F
Nödbroms är med i planen men jag har inte kommit på hur ännu.

Frågan skrev:
Tack Demmpa!
Tar risken att komma med riktigt dumma frågor nu...
Kan man parallellkoppla in en till manöverdosa i detta? En likadan som den som redan finns (men med 50 m kabel).
Både ja och nej, teoretiskt går det men praktiskt är det inte direkt görbart eftersom hela motorns belastning går genom manöverdosan, så med 50 meter kabel så blir det ganska grov kabel.

Men om man byter ut manöverdosan mot växlande relän och manöverknappar så går det att få till flera manöverplatser.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Frågan skrev:
Nödbroms är med i planen men jag har inte kommit på hur ännu.
Ta och titta på klätterutrustning, där kan du nog få tips och kanske även få tag på lämplig utrustning.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
Man blir ju imponerad av detta forum där min fråga om en lång 12 V kabel nu lett till att jag istället funderar på en kort 230V kabel. Så fel en rubrik kan bli. Men jag är bara glad för det. :thumbup:

Jag har tittat på fallskyddsutrustning för att hitta något som kanske kan användas som nödbroms. De produkter som finns för exvis säkring vid klättring på höga stegar är ofta gjorda för just 8 mm wire. Jag har bara sett dem på nätet ännu. Rätt dyra då det är en proffsmarknad och liv och lem som det handlar om. Funktionen verkar vara som så att man har en enhet som glider längs med vajern. Från denna enhet sticker en momentarm ut.Skulle man falla så påverkar man armen som i sin tur klämmer åt kring vajern. Antar att det kanske är någon fjäder som gör att man vid normal klättring inte påverkar armen. Förhoppningsvis kan det funka även på min linbana. 6116507_tiny.1463440178.png

Vi har en elektrisk mastkran på segelklubben. Förvisso bara 10 m upp i luften... Men denna kan vi köra både via knappar på manöverpanelen och via en trådlös handhållen terminal. Nu är ju detta ingen Julapryl men det borde finnas vinschar med trådlösa manöverpaneler.

Bara en liten fundering kring detta projekt, varför inte titta på begagnade "hö-hissar"? Borde gå att gräva upp någonstans. Då får du ju en anläggning på 3-fas som folk redan förespråkat och trummorna på dessa lär väl rymma 1 km med vajer då originalgrejerna är runt 10 mm och är anpassade för att räcka fram och tillbaka i en ladugård.
Googlade på ordvalet: http://www.sockenbilder.se/smaland/odensvi/images/CB5394.jpg

Jag har en av Julas vinschar på fyrhjulingen och strömförbrukningen i närheten av maxbegränsningen (900 kg) ligger på 90 ampere. Oavsett belastning så är ljudnivån inte att leka med. I jämförelse med farfars hö-hiss så kan väl Julas vinsch liknas med ett krossverk.
Julas travers (säkert fel ordval men det är av ren vana efter allt industriarbete :P) kan ju såklart funka bättre.

När jag var yngre och dummare så byggde jag flera varianter av linbanor mellan träd, enbart för att åka i. Sista varianten blev runt 70 meter och man fick åka i ett oljefat, självklart på frihöjd så bönderna tog sig under med traktorerna. Några säkerhetsgrejer existerade inte utan det var full fart som gällde. Blev bara några få åk då det var svårt att ta sig ner på grund av fysikens lagar som gjorde att vajern böjde ner av vikten (trots ihärdigt spännande med hjälp av allt möjligt). Men kul var det under byggets gång och alla varianter som testades. :D

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uppdatering?

Intressant projekt!
Lite sent påkommet kanske, men tittade lite i manualen för Julas vinsch.
Intermittensfaktor (10 min) är 20 %, att vinscha upp en last tar ju 5 min (mer än dubbelt så lång tid).
Förvisso lär det vara angett vid full last, vilket du inte lär komma i närheten av.

Tyckte iden att ha bly-ackar som underhållsladdas var en smart ide.
Oavsett om du matar med 230 eller 12 V så kan du ha klena ledningar om intermittensfaktorn är låg.

Lägger till att utlösningsvillkor på säkringar måste vara uppfyllt - innan nån annan skriver det ;)

Redigerat:
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
F
Efter vinterdvala så vaknar nu projekten vid sommarstugan igen. I vintras inhandlades en Einhell BT-EH 600 på Hornbach. Snarlik Jula vinschen tidigare i tråden. Men lite bättre pris. En 220 vinsch som tar 300 kg på enkel lina vilket är helt ok. Vajern på den är bytt till 50 m 3 mm vilket rymdes utan problem på trumman.

Det knepigaste blev att fixa fjärrkontrollen. Jag hittade en Obohos HS-4 på e-Bay för en billig peng. Identisk med en fjärr som säljs av svensk ÅF ((10 ggr dyrare!!) sånär som på att "min" saknar nödstopp på basstationen. Men det finns ju på den sladdanslutna manöverdosan som tillhör vinschen. Basstationen parallellkopplades in i vinschens låda och allt funkar till viss förvåning perfekt. Fjärrkontrollen funkar på minst 50 meter. Än så länge bara kört hemma. Nu återstår att montera upp den på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.