Jag har en gjutjärnscentral och den var nog begagnad när den sattes in i slutet av 40-talet och den har separata skenor för skyddsjord och nolla så det var inga problem med JFB.

Har det kommit fram att TS har en central med gemensam?

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det brukar aldrig vara några problem att komplettera med nolledare i dessa gamla centraler, har själv gjort det på ett flertal.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Många intressanta inlägg! Har dem med mig i bagaget när jag ska prata med elektrikern.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
De där var ju vrålsnygga!

De nya är inte prisvärda och inte i gråjärn utan taffligt gjuten aluminiumlegering, dessutom dåligt inredda för normapparater. Skaffa hellre gamla med DII och om du vill rensa ur innanmätet och sätt DIN-skenor på bra sätt.

Har som hobbyjobb hjälpt lite olika bönder med att fixa installationer och en av dem hade köpt lite av de tidigare länkade GARO och hade även gamla liggande där tycker jag det var bättre att modda de äldre från 70-80-talet.

Och visst gör sig såna lådor fint i den rurala miljön där de dessutom är lämpliga av flera skäl.

Äldre elutrustning monterad på en stenvägg vid en byggnad, inklusive stålrör och grå elektricitetskåpor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
PNO skrev:
Finns ju idag matchande lådor för normapparater också om man vill komplettera med jordfelsbrytare:
[länk]
Bara att måla om och patinera en smula så ser den ut som om den suttit där sedan 40-talet.

Kul att det inte bara är jag som ser skönheten i dessa gamla centraler...
Malmberg har också liknande, med lite olika bestyckningar av rader och antal platser, t.ex:
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=2399166

Troligen inte bättre (adresserat till GK100's inlägg), men ev billigare. Kan vara värt att kolla i alla fall.

Mikael_L
GK100 skrev:
De nya är inte prisvärda och inte i gråjärn utan taffligt gjuten aluminiumlegering, dessutom dåligt inredda för normapparater. Skaffa hellre gamla med DII och om du vill rensa ur innanmätet och sätt DIN-skenor på bra sätt.

Har som hobbyjobb hjälpt lite olika bönder med att fixa installationer och en av dem hade köpt lite av de tidigare länkade GARO och hade även gamla liggande där tycker jag det var bättre att modda de äldre från 70-80-talet.

Och visst gör sig såna lådor fint i den rurala miljön där de dessutom är lämpliga av flera skäl.

[bild]
Jag står inför just ett sådant här problem.
Det är på ett nerlagt jordbruk, men de nya ägarna hyser lite getter i det gamla stallet, så jag tycker nog att det fortfarande faller under jordbrukets regler m.a.p elinstallationen.

Och nu är det dags att riva en del rutten kabel och byta till ny, och befintliga centraler är sådana där metall-lådor som sitter på utsidan, helt enligt lantbrukets regler. Dessa är fula och rostiga, men jag ser det ändå inte som någon direkt bra grej att byta ut dessa till moderna plastcentraler med bra IP-klass. Min gissning är att de trots allt kommer ta slut rätt snabbt, utsatta för solljus och väder och vind.

Egentligen vill jag bygga något som liknar det du gjort på din bild. :)

Mikael_L
GK100 skrev:
[bild]
Är det din installation alltså på bilden?

Nu fick jag ju en chans att kritiskt granska din praktiska färdighet ... :D :cool:

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ja det är inte så många av plastkapslingarna som matchar där om man vill ha livslängd >10 år i utsatt läge. Satt faktiskt en liten plastkapsling på denna väggen med en komplettering JFB ca 7-8 år gammal. Det var ingen dålig typ men om man klappade till ganska måttligt med handflatan krackelerade den rejält så den skulle läckt in vatten för att inte tala om luckans skick med brustet gångjärn och snäpplåset ur funktion.

De jag skulle tro på av plastkapslingar är vissa ur FIBOX-serien av sån typ och även de rejäla men lite ovanligare Spelsberg. Men som du skriver kan säkert Malmberg vara vettigt för en sån gjuten låda minst lika bra som nya GARO.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Finns det något krav på " skydds skiva " när centralen förses normapparater eller är luckan en godkänt beröringsskydd av EK/FK kablarńa och dess anslutningar?

Mikael_L
Tobbe_3 skrev:
Finns det något krav på " skydds skiva " när centralen förses normapparater eller är luckan en godkänt beröringsskydd av EK/FK kablarńa och dess anslutningar?
Bra fråga. Benämn det som driftsrum så är det garanterat OK att ha beröringsbar spänning så fort man är där inne... :D :cool:

Tobbe_3 skrev:
Ja det kravet kommer man inte från om du inte låser lådan och har koll på vilka som kommer åt att öppna den (åtminstone krav på verktyg) eller sätter den så den faller utom räckviddsreglerna eller i Mikaels driftrum där detta mindre benämnda isf sitter.

Mikael_L
Man skulle kanske kunna tänka sig en rad med Hager quick-connect DIN-apparater på DINskenan.

Med ett noggrant utförande på alla vis så blir det inget spänningsförande som är berörbart.
Lite osäker blir jag över huvudbrytaren dock.

Det blev ingen utökning i det gamla gjutjärnsskåpet. På andra sidan mätaren fanns ett par gjutna lådor till och en liten ful plåt-diazed. Istället rekommenderade elektrikern att vi rev den sidan. Han kunde göra jobbet på kort varsel så det blev en normcentral i plast från Hager. Inte lika tjusigt. Jag har beställt en lucka så jag behöver inte se på de "hemska" dvärgbrytarna. Men är väldigt nöjd med att allt är rätt gjort nu, jord i hela köket och med jordfelsbrytare på elen till kök, tvättstuga, källare och uterum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.