Halloj! Plockade ner en gammal CTC värmepump och glömde märka kablarna till elpatronen, nu när den är uppmonterad igen så kommer jag ej ihåg hur kablarna satt 
Har nån nått förslag ? Den är på 6 kw och fram kommer 3 faser och en jord, märkte anslutningarna på bilden.
Har nån nått förslag ? Den är på 6 kw och fram kommer 3 faser och en jord, märkte anslutningarna på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Kan bara önska lycka till.
UTAN ansvar skulle jag föreslå L1 på 1, L2 på 2 och 5, L3 på 3 och 4
Men att mäta är att veta, vad är det för resistans mellan tex 3 och 4?
Vad är det som sitter vid 5?
Protte
UTAN ansvar skulle jag föreslå L1 på 1, L2 på 2 och 5, L3 på 3 och 4
Men att mäta är att veta, vad är det för resistans mellan tex 3 och 4?
Vad är det som sitter vid 5?
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Kan ju vara som jag skrev, men inte koppla in 5.
För övrigt lite konstigt att inte köra båda halvorna som trefas. Nu är ena halvan tvåfas.
Protte
För övrigt lite konstigt att inte köra båda halvorna som trefas. Nu är ena halvan tvåfas.
Protte
Schemat säger en hel del. Den enkla är ju L1 som ska till 1. L2 och L3 är det inte så noga med men eftersom L2 ska in på mer än en anslutning så måste du mäta hur värmespiralerna går (alt. om du har en bild på patronen).
Ser bra ut Hasse så stämmer det med hur TS numrerat på sin bild. Sen är ju frågan om det är märkt stämplat på trådarna så man kan hitta tex 46 som ska till 1 och om det är en ände 36 med byglingen som ska till 2-4 sen faller L3 till 3 ut naturligt. Annars följa trådarna bakåt så man får rätt på dem där. Blir lätt lite knepiga effektsteg om det inte blir rätt men varmt blir det (lite lägre effekt) och inget som går sönder heller.
Redigerat:
Kom på att det blir lättare att kolla resistansen innan man byglar 😁. Skulle också varit lättare om numreringen varit 1-6 med 6:an fri, för då blir symmetrin bättre. Tror ändock att min gissning funkar.
Mät resistansen 1-2, 2-3, 3-1, 1-4, 4-5 och 5-1. Om antagandet riktigt, så bör du ha c:a 107 Ohm vid varje mätning (160 Ohm/element).
Mät resistansen 1-2, 2-3, 3-1, 1-4, 4-5 och 5-1. Om antagandet riktigt, så bör du ha c:a 107 Ohm vid varje mätning (160 Ohm/element).
Redigerat:
L1 och L2 kan byta plats utan att funktionen ändras, vill jag påstå. L3 och L2 också, va?
Går det att koppla fel, egentligen? Två byglingar, varav en finns redan. Sätt faserna lite olika och se om du får olika motstånd.
Edit: L1 måste vara på en av byglarna!
Går det att koppla fel, egentligen? Två byglingar, varav en finns redan. Sätt faserna lite olika och se om du får olika motstånd.
Edit: L1 måste vara på en av byglarna!
Det blir bara effektstegen som blir udda om det kopplas fel, och som du nämner är tex skifte av L1-L2 helt utan betydelse. De andra kombinationerna ger andra effekter när drifttermostaten stegar in, det behöver ju inte innebära något negativt. Verkar som grundtanken med kopplingen är 3 kW steg 1 och 4.5 kW steg 2, bygling 3-5 också så blir det 3 + 3 kW i stegen. Andra möjligheter kan vara 1.85 + 4.5 kW om man kopplar L2-L3 skiftat.
Klicka här för att svara