Som rubriken lyder öppnade ett skymningsrelä finns det nån logisk förklaring till färgvalet här?

Skymningsrelä och öppen kabeldosa på rödmålad vägg, synliga kablar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns kanske inte men bruna kablarna är kopplade på N in och ut ur reläet och blå på L in och ut ur reläet.

Mikael_L
Det är felkopplat nere i dosan med inkommande matning också. Där är det lagt brun på nollan och blå på fasen.

Finns det någon som hels anledning att man gjort på detta sätt?

För korta kabelstumpar eller nåt..?

Mikael_L
Novisfixaren skrev:
För korta kabelstumpar eller nåt..?
Eventuellt.
Men själv tror jag mest på antingen okunskap eller nonchalans ...

Tänker mest att eftersom allting är ihopkopplat så set fungerar och någorlunda snyggt klammrat så att göra fel på en så enkel sak som brun L och blå N känns märkligt...

Införingen i dosan av kabeln till ljusreläet är inte korrekt utförd i utomhusmiljö.
Inomhus i torr och dammfri miljö hade det funkat.

Lite förenklat IP 54 klassningen är sänkt till IP 20.

Om kabeln inte har någon "droppnäsa" , då risken stor att dosan fylls med vatten.

Redigerat:
Vilken kabel syftar du på?

Det är kabeln som går in på baksidan av dosan.

Novisfixaren skrev:
Tänker mest att eftersom allting är ihopkopplat så set fungerar och någorlunda snyggt klammrat så att göra fel på en så enkel sak som brun L och blå N känns märkligt...
Jag tycker inte det är snyggt klamrat alls. Man sätter inte en klamma mitt i en böj, man ska ha samma avstånd från klammorna till en böj på kabeln t. ex.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Håller med, det ser amatörmässigt ut.

Okej. Pillade med det nu och uppenbart är sladdstumparna för korta :/

Hahaha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.