Hej,
Jag ska utforma en vinschlösning till en linbana för materialtransport på landet. Vinschen kommer stå ca 55 meter från närmaste eluttag. Tomten är bergig och stenig så det är inte aktuellt att gräva ned någon kabel. Jag har ännu inte skaffat någon vinsch så det finns fortfarande full flexibilitet kring lösningen där. Själva linbanan är ca 50 meter så det är inte aktuellt att handveva.
Min undran är om det funkar med drygt 50 meter lågvoltskabel för att driva en förmodligen rätt kraftig motor?
Andra tips kring lösningen?
Jag ska utforma en vinschlösning till en linbana för materialtransport på landet. Vinschen kommer stå ca 55 meter från närmaste eluttag. Tomten är bergig och stenig så det är inte aktuellt att gräva ned någon kabel. Jag har ännu inte skaffat någon vinsch så det finns fortfarande full flexibilitet kring lösningen där. Själva linbanan är ca 50 meter så det är inte aktuellt att handveva.
Min undran är om det funkar med drygt 50 meter lågvoltskabel för att driva en förmodligen rätt kraftig motor?
Andra tips kring lösningen?
Klart det funkar, men du måste dimensionera för spänningsfallet så det lär bli en rätt grov kabel.
Troligen mycket bättre att dra 230V och använda ett switchat aggregat på plats, eller köra en 230V motor. Du kommer ändå få dra en rejäl kabel. Om installationen inte är högst tillfällig så måste kabeln skyddas. Du kanske kan lägga den i ett gult markrör ovan jord. Är luftledning ett alternativ?
Troligen mycket bättre att dra 230V och använda ett switchat aggregat på plats, eller köra en 230V motor. Du kommer ändå få dra en rejäl kabel. Om installationen inte är högst tillfällig så måste kabeln skyddas. Du kanske kan lägga den i ett gult markrör ovan jord. Är luftledning ett alternativ?
Ju lägre spänning (Volt) du matar motorn med desto högre ström (Ampere) behövs.
Ju högre strömmen är desto grövre kabel behövs.
Ju längre sträcka det är desto grövre kabel behövs.
Med andra ord så är det oftast bättre med trefas 400V motor än en enfas 230V motor, oftast är det bättre med en enfas 230V motor än en 12/24/36/48V motor.
Ska det vinschas horisontellt, vertikalt eller diagonalt?
Vilka vikter blir det åt bägge håll?
Säkerhetsbroms längs linbanan?!
Mm mm
Ju högre strömmen är desto grövre kabel behövs.
Ju längre sträcka det är desto grövre kabel behövs.
Med andra ord så är det oftast bättre med trefas 400V motor än en enfas 230V motor, oftast är det bättre med en enfas 230V motor än en 12/24/36/48V motor.
Ska det vinschas horisontellt, vertikalt eller diagonalt?
Vilka vikter blir det åt bägge håll?
Säkerhetsbroms längs linbanan?!
Mm mm
Linbanan ska kunna bära omkring 150 kg. Lasten hänger i två block på en bärvajer så förhoppningsvis väldigt låg friktion. Lutningen uppskattar jag till ca 15 grader över sträckan men pga nedböjning vid belastning så är det i praktiken brantare - kanske 25-30 grader. Blir väl därmed kanske 60 kg i drag i vinschvajern. Det är ett annat problem (utmaning!) att de vinschar jag tittat på, oavsett spänning, är betydligt starkare än mina behov men också väldigt mycket långsammare. Jag önskar en hastighet på kanske 20-30 m per minut.
Linbanan ska fungera åt bägge hållen. Säkerhetsbroms vore förmodligen bra.
Linbanan ska fungera åt bägge hållen. Säkerhetsbroms vore förmodligen bra.
Om du vill ha driften för 12-24 V som kanske har fördelar när det gäller utbud av olika såna får du som sagt problem med spänningsfall. Ett enkelt och rimligt sätt att komma fram kan då vara att du har en batteriack vid driften och bara kör laddning via en enkel lågvoltsledning.
Kör du inte så mycket och länge krävs inga stora insatser för att lösa det så. Dessutom har du en enhet du kan använda där inte elanslutning finns vid andra tillfällen.
Kör du inte så mycket och länge krävs inga stora insatser för att lösa det så. Dessutom har du en enhet du kan använda där inte elanslutning finns vid andra tillfällen.
Om du drar SRS slang med 240v kabel i så är slangen kraftig nog att inte täcka över och går att klammra på berg. Den ser ut som en kraftigare PEM slang.
Om det är någon form av lyft och vikt involverat i linbanan kommer du få väldigt svårt med effekten om du kör 12v. T.ex så kan en 12 startmotor säkert dra linbanan men den vill troligen ha mellan 100 och 200A. Spänningsfallet med 12v blir väldigt stort.
Drivningen är väl egentligen det minsta problemet, en linbana är inte helt enkel att få till.
Jag skulle dra fram en grov enfasledning och köra en 240v motor
Om det är någon form av lyft och vikt involverat i linbanan kommer du få väldigt svårt med effekten om du kör 12v. T.ex så kan en 12 startmotor säkert dra linbanan men den vill troligen ha mellan 100 och 200A. Spänningsfallet med 12v blir väldigt stort.
Drivningen är väl egentligen det minsta problemet, en linbana är inte helt enkel att få till.
Jag skulle dra fram en grov enfasledning och köra en 240v motor
Kan man ställa ett bilbatteri vid vinschen tro? Och ladda det via 55m lågvoltskabel?
Jag skulle tro att vi i normalfallet kör linbanan 2-3 ggr på en dag. Och på ett år inte mer än 30-40 ggr.
Edit: Såg att batteriförslaget kom in medans jag skrev. Tack.
Jag skulle tro att vi i normalfallet kör linbanan 2-3 ggr på en dag. Och på ett år inte mer än 30-40 ggr.
Edit: Såg att batteriförslaget kom in medans jag skrev. Tack.
Redigerat:
Hastigheten beror till stor del på storleken på hjulet som vajern rullas upp på. Kanske blir svårt att hitta något färdigt med stor diameter. Kanske går att bygga något skräddarsytt utifrån lösa delar om man räknar på utväxling mm.
Du har inte funderat på ett portabelt elverk? Dom är inte så hemskt dyraFrågan skrev:
Själva linbanan med bärvajer och plattform är klar. Så det är drivningen som återstår. Och det är också den delen som inte är min starka sida. Är man mer meckare så snor man nog lätt ihop en lösning med diverse kugghjiul och en motor. Jag hoppas däremot hitta en färdig lösning att köpa.
Förstår jag dig rätt att det inte är en roterande lina med fast vagn (typ skidlift) utan en fast lina med rullande last (typ linbana)
en winch borde ju vara rätt grej för dig. Typ en sån här http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ar/elektriska-vinschar-230-v/elvinsch-229200/ (eller liknande kraftigare)där du byter till en större trumma för att få upp hastigheten.
En annan variant om du inte ska köra linbanan så ofta är att ha ett 12v batteri som du bär fram till motorn och sedan tar tillbaka för att ladda
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
Är det ännu mer sällan så kanske till och med en handvev med 3mmwire räcker.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/handdrivna-vinschar/handvinsch-027143/
en winch borde ju vara rätt grej för dig. Typ en sån här http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ar/elektriska-vinschar-230-v/elvinsch-229200/ (eller liknande kraftigare)där du byter till en större trumma för att få upp hastigheten.
En annan variant om du inte ska köra linbanan så ofta är att ha ett 12v batteri som du bär fram till motorn och sedan tar tillbaka för att ladda
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
Är det ännu mer sällan så kanske till och med en handvev med 3mmwire räcker.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/handdrivna-vinschar/handvinsch-027143/
Eftersom du ska kunna "köra ut" lasten längs linbanan och inte bara dra in den med motorn, samt att linbanan kommer hänga ner när du närmar dig bortre änden så finns det risk att den även måste dras utåt.Frågan skrev:Lasten hänger i två block på en bärvajer så förhoppningsvis väldigt låg friktion. Lutningen uppskattar jag till ca 15 grader över sträckan men pga nedböjning vid belastning så är det i praktiken brantare - kanske 25-30 grader. ...
Linbanan ska fungera åt bägge hållen. Säkerhetsbroms vore förmodligen bra.
Säkerhetsbromsen måste sitta på blocken på linbanan så att inte godset åker ner om dragvajern går av. Detta skapar problem om linbanan ska bort till bortre änden av egenvikten.
Det stämmer att det är en fast bärvajer med en rullande last. Jag har gjort en skiss nedan som förhoppningsvis förtydligar konstruktionen. Allt är klart sånär som på drivningen. Jag har en tanke om att göra lite test med ett rep via ett block och dra lämplig last för hand. Så att man får en känsla för olika hastigheter och hur tungt det blir. Hur linbanekorgen funkar osv. Linbanekorgen är en skrotad och aningen kortad aluminiumstege. Lätt vikt samt bra att surra saker i. 230v vinschen från Jula ser ju bra ut. 11 m/min kanske tom är ok i standard. Man tackar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men ryms det 50 meter vajer på vinschtrumman?
Det står 12 meter
Protte
Det står 12 meter
Protte
Redigerat:
