El
svartöra: Fascinerande att man lyckats tänka ut och förmodligen strikt definiera testfall för så många olika fall av laster..
mike_van_dyke: återkommer med update om hur det blev när jag jag pratat med den yrkeskunnige :D
slurppe99: Okej tack! Ska göra det till veckan.
etompau: Att bygla bort en av de tre knapparna är inget problem, en enkel operation. Räckvidd för en väggsändare är maximalt ca. 30 m, så dina 4-5 meter ska kunna fungera. Hänger ej med i din senaste beskrivning. Är du osäker så ta hjälp av en elektriker.
Ragnar_AT: [citat] Ah, nu begriper jag! Missade uttaget på bilden.
elmont: Skillnaden vid solnedgång mellan klar himmel och tunga regnmoln ligger väl runt 20 000 lux. Men naturligtvis ska ni använda det ni blir nöjda med :thumbup:
tommib: Jag röstar också för proppbingo. Vi gjorde det när vi flyttade in för fyra år sedan. Det fanns visserligen en elritning men den stämde inte eftersom huset var ombyggt och man hade gjort en hel del kreativa omkopplingar. Vi hade också ca hälften av kopplingsdosorna dolda, vissa under typ fem lager tapet (inkl. renoveringstapet). En dosa var klädd med kakel. Numera är det mesta omdraget
tommib: En Eltako BZR12DDX kan räkna både impulser och timmar så om du kombinerar två sådana kan du få ut total drifttid och antalet tillslag. Du får inte tiden för varje tillslag men du får ett medelvärde.
Uffe A: Annars kanske du kan ha en dosdimmer https://www.elbutik.se/product.html/eltako-dosdimmer-uni--led Då sätter du den i dosan och en vippbrytare med impulsfjäder. Finns en hel del olika fabrikat men jag föredrar Eltako.
salbo: [bild] Är det här bra eller dåligt? 🤔😀 Sån här köper man inte ny va? Om det går så är det väl ett gäng hundralappar? Har en begagnad Hitachi 6bu2 på g för 500 spänn. Borde väl vara ok? Denna har ju varit kanon för mig som vänsterhänt när spärren till knappen går åt båda hållen. Nån som har koll på hur det är på hitatchin? Tänkte köpa utan att kolla
Arnodt: Ditt skymnigsrelär (och även tiduret) ser ut att ha några år på nacken. Plasten har gulnat. Men, kan ju fungera bra för det. Men kontakterna slits med årtiondena. Ett skymningsrelä brukar ha en liten strömbrytare(på ditt längst ner till vänster) som man kan ställa så att det ständigt är på eller ständigt är av. Samma för tiduret. Alltså att även det går att med en
sereman: Projektet har blivit bara större och större med elbehov. Så ett riktigt elektriker kommer idag och kollar läget, gör offert. Får se hur mycket kalaset kommer kosta, men då är det fackmässigt gjort iaf.
Allmänobildad: Ni kan väl inte bli förvånade när saker i ABS och polystyren blir dåliga? Kapslingar i stålplåt har funnits länge, och har aldrig slutat finnas, vare sig som gängsäkringskapsling eller normkapsling.
Hammarfall: Utan moms, skrev det i inlägget, kanske inte tydligt. Sen kanske det var otydligt. Tog det på rot, priserna är angivet exklusive rot.
GK100: Självklart kan du göra det, varför skulle det vara problematiskt? Är du kund till dig själv? :)
hempularen: Fast då skall det upp på 225cm (hoppas jag minns sifran rätt) höjd för att komma ur område 1. Alternativt 120cm till höger om duschen.
tommib: Augh.... Använd inte Torix. De duger för erfarna men som hempulare ska man låta bli dem. Speciellt farligt är det när man lägger till en tråd till befintliga. Du tvinnade väl upp alla trådar och rätade ut dem igen innan du vred på? Nej, kör med Wago 221 eller 222 istället. Det finns fempoliga som passar bra till din dosa, som för övrigt ser väldigt amatörmässig ut. Som tidigare
Müssli: [citat] Det var inte jag som skrev hur du skulle koppla tidigare men jag håller med TuXy om hur du ska koppla.
elmont: Sätt Hilaluckor så går det att komma åt och koppla om när det i framtiden behövs.
Fotografen: [citat] Det skulle kunna vara en förklaring. En annan sak som skulle kunna bidra till en lösning på detta mysterium är att blå är något annat än nolla. Vad är det för lampor, vanliga glödlampor eller något annat?
Thewayofstyle: Det ska jag göra! Kör alltid med flukes mätare. Ska resa till utomlands så hinner nog inte åtgärda innan resan! Tack för bilderna det blev riktigt fint! Jag testar med den liknande brytaren jag hittade på tidigare elc . Tydligen är det 25A brytare
Bo.Siltberg: Den ska ju räcka åt båda håll. Man har gjort en eftergift mot normala 300 mm över golv för hällar och lagt sig 300 mm under bänkskivan istället. Det finns inget som hindrar att man sätter den på sidan av skåpet lite längre ut så att den enkelt kan pluggas ur vid åskväder. Dagens elektroniska hällar med touchfunktioner är ju ganska känsliga. Och det är bara bra om stickproppen
CHEMAS: Ok. Tack för engagemanget. 👍👍👍
f91jsw: Ni kan koppla ur säkringen och riva bort kablarna, förutsatt att ni vet vad ni håller på med. Helst ska ni koppla ur kablarna i centralen (eller i en kopplingsdosa på vägen om det finns en sådan). Elektrikern kommer dra nya rör inne i väggarna så det finns inget att spara med de befintliga kablarna. Det allra bästa är ju om ni kan ta dit elektrikern innan ni börjar riva och bygga ny
Bo.Siltberg: Då låter det som att dimmern är trasig. Om det endast är 230 V glödljus som är ansluten så är valet av ny dimmer fritt så länge dess märkeffekt är tillräcklig.
KalleKe: Min bror gjorde detta precis i en bostadsrätt byggd ungefär 1990. Jordat 1 rum samt installation av jfb betala ca 4500kr-5500kr vill jag minnas
Mikael_L: Tja, jag antar att efter post #2 så finns det egentligen inte längre något ursprungligt ämne att återvända till, eller ... :) :cool: Fritt för sådant offtopic IMHO, HSP, mer sånt ... :)
HSP: [citat] Varför inte koppla i hop jorden före och efter UPS:en. Då blir du iaf. aldrig utan jord. Håller med om att tydlig märkning är viktigt. Vi märker med "avbrottsfri kraft" eller "avbrottsfri kraft via UPS"