigt noga med att det ska bli riktigt snyggt, det finns härliga fotoexempel här på BH. Det kan inte någon elektriker möta på betalt arbetstid.
Sen finns ju som i alla yrken riktiga slarvpetter som inte har minsta stolthet på sitt hantverk.
Själv gör jag eljobben själva för då vet jag hur det blir och har ingen annan att skylla på. Jag har mina kunskapsbegränsningar men man får fantastisk hjälp här och jag har lärt mig mycket.
Sen finns ju som i alla yrken riktiga slarvpetter som inte har minsta stolthet på sitt hantverk.
Själv gör jag eljobben själva för då vet jag hur det blir och har ingen annan att skylla på. Jag har mina kunskapsbegränsningar men man får fantastisk hjälp här och jag har lärt mig mycket.
Klicka här för att svara