Corpes
Corpes: Exakt, jag kopplar bara in befintliga trådar oavsett vad jag byter. Jag lägger inte till/kopplar om/tar bort några trådar, där går iaf min gräns. Det som gör mig så irriterad är att jag brukar alltid skriva upp eller ta kort på hur det såg ut ursprungligen men just i detta fallet så glömdes det bort. Va väl lite för ivrig att få dit nytt och fräscht.........
35 svar · 28,0k läst
·
A
Arnodt: Jag måste också ösa litet galla. På vår spis kan man programmera att plattorna startar viss tid och ugnen kan även gå igång vid viss tid. Men vem i använder sådant? Jag anser att det är fara. Dessutom obegripligt att programmera den. Av misstag kan man råka programmera någon kokplatta att gå igång. Har någon då en kastrull kvar på kokplattan, ja då brinner det, och huser
32 svar · 13,0k läst
·
Snailman
Snailman: Det får bli en vp2 dosa med blå ring som vanligt, och en slang till kopplingsdosan, den kommer inte att sitta nära dusch, wc eller handfat ändå.
1 svar · 5,7k läst
·
E
elmont: T 12 brukar man använda i ljusskyltar när man tycker att dom nya "köldhärdiga" är för dyra samt till äldre armaturer som rapid rapidstart
4 svar · 5,5k läst
GK100
GK100: Bryt du enpoligt om det passar med tex en kronomkopplare som nämnts. Varför så nervös i detta fallet? Har man tvåpoliga brytare till en belysningsarmatur som sitter invid fläkten? Finns i så fall samma faror där rent elektriskt om man börjar jobba i lamphållare etc, och mekaniskt är du skyddad mot att fläkten startar även vid enpolig brytning. Lägg dig vinn om att det verkligen är
21 svar · 8,9k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, det var på den tiden Hedenhös levde (alltså basspecen USB 1.0) där max var 500mA. Sedan ganska många år tillbaka så finns det utökade specar bland annat för "battery charging". Enligt dessa så kan man ge en "dum" device så mycket som 1.5A, och en "smart" som har vett att fråga så mycket som 5A. Nu kom standarden tyvärr lite för sent, så det är inte alla som följer
12 svar · 3,2k läst
·
C
connyake: Jag förstår din tanke men jag har dragit flexslangen från den ena spotten till den andra, så då skulle jag behöva dra sju kablar i den första slangen. Sex i den andra osv. Jag kommer inte åt att dra om dem utan att riva taket eller det nyrenoverade badrummet.
14 svar · 5,3k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja... Och problemet med den tolkningen är ju att den bryter mot en hel räcka av grundläggande juridiska principer. Så även om elsäkerhetsverket gör den tolkningen så får vi hoppas att domstolarna inte skulle göra den. (Ja, dvs dragen så till den spets som du gör.) Ur elsäkerhetsmässig synpunkt så är ju dagens ordning med en skarp skiljelinje dragen mellan att exv. skruva
23 svar · 19,0k läst
L
Lars48: Hiitade en gammal artikel på BH. "Lågenergi- och led-lampor är mindre farliga men däremot kan deras transformatorer börja brinna om det blir fel på dem." https://www.byggahus.se/renovera/forebygg-brand-hemmet Tänker inte göra om beslysningen men man blir fundersam. Jag kanske skulle litat på elektriker och inte lagt mig i.
13 svar · 7,0k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Å andra sidan finns det gott om mikrovågsugnar som står i båtar, husvagnar och kallställda sommarstugor utan större problem år efter år.
8 svar · 3,3k läst
H
hempularen: [citat] Så kan man göra, men det är lite av nödlösning ifall det är omöjligt att komma fram med en nolla.
7 svar · 3,8k läst
T
tobbetk: Tack för svaret! Det räcker gott och väl med något enkelt som klarar av/på. Så en LCMR-1000 och en strömbrytare bör fungera utmärkt nu har vi alla fall ett alternativ som kan fungera! :) [citat]
19 svar · 2,4k läst
Müssli
Müssli: Jolly Pro har inbyggd dimmer så valfri återfjädrande brytare kommer fungera. Du kan sätta en fjäder på din brytare. :)
1 svar · 873 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja så är det väl i princip. För det mesta vill man isolera av biledaren, med slang, lite kabelavskal eller tape osv. Men något krav är det nog inte, jag har iaf struntat i det någon gång.
6 svar · 3,5k läst
E
etompau: Ha, en gammal Luma-timer. Med en sådan påbörjade jag min hemautomatisering någon gång på 70-talet. Krävde lite trixande med ringkransen för att programmera timern, lite som timern i ett Bacho-bilvärmesystem.
3 svar · 1,3k läst
·
D
dixie: Nu har jag bytt säkringarna. 3st till antalet. 2 10A och en 1A. Ingen skillnad mot tidigare tyvärr. Som sagt när jag trycker på knappen så klickar reläet och glödlampan tänds. Det hörs konstant ett svagt brummande ljud oavsett om jag trycker eller ej. Bifogar lite fler bilder om det kanske är någon som kan utläsa något av dem. Tack [bild] [bild]
6 svar · 4,9k läst
·
K
Karljan: ja det sitter 4st stycken 50 w halogen på den ena transformatorn och 3 på den andra, dimmern jag bytte ut och och ersatte med är en universaldimmer på 600w/600VA som ska klara märkström 10 A - 230 V AC effektområde 60...600 W glödlampa 40...600 W 230V halogenlampor 40...600 W elektronisk transformator 40...600 W konventionell transformator
4 svar · 1,3k läst
·
Müssli
Müssli: Vilken mediacentral är det? De från Hager är enkla att byta, det är bara att dra ner en sprint i dörren, lossa den och vända den upp och ner.
1 svar · 1,4k läst
T
Tobbe_3: [citat] Problemet minskar naturligtvis om man ökar ledningsarean utan att öka säkringstorleken. Det är så man jobbar vid dåligt kylda ledningar, anhopningar av kablar, förhöjd omgivningstemperatur m.m. Normalt är det inga större problem med detta i en villa förutsatt att man inte går över " tumreglerna" för dimensionering. 10a 1,5 mm2,. 16a 2,,5 mm2, 25a 6 mm2. Vill man däremot
34 svar · 7,0k läst
·
E
e3henri: [citat] Aha jag har 1cm ovanför garderoberna (236 garderober med 237 tak) så det går ju tyvärr inte. Är inte jättesugen på att ha massa fula transformatorer och 230V kabel inne i själva garderoben så funderar på att förlänga lågspänningskabeln och göra upp nåt hål i baksidan av sockeln så jag kan lägga allt där under. Borde väl funka?
17 svar · 6,9k läst
T
Tobbe_3: Den lilla centralen kan man lika gärna plocka bort och ersätta med en normcentral som förses med HB, jordfelsbrytare och automatsäkringar. Merjobbet är obetydligt eftersom semko 17 uttagen ändå skall demonteras och bytas till ett cee uttag.
3 svar · 5,3k läst
·
G
gunric: Liknande dimmer har jag även sett på svenska sidor om man drar sig för att köpa på kinasidorna
4 svar · 1,9k läst
K
Kjell_G: Har kollat med bolaget, nån standardhöjning som ger extra uttag har de inte i listan. Däremot kan man få fläkt för 70:-/mån och då måste el dras dit. Självklart får man ett extra uttag på vägen :) Åtminstone har jag lagt fram det så, och nu väntar jag bara på besked. Det är frestande att försöka lösa det själv men jag är inte elektriker och det gäller inte min bostad så...
10 svar · 1,8k läst
·
K
krilon: Bra förklarat!
18 svar · 32,1k läst
E
elmont: Och den hette EKKL och förekom med en biledare som var 1 mm2 samt en annan modell med en biledare som var 1,5 mm
4 svar · 3,1k läst
·
A
Allmänobildad: Jag har inte SS 428 08 34 hemma, så jag kan inte kolla om det finns med eller inte, och jag tänker inte köpa den standarden för privat bruk för tusen kronor. Däremot är jag nästintill bombsäker på att både uttag och propp är SEMKO-märkta, vilket i sig gör att produkterna är testade för att uppfylla gällande säkerhetskrav
11 svar · 2,5k läst
Müssli
Müssli: Du behöver inte fräsa, det kommer garanterat inte märkas. Reglarna lär diffa mer än regelfäste+skruv. :)
7 svar · 4,4k läst
·
H
hempularen: Om det skall felsökas så är det viktigt att ta reda på om jfb löser ut direkt när du slår på maskinen, så fort du sätter i kontakten, eller om det sker någonstans inne i ett program, går det att koppla till uppvärmningsfasen? Fungerade det ex. om du bara kör ett avskäljningsprogram? Man kan ev. också få olika resultat om du vänder kontakten i uttaget.
3 svar · 872 läst
T
Tobbe_3: Vid en symmetrisk trefaslast kommer strömmen i nollan att bli 0 A. Det kommer nog inte att ske i det här fallet,, men nollströmmen kan i många fall vara långt under en enskilds fas ström.
3 svar · 9,8k läst
torbeno
torbeno: På min el-ritning står tydligt eqlq 1,5 men jag kan ju inte kolla upp detta ... visst vore det smidigare med FK i rör. Tack för svar :-)
2 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.