9 846 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Råttsäker kabel i krypgrund?
Det är sant att de inte klarar att bita (eftersom de inte kan gapa så stort), men råttors tänder sticker ut och de kan skrapa även helt släta ytor med sina tänder. Dessutom är tänderna väldigt vassa.Thomas_Blekinge skrev:
Vi har haft tamråttor som husdjur förut så jag är rätt insatt i hur duktiga de är på att förstöra det mesta
Men sen kommer vi ju till det faktum att en råtta inte gnager på nåt om det inte är iväg eller den tror att det finns nåt intressant bakom. Så placeringen av kabeln kan göra mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Egentligen konstigt att det inte tillverkas (??) kabel med skyddande mantel.
I lumpen fick jag vid ett tillfälle montera en antennkontakt på en antennkabel av grövre typ. Den hade en extra mantel ytterst av flätad ståltråd, tråden var av pianotrådskvalitet, dvs. det dög inte med vanliga avbitare etc. för att komma igenom den. Utan mest lämplig hade nog varit en vinkelslip med lätt handlag, det hade vi inte tillgång till, utan man fick använda en bågfil för att avmantla den, tog flera timmar.
Jag gissar att manteln gav visst skydd mot granatsplitter. Den borde vara gnagarsäker.
I lumpen fick jag vid ett tillfälle montera en antennkontakt på en antennkabel av grövre typ. Den hade en extra mantel ytterst av flätad ståltråd, tråden var av pianotrådskvalitet, dvs. det dög inte med vanliga avbitare etc. för att komma igenom den. Utan mest lämplig hade nog varit en vinkelslip med lätt handlag, det hade vi inte tillgång till, utan man fick använda en bågfil för att avmantla den, tog flera timmar.
Jag gissar att manteln gav visst skydd mot granatsplitter. Den borde vara gnagarsäker.
Om inte annat kan man ju kasta in en handgranat i krypgrunden då och då utan risk att kabeln går sönderhempularen skrev:Egentligen konstigt att det inte tillverkas (??) kabel med skyddande mantel.
på en industri där jag arbetat så fanns det miljöer där vi behövde skydda kablarna extra och där drog vi dem i pansarrör som redan föreslagits. Notera dock att det grävs lite jobb om EKLK kabel skall dras i böjar så jag rekommenderar att lägga raksträckorna och att skydda krökarna genom att böja tunna plåtar runt kabeln där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden