Den gamla spisen börjar ge upp och det är dags för en ny. Eftersom det är en spisdjungel där ute vill jag dubbelkolla med er så att allt förhoppningsvis blir rätt.
Nuvarande spis är 400v och är inkopplad med perilex. 3-fas med 16a på varje.
Den spis jag tänkt köpa har följande teknisk spec:
- Spänning, V : 230
- Säkring, A : 3x16
- Max anslutningseffekt, W : 10900
http://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/eki6051eow/
Den har suttit i en fast installation, så jag tänker sätta på en perilex-stickpropp.
Så vad behöver jag tänka på?
Visst ser det ut som att uttaget är fullmatat, eller skulle det kunna var nåt annat än neutralledare i den 5e kabeln?
Jag kommer skaffa en multimeter idag och kolla spänningen. Om den stämmer och om jag förstått allt rätt så borde det bara vara att koppla på en stickpropp och köra sedan!
Då blir nästa fråga hur jag ska koppla i stickproppen...
Nuvarande spis är 400v och är inkopplad med perilex. 3-fas med 16a på varje.
Den spis jag tänkt köpa har följande teknisk spec:
- Spänning, V : 230
- Säkring, A : 3x16
- Max anslutningseffekt, W : 10900
http://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/eki6051eow/
Den har suttit i en fast installation, så jag tänker sätta på en perilex-stickpropp.
Så vad behöver jag tänka på?
Visst ser det ut som att uttaget är fullmatat, eller skulle det kunna var nåt annat än neutralledare i den 5e kabeln?
Jag kommer skaffa en multimeter idag och kolla spänningen. Om den stämmer och om jag förstått allt rätt så borde det bara vara att koppla på en stickpropp och köra sedan!
Då blir nästa fråga hur jag ska koppla i stickproppen...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Som sagt, rent teoretiskt så är ju inte nollan kopplad i andra änden, men det vore extremt långsökt.
Fint, då är jag på rätt väg! Och valet av spis borde funka bra med de här förutsättningarna, eller hur?
Hur är det med faserna i stickproppen, ska de sitta i nån särskild ordning?
Hur är det med faserna i stickproppen, ska de sitta i nån särskild ordning?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Fullständigt OT
Varför tar man ett Perilexuttag med urfina skruvanslutningar och sedan skarvar man med sockerbit?
Jag fattar inte logiken.
Protte
Varför tar man ett Perilexuttag med urfina skruvanslutningar och sedan skarvar man med sockerbit?
Jag fattar inte logiken.
Protte
Det undrade jag också. Och att han bytt färg på en av faserna?
Hur är det egentligen med färgkoderna? Är det nån skillnad på brun och svart? Är det "gamla eller nya färger"?
Hur är det egentligen med färgkoderna? Är det nån skillnad på brun och svart? Är det "gamla eller nya färger"?
Som oerfaren och lite ängslig byggare så skulle jag föreslå att TS, alltså Tony, tar dit en erfaren elektriker som gör arbetet. Det är fruktansvärt att köpa hus, hyra eller bo i ett där en osäker och förmodligen inte alltför kunnig amatörelektriker kopplar ihop utifrån bilder och kommentarer från förmodligen lika glada amatörer.
Ingen skulle vilja sitta i ett flygplan 10 000 meter upp i luften och veta att en snubbe har plockat ihop det utifrån vänliga kommentarer på "Byggaflygplan" sajten eller.....
Ni som nu ska näthata lite så biter det inte på mig, jag blir bara mer övertygad om att jag inte har helt fel.
Ingen skulle vilja sitta i ett flygplan 10 000 meter upp i luften och veta att en snubbe har plockat ihop det utifrån vänliga kommentarer på "Byggaflygplan" sajten eller.....
Ni som nu ska näthata lite så biter det inte på mig, jag blir bara mer övertygad om att jag inte har helt fel.
Ove, med all respekt, varför läser du ens sådan här trådar om det gör dig så illa till mods? Många människor tycker det är kul att lära sig nya saker och fixa hemma själva. Andra har kanske inte ekonomi att hyra hantverkare för alla småjobb som ska utföras.
Det är bara att gilla läget och titta åt andra hållet om det känns jobbigt. Jag är säker på att du har bättre saker att lägga din tid på min vän
Det är bara att gilla läget och titta åt andra hållet om det känns jobbigt. Jag är säker på att du har bättre saker att lägga din tid på min vän
Det viktiga är att blå och gulgrön hamnar rätt. Olika kablar kan ha olika färger på faserna. Det har inte bara med åldern att göra. Och eftersom det är en spis kan du korsa faserna utan att det spelar någon roll.Tony Dahlgren skrev:
Och Blå hamnar alltid på samma pol i en perilex, eller hur? I vilket fall ser jag ju tydligt var nollan sitter i det här uttaget.
Tack Tony för ditt vänliga inlägg riktat mot mig.
Jag skriver inlägget av respekt för de lagar som finns i Sverige och som du är skyldig att följa.
Orsaken är att jag genom åren har fått skåda mängder med amatörlösningar inom elinstallationer.
Det har gjort mig beklämd, främst när de har orsakat skador på person, bränder och i några fall dödsfall.
Visst är det kul att lära sig saker och fixa själv, inte tu tal om annat, men när fixandet blir olagligheter och farligt, då förstår inte jag att du försvarar det.
Kostnaderna för att anlita en professionell yrkesman som du kan rådgöra med är bagatellartade i jämförelse med vad kostnaden kan bli om det blir fel.
Jag vet att det är vanskligt att påpeka för en del att det de gör är fel men det är mycket intressant att följa samhällsutvecklingen och sakta förstå att den går mot ett samhälle där den som vill följa självskrivna lagar blir allt mer dominerande och högljudd.
Så, med all respekt för det svenska samhället och de lagar som styr det så framhärdar jag i att du gör fel när du begår en handling som inte är tillåten och jag anser också att de som här hjälper dig att göra det är medskyldiga.
Jag hoppas innerligt att det inte finns en utbildad elektriker här som begår sådana handlingar, det skulle i alla fall, glädja mig mycket men, lycka till och glöm inte, om du säljer ditt hus skall du uppge att du gjort elinstallationerna själv.
Jag skriver inlägget av respekt för de lagar som finns i Sverige och som du är skyldig att följa.
Orsaken är att jag genom åren har fått skåda mängder med amatörlösningar inom elinstallationer.
Det har gjort mig beklämd, främst när de har orsakat skador på person, bränder och i några fall dödsfall.
Visst är det kul att lära sig saker och fixa själv, inte tu tal om annat, men när fixandet blir olagligheter och farligt, då förstår inte jag att du försvarar det.
Kostnaderna för att anlita en professionell yrkesman som du kan rådgöra med är bagatellartade i jämförelse med vad kostnaden kan bli om det blir fel.
Jag vet att det är vanskligt att påpeka för en del att det de gör är fel men det är mycket intressant att följa samhällsutvecklingen och sakta förstå att den går mot ett samhälle där den som vill följa självskrivna lagar blir allt mer dominerande och högljudd.
Så, med all respekt för det svenska samhället och de lagar som styr det så framhärdar jag i att du gör fel när du begår en handling som inte är tillåten och jag anser också att de som här hjälper dig att göra det är medskyldiga.
Jag hoppas innerligt att det inte finns en utbildad elektriker här som begår sådana handlingar, det skulle i alla fall, glädja mig mycket men, lycka till och glöm inte, om du säljer ditt hus skall du uppge att du gjort elinstallationerna själv.
Vilken olaglig installation ser du framför dig att TS ska göra här?OveRa skrev:Tack Tony för ditt vänliga inlägg riktat mot mig.
Det finns ett perilexuttag. Det är inte olagligt att öppna det och kontrollera att det är rätt kopplat. Det är inte heller olagligt att koppla ett perilexsladdställ på en ny spis och plugga in.
Du kör aldrig över hastighetsbegränsningen förstås?