Hej alla proffs! 
Jo det är så att jag har hittat en spis som jag vill ha, för min befintliga gick sönder igår
. Denna spis är det jag vill ha: Gorenje EC67CLB och den är på 230v. Och jag har ju 400v på min befintliga spis idag. Så det jag undrar över är om denna spis är omkopplingsbar så jag kan använda den i mitt befintliga uttag. Jag har allt ordnat för det i min el central samt så har jag nollan i uttaget. Så det har jag koll på. Men ingenstans kan jag hitta om denna spis ens fungerar att göra så med. Detta är mitt första inlägg och jag har säkert lagt det på fel forum isåfall ber jag om ursäkt. Trevlig lördag alla!
Jo det är så att jag har hittat en spis som jag vill ha, för min befintliga gick sönder igår
Du verkar ha ganska bra koll, men ta och läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel så kommer du ha ännu mer koll, https://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Läs även bruk-instalationsanvisningen för spisen, sida 44-45, https://partners.gorenje.si/fts/Get...51&jezik=sv&tipVsebine=1&docName=442262sv.pdf så ser du att du kan koppla enligt första bilden på sidan 45.
Läs även bruk-instalationsanvisningen för spisen, sida 44-45, https://partners.gorenje.si/fts/Get...51&jezik=sv&tipVsebine=1&docName=442262sv.pdf så ser du att du kan koppla enligt första bilden på sidan 45.
Det viktiga är att Nolla finns framdragen och ansluten. Det är en punkt som det har fuskats med i äldre bostäder.
Förr var villaspisar nästan uteslutande 3 fas kopplade med 400 V element. I det fallet behövdes ingen nolla.
Förr var villaspisar nästan uteslutande 3 fas kopplade med 400 V element. I det fallet behövdes ingen nolla.
Det bladet visar att det finns två varianter av spisen. En avsedd för 400V elementspänning och en avsedd för 230V elementspänning. Om du har tre faser, nolla och jord framdraget till spisen idag så kan du använda båda dessa varianter. Om spisen du köper är för 230V så skall du underligt nog koppla enligt alternativet 400V 3N~. Det är ofta en något underlig benämning på spänningen på spisar.
Jag kom också fram till den där PDF'en.Bluenose skrev:
Men de olika angivna inkopplingsalternativen är inte kompatibla. De 3 övre kan typ inte finnas på samma spis som de 2 nedre.
Jag gissar att det är visat universal i anvisningen, men att man kan köpa spisen i både 230V och 400V-utförande.
Att gissa i dessa sammanhang är dock dåligt, då man bränner upp spisen vid vissa felkopplingar.
Jag skulle själv vilja få verifierat mer säkert om jag skulle koppla in en sådan här. Troligen finns det en inkopplingsanvisning på en lapp på spisen.
Förutom allt detta så ser det ut som att det ska gå bra för dig att få inkopplat både 230 och 400V varianten hos dig. Men om det är 230-V varianten så måste nollan absolut finnas framdragen i din nuvarande spismatning. I lite äldre hus är det inte alltid så.
Är ditt hus (eller elinstallationen) från ca 1972 eller senare bör nollan vara blå ledare, är det äldre hus/elanläggning så kan ev nolla vara typ vilken färg som helst.
Och har du nolla framdraget så borde du ha 5 ledare. Är det 4 ledare så är det troligaste att nollan saknas.
Ni som tycker att märkningen "400V 3N~" är underlig, läs då Bo's spisbibel punkt 1.2.1 "Spisens märkspänning och inkopplingsalternativ", där står bla "Återigen, finns ett N med i beteckningen så gäller inte den spänning som är angiven, utan istället motsvarande fasspänning.".
Dom tre övre bilderna i manualen har texterna "400V 3N~", "400V 2N~" samt "230V~", dom två nedre har texterna "400V 2~" samt "400V 3~", med andra ord så ska dom tre övre ha 230V~ elementspänning medan dom två nedre ska ha 400V~ elementspänning.
Edit: Med andra ord är det två olika spisar, en för dom övre bilderna och en för dom nedre bilderna. I Norge fungerar (normalt) bara den spisen som tillhör dom övre bilderna, Norge håller på att gå över till 400V huvudspänning därav "normalt" inom parentesen.
Edit: Med andra ord är det två olika spisar, en för dom övre bilderna och en för dom nedre bilderna. I Norge fungerar (normalt) bara den spisen som tillhör dom övre bilderna, Norge håller på att gå över till 400V huvudspänning därav "normalt" inom parentesen.
Redigerat:
Bilden på uttag Perilex, Får antas vara fullkopplad då detta är ett måste enligt reglerna. Alltså har du vilket även syns på elschemat 3 faser. Nolla och skyddsjord måste ju finns med. Så det bästa är att köpa en 400V spis.
Ska du ha 230V så räcker inte arean till då dom brukar avsäkras med minst 20A.
Ska du ha 230V så räcker inte arean till då dom brukar avsäkras med minst 20A.
Redigerat:




