Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V
WOW... Bästa tråden på länge 😀
Kunde inte sluta läsa! Svårt att sluta le 😉
Den hör måste följas 👍🏻

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Intressant förslag men det låter tungt dyrt och svårhanterat. lMen det bästa svaret hittintills så länk tack.

Lampor inomhus har lampskärmar och lampor utomhus har glas men vart är ditt behov och hur mkt ljus skickar du det mot ställen där det ej efterfrågas eller upplevs som nödvändigt? Hur stor är tiden du behöver ljuset eller lyser du bara upp din investering så att tjuvarna inte kommer nattetid? Är det därför som folk har sina lampor tända dygnet runt?

Plantera ett gäng tujor, då finns det inga 50% krav. Växter är i detta sammanhang, tyvärr, i princip fridlysta.

J
Tom, jag tror att vissa har ett behov av ljus liksom du har ett behov av mörker. Folk kanske är rädda för inkräktare och vill ha sin närmiljö belyst, eller tycker det ser trivsamt ut - vad vet jag.

Därmed inte sagt att det är OK att rikta stark belysning mot en granne, man bör ju ha en belysning som belyser sin del av tomten - men tyvärr sprider sig ju ljus ganska bra.

Jag tror det bara är att återkomma till det faktum att i tättbebyggda områden så kommer grannar att störa sig på varandra, är det inte det ena så är det det andra. Vissa har lättare att störa sig på saker än andra, vissa stör sig på udda saker. Är det inte belysning så är det träd som skuggar eller släpper löv, eller katter som kissar nånstans, eller hundar som skäller, tuppar som gal, grannar som klipper gräsmattan på olämplig tid, gödslar gräsmattan med hönsgödsel samtidigt som man själv har födelsedagsfest eller studentbjudning, ungar som hoppar studsmatta och tjoar, folk som har stökigt på tomten med gamla bilar, upplag av bråte, som spelar trummor in på natten, kommer sent med sin bullrande bil, parkerar på tokigt sätt på gatan. Listan kan göras oändligt lång. Jag kan tycka några av störmomenten är löjliga, men för någon annan kan det vara oerhört jobbigt. Problemet är att alla är olika och vi kanske har svårt att förstå varandra på detta. Kanske stör sig någon av dina grannar på något som du gör som du inte ens vet om? Eller som om du visste om det inte skulle kunna tänka dig att anpassa dig till...

Om man har lättare på att störa sig på något (och man inte har grannar som kan tänka sig att ändra sig) så återkommer jag till att nog tyvärr enda lösningen är att flytta till ett mera ensligt område...

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Hur menar du då?
Ja, det var kanske i lite lättsammaste laget, på gränsen till trams.

Men jag ser här den lille killen som slåss mot fadersgestalten, symboliserad av grannen och egentligen hela samhället där ute.
Som hotar hans egen lilla värld med snuttefilten i nattens mörker (och kanske mamman) som enda trygghet.

Och så dyker det upp förvirrade föreställningar om flaggstänger och höga pålar som skall hjälpa honom mot den fientliga omvärlden/vuxenvärlden. Ser inte du också fallos-symboliken i dessa föreställningar?

• Gilla
achtungbitte och 1 till
  • Laddar…
Varför ligger den här tråden och förpestar Elforumet?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Keld skrev:
Plantera ett gäng tujor, då finns det inga 50% krav. Växter är i detta sammanhang, tyvärr, i princip fridlysta.
Frågan är fortfarande varför motttagaren måste göra ngt och varför mottagaren ska ha förståelse och överse med skit som hälls in i ögonen när mottagaren vill ha sin upplevelse. Tujor tar plats och idag växer en björk rätt nära. Och det finns ingen plats för några tujor. Som kostar. Som kräver skötsel. Så då ska mottagaren av ljuset göra åtgärd för att anläggaren är så dum i huvudet att vederbörande inte kan räkna ut och ansvara för spridningen. Körkort för lampinköp och lampdrift säger jag.

snaggletooth skrev:
Varför ligger den här tråden och förpestar Elforumet?
Kanske för att det krävs el för att starta och driva eländet?? Elektriker gillar att dra kablar och koppla ihop slå på switchen och stå och beundra men sedan struntar dom i konsekvenserna. En annan tråd i denna del handlar om UTEBELYSN och förklara gärna om hur el skulle kunnat uteslutas?? Jag välkomnar stearinlösningar.

KnockOnWood skrev:
Ja, det var kanske i lite lättsammaste laget, på gränsen till trams.

Men jag ser här den lille killen som slåss mot fadersgestalten, symboliserad av grannen och egentligen hela samhället där ute.
Som hotar hans egen lilla värld med snuttefilten i nattens mörker (och kanske mamman) som enda trygghet.

Och så dyker det upp förvirrade föreställningar om flaggstänger och höga pålar som skall hjälpa honom mot den fientliga omvärlden/vuxenvärlden. Ser inte du också fallos-symboliken i dessa föreställningar?
Återigen så förstår du inte sakfrågan utan försöker förminska och förringa precis som om det skulle vara förklaring. Det är allom känt att flaggstänger är för flaggor men nu ska man hissa upp sin uppmärksamhet juletid så att lampfaktor skall höjas. Det är inte min flaggstång. Och jag tycker att viljan att utrota mörker har skapat en egen kult. SEX MÅNADER av onödig utbredning av något som inte är produktivt på något sätt. För att vissa är mörkrädda och det vill du inte be om psykologisk förklaring för. Vad som sker är att den som unnar andra mindre sömn och naturupplevelse faktiskt bäddar för okoncentration i vardagen.

Så därför säger du att eftersom det är svårt att ta in kunskap i förväg så köper videt häftigaste affären har och brassar på och har någon problem med det så ska de flytta på sig?? Mkt hänsynsfullt tycker du??

Du nästa gång du har fest och gästerna ska gå be dem gå in i dina barns sovrum tända i taket och ta på sig jackan så att de ser vad de gör och sedan gå ut igen så kan vi se om dina barn behåller sin sömn. Så varför ska du räkna hemmets utsida och rörlighet som viktigare att ta hänsyn till istället för att mäta den effekt ett dumt säkerhetstänk medför på ANGRÄNSANDE bostäder?? Är det svart runt omkring din lampa när du tänder och varför skall du belysa min skorstensnock??

Jag stänger ämnet nu. Vi kan bara konstatera att folk har olika uppfattning om ljus. Diskussionen kommr inte längre.

/moderator

• Gilla
GammelMan99 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.