E
elmont: Elektroskandia har den E1160370: AVGRENINGSDOSA TMK AD70
9 svar · 2,8k läst
·
hsd
hsd: Jag har märkt med dymoremsa på uttag och dosor, syns inte så mycket men är bra när något händer (inte så ofta)
79 svar · 32,7k läst
·
S
Stefan1972: Är man så funtad att man kan sticka in en blöt stickpropp i ett vägguttag så kan ju det ske precis var som helst? Då ska såna personer inte ha el i sina hem överhuvudtaget. Ska man prata om risker så finns det ju en risk att det står en hink med vatten vid ett vägguttag precis vart som helst och samma förlopp händer där. Mamma kan ju hålla på och städa och treåringen svea
23 svar · 27,5k läst
·
F
Fjolnir: Nu har jag mätt. 240 volt mellan nollan och alla tre faserna och 400 mellan faserna. Så då är det väl bara att leta rätt på lämplig spis. Tack för alla bra svar. /Fredrik
10 svar · 5,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja Gävleborg är ju stort, inte endast Gävle typ. ;) Tänkte inte på det ...
68 svar · 13,3k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Det är lagen som styr detta, halva nätavgiften på 12h och hela 24h, måste väl vara värt ett litet strömavbrott, helst om man har hög nätavgift som tex vattenfall har... Helst det som har sommar/fjällstuga och aldrig märkt av strömavbrottet..
48 svar · 19,2k läst
·
M
mehe: [citat] Ok, ungefär som jag trodde då. Säkringen har inte gått på 15år, så det borde ju fungera då om man tänker sig för.
4 svar · 2,7k läst
·
E
elmont: Men om man säkrar ner för att sedan säkra upp blir det ju inte sämre än det var innan nedsäkringen, det g:a felet blir ju inte farligare än innan nedsäkringen.
29 svar · 5,9k läst
useless
useless: Förmodligen hemmapul där man har använt dom färger som fanns - Är det EK så är det väl nån kulo eller motsvarande 3G1,5. Om det är FK så har man förmodligen (förhoppningsvis?) använt slang med fördragna ledare. Det kan ju vara så att man har dragit in dom tre färgerna för att man inte hade några andra tillhands. Det verkar dock extremt dumt och säkerligen inget en elektriker
18 svar · 6,3k läst
·
S
Skalman2000: Jamen då testar jag en rulle får vi se hur man känner om 50m :)
3 svar · 3,2k läst
G
Gowow: Tacksam till svaren! Brytaren är ensam om att manövrera lampan och blå är inkopplad på X ja. Precis, därför ringer jag nog hit en elektriker som får dra om/dra rätt allt, kan inte ha det så.
5 svar · 2,7k läst
·
S
SueCia: [citat] Svårare = längre tid = dyrare för kund = bättre för elektrikern = kunden lurad. Vidhåller att det är kunden som blir lurad.
8 svar · 1,1k läst
KalleKe
KalleKe: Det är bara den som är larmadministratör som kan sätta larmet i serviceläge (särskild kod). Efter det är det ganska enkelt att flytta den.
3 svar · 3,9k läst
sir_erken
sir_erken: Perfekt! Hade hittat en annan lista men där fanns den inte med, stort tack!
2 svar · 951 läst
E
elmont: Googla på spisvakt, här finns det några, http://www.rutab.se/produkter/spisvakter
1 svar · 3,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] NEJ! Det är ingen bra idé, gummit i handtaget är inte klassat, det kan innehålla lite ledande material (likt tex ESD-dukar som kopplas till "jord"/det man jobbar med/etc eller dom "skumgummi" som tex IC-kretsar kan levereras satta på).
80 svar · 12,9k läst
·
P
Pierre_r: Tack, jag misstänkte att det inte spelade någon roll men var inte säker.
2 svar · 642 läst
H
hempularen: Nej, det är INTE ok!!! Du har ett jordefel, vi vet inte exakt vad som är fel. Mn i ett bad är det rätt stor sannolikhet att ett jordfel gör hela badet med vatten och allt strömförande. Och när du har badat en stund så är din hud mer genomsläpplig för el, du får ström i dig från en stor yta osv. Dvs. om du får ström i dig från ett bad, så är sannolikheten för överlevnad rätt
45 svar · 5,9k läst
·
S
sparq: [citat] Okej tack så mycket för klargörandet :)
19 svar · 3,4k läst
K
Kojak: Ja denna borde jag klarat av. Men har stor respekt för el så jag vill inte chansa.
29 svar · 27,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du menar 2.4 Nm? För t.ex dvärgar brukar specen ange just 2.4 Nm men för den högsta ledararean som får plats, 25 mm². För våra "vanliga" areor handlar det om några tiondels Nm, vilket känns lite...
19 svar · 4,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Länge sen denna tråd flöt upp, har det hänt något nytt trevligt? Jag poppar upp den för att i en annan tråd så hittade jag att kjell nu har billiga enfasmätare också: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67048 [citat]
57 svar · 19,5k läst
·
E
elmont: OCH om alla fick betala ungefär samma pris vid inköp, småskuttare har inte en chans i dag att få samma priser som dom större. Men däremot så har skuttarna större andel småkunder som är betydligt "priskänsliga" än dom stora.
21 svar · 3,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Då skulle jag själv gjort som ni gjorde, det var alltså ett bra beslut. :D :cool:
9 svar · 1,3k läst
H
hnurre: Dimensionera för 50W-spottar (så behöver du aldrig vara orolig om nån skulle sätta i en felaktig> 150/12=12,5A 2x1,5 kvm verkar väl rimligt? :)
4 svar · 1,3k läst
tommib
tommib: [citat] Ja, jag är ju själv hemmapulare (och tvålade nog till dig någon gång i din centralbytestråd, men det blev väldigt bra till slut). Jag tror mig ha bra koll på mina egna begränsningar och ser gärna saker ur ett hempularperspektiv. För mig är omdöme den absolut viktigaste parametern, följt av förmåga att ta till sig kritik, när jag försöker hjälpa någon. Min vilja att
27 svar · 8,0k läst
·
Snailman
Snailman: [bild]
1 svar · 4,0k läst
·
Snailman
1 svar · 4,0k läst
·
F
f91jsw: [citat] Det är ett bra tips, tack.
4 svar · 1,1k läst
L
Lano123: Ok. Tack så mycket för info.
2 svar · 991 läst
·
H
hempularen: Det finns ju dimmers som känner av vilken typ av last det är och ställer om sig vid behov. De flesta elektroniska transformatorer vill ha en bakkantsdimmer, vilket löses med transistor.
5 svar · 639 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.