Ok tack för tipset. Ska köpa och dra med 20 mm då.

hempularen skrev:
Det finns ju skapligt bra slang hos de flesta byggvaruhus. Köp bara inte den billigaste varianten. Välj den som är godkänd för ingjutning. Den har tjockare väggar och är lite styvare. De billigaste varianterna hos ex. Bauhaus har så tunna väggar att det förekommer att en dragfjädern slår hål på den när man skall dra i trådar.
Är denna slang ljusgrå? Jag antar att den är avsedd för användnig i putsad tegelvägg där den ligger fast.

Det finns flera färger. Jag har haft skapligt resultat med slang som anges vara avsedd för ingjutning, brukar stå så. Har sett både svart och grå.Jag har sett väldigt sladdrig slang som var grå också, så man kan inte gå bara på färgen.

Man känner väldigt stor skillnad på styvhet, och vikt. Sedan finns det "märkesslang" (kommer inte ihåg namnet nu) som elektriker brukar förorda, vissa fabrikat har någon form av glidmedelsbehandlad insida. Skall vara väldigt mycket lättare att dra i sådan slang. Jag har aldrig sett någon sådan på ett byggvaruhus. Men den finns att handla på nätbutiker.

tommib
Du tänker nog på PipeLife och PMFlex. PMFlex har en slang som heter HiSpeed (eller nåt, eller om det är PipeLifes...) som är glidig på insidan. Det är som natt och dag att använda den även om man jämför med en kvalitetsslang utan glidskiktet (tror det var PipeLife 20mm slang jag hade då). Den är blå inuti när den är 16mm och orange när den är 20mm. Kommer aldrig dra i något annat igen, det är värt varenda spänn och att man måste vänta några dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.