Hej, var och beställde en 230V induktionshäll + installation hos en lokal återförsäljare, enligt dem skulle det inte vara några problem så länge jag har 5 trådar dragna (vilket jag har). Dock så ser min installation ut som följande att det är fem trådar dragna till ett perilexuttag där 400V ugn kopplas in, vidare därifrån går 5 trådar till nuvarande 400V häll. Säljaren kändes inte 100 % teknikkunnig så är orolig att några kontrollfrågor kanske missades från deras sida...

Fråga 1: Jag fick känslan när jag läste runt att det inte går att kombinera 400V ugn och 230V häll på samma säkringar, stämmer detta?

Fråga 2: Om vi leker med tanken att jag köper en 230V ugn också, kommer det då att fungera?
(Blir osäker eftersom denna trefasgrupp är säkrad med en säkring där man bara kan bryta alla 3 faser samtidigt och är uppmärkt med 400V, övriga trefasgrejer i huset har 3 separata säkringar som är märkta med 230V/400V, så jag undrar om det är något special med detta)?

Säkring(ar)
Elcentral med säkringar märkta för 400V och 230/400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ugn
Etikett från en ASEA Skandia Cylinder med tekniska specifikationer: 3N~ 400V, 50 Hz, 2,6 kW, gjord i Finland.
Skapa konto

Uttag
Eluttag med fem trådar uppkopplade, inklusive en Perilex-koppling, för 400V ugn.
Skapa konto

Det går att kombinera med befintlig ugn.
Säkerheten blir god när man har en trepolig automatsäkring och jordfelsbrytare.
Hällen använder ofta 2 faser och nolla. Stora hällar är trefasiga.

Redigerat:
Har anläggningen jordfelsbrytare?

Vad är arian på FK kablarna? Är det 2.5mm² är det helt OK. Men är det bara 1.5mm² så är 16A utanför rekommendationen. Det är OK för en kort gummikabel som hänger i luften men inte 5 ledare i vp-rör! Man kan säkra 1.5mm² med 13A säkringar och då ta ut ca: 9 kW totalt med 3-fas. Induktionshäll är oftast 2-fas alltid nolla (2 värmezoner/fas) Öppet eluttag med anslutna kablar och installationsdiagram för 400V och 220-240V.
Skapa konto
men vid leverans byglar för 1-fas.

Perilex-uttag och dito stickproppar tål höga strömmar under lång tid med mindre risk att drabbas av varmgång jämfört med vanliga shucko. Montera två perilexuttag bredvid varandra kopplade till en gemensam trefasgrupp och mata ugnen från det ena och hällen från det andra. Se till att fördela faserna så ugnen får en egen fas och hällen de två andra

Redigerat:
Tack för svar. Det är 2,5 mm2 kablar och det finns jordfelsbrytare.

Men då måste man alltså koppla om vid uttaget om man ska fördelas faserna?

Men som jag förstått så levereras hällar ofta utan stickpropp så vad är då vitsen mot att sätta ett till uttag jämfört med att ha FK direkt in till hällen?

Andreas_87 skrev:
Säljaren kändes inte 100 % teknikkunnig så är orolig att några kontrollfrågor kanske missades från deras sida...
Det är inte alls osannolikt att din magkänsla är korrekt där utan att de kommer att koppla in på de trådar de råkar hitta utan att fråga.

Andreas_87 skrev:
Fråga 1: Jag fick känslan när jag läste runt att det inte går att kombinera 400V ugn och 230V häll på samma säkringar, stämmer detta?
Går och går, det blir ingen optimal fördelning av effekten då ugnen drar ström mellan samtliga tre faser medan häller drar ström mellan två faser och noll. Du kan inte nyttja alla 16A hos samtliga faser helt enkelt.

Vi får här då också ett fall med fyra belastade ledare vilket ledning och säkring kanske inte är dimensionerad för. Du hamnar på papperet precis under gränsen för vad som är tillåtet med en B16-dvärg men bör är i praktiken vara riskfritt då du inte kan fullbelasta samtliga fyra ledare samtidigt.

Sedan har vi andra risker med bakmatning i en trefasgrupp med en blandning av L-L och L-N-förbrukare. Denna risk är hanterad i ditt fall med både trepolig dvärg och JFB.

Andreas_87 skrev:
Fråga 2: Om vi leker med tanken att jag köper en 230V ugn också, kommer det då att fungera?
(Blir osäker eftersom denna trefasgrupp är säkrad med en säkring där man bara kan bryta alla 3 faser samtidigt och är uppmärkt med 400V, övriga trefasgrejer i huset har 3 separata säkringar som är märkta med 230V/400V, så jag undrar om det är något special med detta)?
Nej det är ingen skillnad, gruppen levererar (kan leverera) både 400V och 230V beroende på om nollan finns med i ledningen. Trefasig dvärg väljer man normalt för trefasgrupper för att ett fel i en enskild fas ska byta all matning till maskinen.

Detta sammantaget, om vi antar att ugnen är en jämn belastning mellan faserna, så spelar det ingen roll vilka två faser som hällen kopplas till, bara det blir två faser och nolla och skyddsjord ;) Som vanligt ska man aldrig aldrig lita på ett perilexuttag utan kontrollera att t.ex den blå verkligen är en inkopplad nolla etc.

Jag säger också två faser, för du har väl köpt en häll som kan kopplas in på två faser? Det finns sådana som bara kan kopplas in på en fas och då blir det retur till butiken i ditt fall.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
I ditt fall är två fullkopplade Perilexuttag eller fast anslutning via anslutningsdoś den optimala lösningen. Både punkterna har fem ledare framdragna.

Hällen kommer då att anslutas mot brun , svart , blå och gul/grön.
Den gamla ugnen utnyttjar brun, svart, vit och gul/grön.
En ny enfas ugn utnyttjar vit, blå, gul/grön.
Det förutsätter att ledningsfärgerna följer standard.

Enligt standard brun, svart ,vit är fasledare. Blå är nolla. Gul/grön är skyddsjord.

Andreas_87 skrev:
Tack för svar. Det är 2,5 mm2 kablar och det finns jordfelsbrytare.

Men då måste man alltså koppla om vid uttaget om man ska fördelas faserna?

Men som jag förstått så levereras hällar ofta utan stickpropp så vad är då vitsen mot att sätta ett till uttag jämfört med att ha FK direkt in till hällen?
alternativet med FK in i hällen är ingen godkänd lösning. En enkelisolerad ledare får. Inte hänga fritt i ett köksskåp. FK , RK, EK är endast tillåtna i rör , kopplingsdosor, apparatskåp m.m. I övriga fall skall dubbellisolerade ledningar användas t.ex rkk, ekk, eklk m.fl.

Ett undantag är potentialutjämnare och skyddsledare som kan vara fk eller rk utan extra skyddshölje.

Information:. Ugnen på bilden är minst 20 är gammal. Det kan man se eftersom den verka sakna CE märke. Elsäkerheten är dock god eftersom den har S märkning.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Jag säger också två faser, för du har väl köpt en häll som kan kopplas in på två faser? Det finns sådana som bara kan kopplas in på en fas och då blir det retur till butiken i ditt fall.
Som sagt så var inte teknikdiskussionen så mycket men den är specad 7,2 kW och 230V så då måste det vara minst 2 faser antar jag.

Jo med den märkeffekten så.

Tobbe_3 skrev:
I ditt fall är två fullkopplade Perilexuttag eller fast anslutning via anslutningsdoś den optimala lösningen. Både punkterna har fem ledare framdragna.

Hällen kommer då att anslutas mot brun , svart , blå och gul/grön.
Den gamla ugnen utnyttjar brun, svart, vit och gul/grön.
En ny enfas ugn utnyttjar vit, blå, gul/grön.
Det förutsätter att ledningsfärgerna följer standard.

Enligt standard brun, svart ,vit är fasledare. Blå är nolla. Gul/grön är skyddsjord.
Är det alltså standardiserat vilka stift som häll respektive ugn använder på perilex kontakten eller hur kan du vara så säker vilken färg/ledare som kommer användas?

Tobbe_3 skrev:
alternativet med FK in i hällen är ingen godkänd lösning. En enkelisolerad ledare får. Inte hänga fritt i ett köksskåp. FK , RK, EK är endast tillåtna i rör , kopplingsdosor, apparatskåp m.m. I övriga fall skall dubbellisolerade ledningar användas t.ex rkk, ekk, eklk m.fl.

Ett undantag är potentialutjämnare och skyddsledare som kan vara fk eller rk utan extra skyddshölje.

Information:. Ugnen på bilden är minst 20 är gammal. Det kan man se eftersom den verka sakna CE märke. Elsäkerheten är dock god eftersom den har S märkning.
I nuvarande installation går FK samt flexslang in i hällen, detta kanske är ok?

Jag ugnen är gammal och nu lutar det åt att vi beställer hem en sådan också, eftersom de levereras med stickpropp så hoppas jag på att det skall vara grönt att koppla in den.

Andreas_87 skrev:
Är det alltså standardiserat vilka stift som häll respektive ugn använder på perilex kontakten eller hur kan du vara så säker vilken färg/ledare som kommer användas?
Det tror jag inte.
Det får man lösa på plats genom yrkeskunskap. Den nya ugnen levereras nog med en vanlig stickkontakt eller uppskalad kabel.
Min tidigare beskrivning var bara ett exempel hur man kan koppla. Fasföljd är av betydelselöst i detta fall.
Det viktiga är att fördela lasten så jämnt som möjligt mellan faserna.

Tobbe_3 skrev:
Det tror jag inte.
Det får man lösa på plats genom yrkeskunskap. Den nya ugnen levereras nog med en vanlig stickkontakt eller uppskalad kabel.
Min tidigare beskrivning var bara ett exempel hur man kan koppla. Fasföljd är av betydelselöst i detta fall.
Det viktiga är att fördela lasten så jämnt som möjligt mellan faserna.
Aha fattade aldrig att det bara var ett exempel, nu är jag med. :) Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.