9 625 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Normal förbrukning vattenberedare
Som nybliven villaägare har jag en fundering över min befintliga elförbrukning. Pga renovering är allt i huset som drar el avstängt, förutom vattenberedaren som står i suterängutrymmet. Jag har genom vattefalls sida för minförbrukning noterat att det förbrukas el för mellan 11kwh - 17kwh per dag utan att varken några lampor eller att varmvattnet används, drar en VVB som inte förbrukar någe vatten såhär mycket el? Det är 12 grader i huset under dagarna om det nu spelar någonroll eftersom elradiatorerna är avstängda
Har du en modern elcentral med dvärgbrytare och digital elmätare med förbrukningsindikator (Diod som blinkar) så kan du prova och koppla från brytarna en och en och se när förbrukningen sjunker, då är det en belastning på den gruppen. Om allt annat redan är frånkopplat och du bryter strömmen till varmvattenberedaren och förbrukningen inte sjunker då är det inte varmvattenberedaren som drar en massa.
Jag har en 30 år gammal risig VVB på 200L som i snitt drar ca 200W genom värmeläckage när omgivningen har normal rumstemperatur (minns inte vilken temperatur jag hade ställt in på VVB). Det bli ca 5 kWh per dygn. Du har något större temperaturdifferens till omgivningen, men inte så mycket att det blir 11 kWh.
Du har riktigt usel isolering på din VVB eller också finns det något annat som drar ström.
Bryt strömmen till VVB och se vad som händer med förbrukningen. Det krävs ingen speciell procedur, men räkna med att det trycks ut en del vatten genom säkerhetsventilen/spillvattenledningen när du slår på VVB igen. När vattnet expanderar pga uppvärmningen har det ingen annan väg ut. När du stänger av och den svalnar händer inget eftersom backventilen släpper in kallvatten.
Du har riktigt usel isolering på din VVB eller också finns det något annat som drar ström.
Bryt strömmen till VVB och se vad som händer med förbrukningen. Det krävs ingen speciell procedur, men räkna med att det trycks ut en del vatten genom säkerhetsventilen/spillvattenledningen när du slår på VVB igen. När vattnet expanderar pga uppvärmningen har det ingen annan väg ut. När du stänger av och den svalnar händer inget eftersom backventilen släpper in kallvatten.
Klicka här för att svara