Hej, skulle vilja kontrollera vad ugn/spishäll sitter på för säkringar. Problemet är att just de 3 säkringarna är omärkta. De som är märkta 10 A är något högre än de 3 aktuella. De omärkta har samma fysiska höjd som andra 16 A säkringar har i centralen.
Hur kan jag veta om de omärkta är 16 A eller ngt annat?
Hur kan jag veta om de omärkta är 16 A eller ngt annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inga andra märkningar går det inte att veta.
Jag skulle låta dem gå till den stora centralen ovan där och montera tre nya.
Jag skulle låta dem gå till den stora centralen ovan där och montera tre nya.
Om det nu sitter 1,5 mm2 ledare så ska det bytas till 2,5mm2 om säkringarna uppgraderas till 16A.
För visst är det FK i rör i vägg det handlar om här? För då är för FK1,5 max strömvärde 14,5A med 2 belastade ledare (enfas) och 13,5A för tre belastade ledare (3-fas, vilket troligen är det du har).
Men varför ska du öht ändra på detta? Har du problem för tillfället?
För visst är det FK i rör i vägg det handlar om här? För då är för FK1,5 max strömvärde 14,5A med 2 belastade ledare (enfas) och 13,5A för tre belastade ledare (3-fas, vilket troligen är det du har).
Men varför ska du öht ändra på detta? Har du problem för tillfället?
Spishäll och ugn skall bytas ut (glaskeramikhällen är spräckt och ugnen tar ca 1 timma på sig att bli 200 grader varm).
Funderar på ugn oh induktionshäll från IKEA.
Säljare säger: ugnen kräver 1x16A och induktionshällen kräver 2x16A.
Har ingen aning om vad befintlig häll + ugn kräver, därför ville jag på något sätt verifiera vad jag har de kopplade på idag!
Funderar på ugn oh induktionshäll från IKEA.
Säljare säger: ugnen kräver 1x16A och induktionshällen kräver 2x16A.
Har ingen aning om vad befintlig häll + ugn kräver, därför ville jag på något sätt verifiera vad jag har de kopplade på idag!
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det normala är ju att spis/häll säkras 16A. med 2,5 kvmm trådar. OM det idag sitter 2,5 kvmm trådar så är säkringarna också nästan säkert 16A.
Om du skall säkra upp, så bör du låta en elektriker göra det oavsett om nuvarande trådar är 2,5 kvmm eller inte. Det kan finnas faktorer hos dig som gör att 16A på 2,5 kvmm inte går. och det är svårt att upptäcka så här på forumet.
Om du skall säkra upp, så bör du låta en elektriker göra det oavsett om nuvarande trådar är 2,5 kvmm eller inte. Det kan finnas faktorer hos dig som gör att 16A på 2,5 kvmm inte går. och det är svårt att upptäcka så här på forumet.
Det brukar inte vara någon större skillnad på nya och gamla spisar vad gäller effektbehov. Om inte säkringarna brukar gå för dig i nuläget så lär de inte heller fortsättningsvis göra det även om du byter spis.
Om du ändå skall ha dit en elektriker så kan du ju passa på att se till att få 16A säkringar om det inte redan är det. I annat fall skulle jag bara byta spisen och ta det eventuella problemet med säkringarna först om det uppstår.
Ibland finns det märkningar på sidan av säkringarna som talar om styrkan. Om du tycker att det är värt besväret så kan du ta bort en säkring och se om den har sådan. Se till att slå ifrån huvudbrytaren först bara.
Om du ändå skall ha dit en elektriker så kan du ju passa på att se till att få 16A säkringar om det inte redan är det. I annat fall skulle jag bara byta spisen och ta det eventuella problemet med säkringarna först om det uppstår.
Ibland finns det märkningar på sidan av säkringarna som talar om styrkan. Om du tycker att det är värt besväret så kan du ta bort en säkring och se om den har sådan. Se till att slå ifrån huvudbrytaren först bara.
Har nu forskat vidare. Från centralen fram till spis/ugn går en EKK LIGHT 5G 2,5 kabel.
Känner mig relativt säker på attest är 3 st 16A brytare som de är kopplade på.
Om det nu mot förmodan skulle vara 10A så är väl det enda som händer att säkringarna kommer lösa ut när spis/ugn används? Det innebär väl inte t.ex. Brandrisk om det är för klena säkringar, eller vad säger ni?
Det hade väl varit värre med 16A på 1,5 mm kablar, väl?
Törs jag ansluta en ny ugn/spishäll hemma utan att ta in en elektriker först?
Känner mig relativt säker på attest är 3 st 16A brytare som de är kopplade på.
Om det nu mot förmodan skulle vara 10A så är väl det enda som händer att säkringarna kommer lösa ut när spis/ugn används? Det innebär väl inte t.ex. Brandrisk om det är för klena säkringar, eller vad säger ni?
Det hade väl varit värre med 16A på 1,5 mm kablar, väl?
Törs jag ansluta en ny ugn/spishäll hemma utan att ta in en elektriker först?
Ingen brandrisk med 10A på 2,5kvmm (givet någorlunda normala förutsättningar). 16A på 1,5kvmm är betydligt värre.
Jag skulle inte oroa mig för att sätta dit en ny spishäll. Det värsta som händer är att säkringarna går, som du säger.
Däremot skulle jag följa Fotografens råd i första svaret. Förpassa de där dvärgbrytarna till evigheten och köp nya. Att de är helt omärkta borgar ju inte direkt för kvalitet, och en ny trepolig 16A Hager kostar 300kr. Inte så dyrt i sammanhanget. Finns på Hornbach i Botkyrka om du inte orkar vänta på en beställning från valfri nätbutik.
Jag skulle inte oroa mig för att sätta dit en ny spishäll. Det värsta som händer är att säkringarna går, som du säger.
Däremot skulle jag följa Fotografens råd i första svaret. Förpassa de där dvärgbrytarna till evigheten och köp nya. Att de är helt omärkta borgar ju inte direkt för kvalitet, och en ny trepolig 16A Hager kostar 300kr. Inte så dyrt i sammanhanget. Finns på Hornbach i Botkyrka om du inte orkar vänta på en beställning från valfri nätbutik.
En följdfråga på detta om att byta ut NoName säkringarna mot Hager från Hornbach.
Var på Hornbach imorse och de hade både 16A 3Pol Dvärgbrytare och 16A 3Pol Automatsäkring. Har alltid trott det var 2 ord för samma sak. Vad är skillnaden? Det var iallafall prisskillnad på de 2!
Vad är det jag ska ha? MCN316 eller MCS316 tror jag de var märkta med!
Var på Hornbach imorse och de hade både 16A 3Pol Dvärgbrytare och 16A 3Pol Automatsäkring. Har alltid trott det var 2 ord för samma sak. Vad är skillnaden? Det var iallafall prisskillnad på de 2!
Vad är det jag ska ha? MCN316 eller MCS316 tror jag de var märkta med!
Redigerat:
Till spis och ugn skulle jag säga att det är lite bättre med tre enpoliga. Om säkringen går till de högra plattorna så har du de vänstra plattorna och ugnen igång fortfarande. Men eftersom det är onormalt att säkringen löser så spelar det ingen stor roll. En trepolig är bra till exempelvis motorer som kan vara olämpliga att försöka köra på två faser om en säkring har löst.roggabear skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Det är två ord för samma sak
MCN är det tradionella med skruvplint, MCS är "quick-connect" med snabbanslutningar. I din central fungerar MCN bäst, om det spelar någon roll.
Det kan vara skillnad på höjden som anslutningarna sitter på så att fasskenorna inte passar och ( i alla fall tidigare) var det nått lågprisfabrikat som hade lite annat breddmått så om man hade många säkringar på samma rad så passade inte standard fasskenorna ända ut.
Med automatsäkring och dvärgbrytare menar man vanligtvis samma sak, bara olika benämningar på samma sak.
Med automatsäkring och dvärgbrytare menar man vanligtvis samma sak, bara olika benämningar på samma sak.