När jag kikat i min gruppcentral (central varifrån massa andra centraler är kopplade) upptäckte jag ett potentiellt problem.

Inkommande PEN satt löst och gick att dra ut med handkraft!!!!! Skruven som inkommande PEN satt fast med var mycket sliten i spåret och gick således inte att spänna.

Det sitter två identiska metallhistorier på var sida om N och PE skena. Jag stal skruven från andra sidan och drog åt den bättre.

Nu sitter PEN ledaren ordentligt men jag känner mig inte riktigt trygg då Kopplingen är mkt grund och skruven måste ta typ långt ut i änden på den skalade PEN delen.

PEN ledaren är kort så vågar inte skala om den. Hade det blivit bättre om man skalat om och tvinnat ledarna?

Är kopplingen vanlig i äldre centraler tycker den känns osäker.

Hur hade ni löst det hela eller oroar jag mig helt i onödan..?

Närbild av en gruppcentral med en lös PEN-ledare och sliten skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt över en gruppcentral med synliga kopparskenor och elektriska ledningar, några anslutna med slitslagna skruvar.
Skapa konto

Elektrisk koppling i gruppcentral med en lös PEN-ledare och en sliten skruv.
Skapa konto

Såhär ser fördelningscentralen ut
Fördelningscentral med etiketterade säkringar för olika utrymmen, kablar och rörsystem.
Skapa konto

Jag skulle vilja ha ett tvåskruvsöverfall till PEN-ledaren men din PE-plint ser ut att ha så korta avstånd mellan skruvhålen så jag vet inte om det finns ett överfall som passar.

Elcentral med enkruvsöverfall, skruvanslutningar, nollskruv och närbild på ett tvåskruvsöverfall.
Skapa konto

PEN-ledaren får du försöka sträcka så att du kan skala fram ny koppar, det är bättre än klämd koppar. Med ett överfall kanske den räcker för att ansluta underifrån mot plinten via sidan av bottenplattan? Annars får du skarva men det vore olyckligt då varje skarv är en felkälla och det vill vi inte ha på en PEN.

Vet inte om denna fördelningscentral varit uppe i din andra tråd tidigare, men det vore intressant med en resume av hela anläggningen så att vi får en bild över hur det ser ut. Antalet elcentraler och fördelningscentraler ter sig oräkneligt här...väldigt stort hus kanske :eek:

Ok hur riskfylld är nuvarande konstruktion?

Betänk att detta är inkommande PEN för ALL el i fastigheten. Hur exakt skulle jag montera det med ett tvåöverfall? Du menar låta allt vara som det är förutom att flytta inkommande PEN till PE skenan till vänster om nuvarande anslutning? Just nu känns det nästan som till och med ett ettöverfall hade varit tryggare än nuvrande inkoppling eller?

Jag kan i helgen göra en resumé av anläggningen i sin helhet. Det är en gammal avstyckad gård med uthus ombyggda till diverse olika ändamål..

Jag skulle säga att risken paradoxalt är lägre i denna centrala fördelningslåda eftersom det är störst chans att strömmen i faserna tar ut varandra och ger lägst ström i PEN här jämfört med undercentralerna. Med JFB som du nu har i varje central(?) är det då inte kritiskt med en lågohmig förbindelse. Men givetvis måste den vara tillförlitligt, det går inte att motivera en tveksam PEN, möjligen en klen PEN men inte en PEN som riskerar att falla bort helt.

PEN-ledaren på bild ser ut att komma nedifrån bakom bottenplattan? Om du då kan montera ett tvåskruvsöverfall längst till vänster på PE-skenan så kanske du kan smita upp med PEN-ledaren i vänsterkant på bottenplattan och därmed får någon extra centimeter som tillåter att du skalar fram frisk koppar.

Jag tror dock inte att nuvarande skruv är direkt dålig. Det kan dock vara viktigt att stoppa i frisk koppar där alla kardeler bottnar.

Ja jordfelsbrytare i alla centraler nu. Ok men det bygger på att jag hittar et tvåskruvöverfall som passar? Ett tvåskruvöverfsll över tre hål är väl inte lämpligt?

Kopparn är inte kass då jag tog ur den mer att skruven (lite konisk ände) fick kardelerna att spreta så jag tvinnade de så gott det gick (ont om plats och arbetsutrymme) och såg till att de bottnade men hade helst velat kardelerna gick förbi neråt men de bottnar åtminstonde nu.

Sen tog jag ju skruven från högersidan som hade bättre spår och gick att spänna ordentligt. När jag tar tag i PEN med en tång och drar och rickar nu rör sig inte kardelerna sitter stumt.

Jag vet inte om kopplingen har ett hål i sig som den koniska änden på skruven går in i och duktigt klämmer ledarna så de i princip aldrig kan lossa om jag har en bra mejsel och bra spår i skruven så jag kan dra åt den hårt?

Det finns en risk med glappande PEN om man får en kortslutning i en apparat mellan Fas - nolla. I det läget kommer kortslutningströmmen att medföra att spänning stiger upp mot 230 V på noll och skyddsjordsskenan I det läget upptäcker jfb inget fel. Säkringarna blir inte tillräckligt överbelastade för koppla bort lasten snabbt (eller aldrig).

Det är värre än så. Om PEN glappar, så kommer ström att gå över från nollan till skyddsjord, så att alla jordade apparater i huset blir strömförande. Och detta är ett fel som jordfelsbrytaren inte kommer att skydda mot.

Dessutom så ger glappande PEN att nollan flyter potentialmässigt, vilket kan ge uppmot 400V i vägguttagen. Det i sin tur orsakar med skaplig sannolikhet brand.

Spänning på jord vet jag inte, men går sönder massor av saker om du tappar nollan, helst i nya hus som har pex på vattnet, plast i avloppet, ingen telefon, bröt strömmen och förläng den, och sätt fast den riktigt..

Om jag får för mig att förlänga hur görs detta lämpligt?

Och vilken dimension på kabeln isåfall..?

Du ha konstaterat att den sitter bra nu så jag tycker inte att du rör den mer. Känn på den efter nån vecka. Kontakttrycket mot kardelerna ska räcka för att hålla den på plats och ge god kontakt. Man ska inte dra åt för kung och fosterland eller behöva någon "låsning" av något slag. Om det finns en risk här nu så har du i så fall dragit åt för hårt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Gör som Bo skriver och låt den vara nu när du vet att det sitter vettigt. Vill du ändå fortsätta kan du göra som han skrev tidigare och lägga in på skenan åt vänster. Det går bra i så fall med ett sk fiskfjäll dvs brickorna med en skruv likt de andra där.

Du menar ett sånt som PE ledarna är fästa med?

Ja det går utmärkt med den typen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.