Hej!
Köpt en ny Siemens induktionsspis HA858540U och den kom med Norwesco kontakt.
Ska koppla in den 3-faser , nolla och jord. Upptäcker att det inte finns något anslutning där L1 kopplas in men på nolla ligger blå och svart tråd ihop.
Är det någon som har haft samma problem?
mvh Anders
Köpt en ny Siemens induktionsspis HA858540U och den kom med Norwesco kontakt.
Ska koppla in den 3-faser , nolla och jord. Upptäcker att det inte finns något anslutning där L1 kopplas in men på nolla ligger blå och svart tråd ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har haft samma problem?
mvh Anders
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, alla som köper en ny spis idag har problem med spisar som inte är avsedda för Sverige och bristfällig information från tillverkaren. Jag hittar ingen spec på denna spis i hastigheten men troligen har den inte i Sverige att göra. Den har troligen en märkeffekt på runt 7 kW och använder därför bara två faser. En normalstor spis brukar ha en märkeffekt på runt 11 kW. Nu behöver man kanske inte 11 kW men det finns samtidigt ingen anledning till att snåla. En intressant fråga är ju hur de har fördelat faserna mellan häll och ugn. Vill det sig illa har hela hällen en fas och då blir det problem. Så ut med spisen och köp en riktigt spis!
Finns det något kopplingsschema tryckt på spisen?
Enligt schemat går den att koppla 3-fas.
Och vid en närmare titt på bilden i 1:a inlägget finns det en lös tråd med kabelsko på som gissningsvis bör sitta på L1.
Och vid en närmare titt på bilden i 1:a inlägget finns det en lös tråd med kabelsko på som gissningsvis bör sitta på L1.
Verkar nästan som att det är internt felkopplat, att det är lite för många trådar på nollplinten.
Säkrast är nog att reklamera iaf.
Säkrast är nog att reklamera iaf.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Har inte precis denna modell av spis varit här på forumet tidigare? Av märkskylten framgår en märkeffekt på 7.3 kW eller 8.3 kW (beroende på modell?) Det tyder helt klart på att spisen endast använder två faser. Det kan mycket väl fungera i praktiken men då vill ha först veta hur dessa två faser är fördelade mellan häll och ugn. Märkningen 20 A är likaså den besynnerlig.
Detta är en spis som Siemens kallar multiplex. Hällen använder sig av en fas endast, och ugnen får en fas. För att kunna köra flera plattor samtidigt så skickar den runt effekten på plattorna. Går alltså inte att köra alla på max samtidigt. Och den vill ha 20 A.Bo.Siltberg skrev:Har inte precis denna modell av spis varit här på forumet tidigare? Av märkskylten framgår en märkeffekt på 7.3 kW eller 8.3 kW (beroende på modell?) Det tyder helt klart på att spisen endast använder två faser. Det kan mycket väl fungera i praktiken men då vill ha först veta hur dessa två faser är fördelade mellan häll och ugn. Märkningen 20 A är likaså den besynnerlig.
Även om jag är i elbranschen är det inte helt lätt. Tycker det är svagt av Siemens att inte skriva ut inkopplings alternativen i specifikationen på sin hemsidan. Som jag skrev att säljaren säljer spisen som att 3-fas inkoppling är ett alternativ.
Spisen ska bytas och jag ska kolla på plats i butik hur spisarna är kopplade.
Spisen ska bytas och jag ska kolla på plats i butik hur spisarna är kopplade.
Det är dåligt att tillverkarna inte redovisar alla inkopplingsalternativ på hemsidan. Det gör det mycket enklare att välja en apparat som fungerar optimalt i det aktuella landet eller fastigheten. Dålig information kan lätt ge produkten dåligt ryckte eftersom den passar dåligt i aktuell anläggning
Klicka här för att svara

