El
tommib: Just detta kan inte vara kopplat på så många andra sätt, så det är nog rätt (och kan inte bli farligt) om det fungerar nu.
ÉlPon: Nu när jag sökt lite verkar det som de fixar både AC och DC men nån får härna bekräfta ändå...
Jörgen Ö: [citat] Ja det tycker jag också, har byggt många badrum, men har aldrig haft stickproppen kvar på en handdukstork.
Pen: Just det här bygget ska bara vara till min hemautomation, egentligen i första hand till larm och andra signaler. Så det är väl egentligen inte så coolt utom just högtalaren. Men jag kan i princip spela upp allt som går att spela upp på en Raspberry Pi. Men det kanske blir två likadana till så småningom. Isåfall lägger jag in en Chromcast Audio puck bakom ena högtalaren. Den får
Tobbe_3: Man kan montera en bit EKK mellan dosan och ett vägguttag. Då kan man lämna dosan orörd med locket på.
Pen: ... och som sagt, tomröret uppåt leder ett snäpp närmare en tänkt antenn - inte så sällan till kallvinden alltså.
snowjim: [citat] Ja det kommer jag ihåg! De lurade mig först att köra på den höga fasta summan men efter att ha fastslaget hur mycket som verkligen används på ett år så var det uppenbart att det var den låga som skulle användas :)
lobbin: Betongen var lite smulig runt om dosan, men nu sitter den på plats :) Tack för hjälpen
Bo.Siltberg: Det är en udda lösning som kanske passar er men kanske inte nästa ägare eller den dag mätarsäkringen ev blir inlåst vilket de normalt är. Ni behöver i praktiken stänga av TVn och allt annat om ni vill kunna nyttja all effekt till häll och ugn så det tillför inte så mycket. Det brukliga, och det som man är van att träffa på, är 20 A till häll och ugn. Det går inte att trolla
fgo: kolla dessa, ifall det kan vara nåt https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/cirkulara-kontaktdon/vadertaligt-kontaktdon-3-pol-hane-p37583 IP68 och tre-poliga utan kabel
Bigfoot: [citat] Det får nog bli så, det verkar "mest" rätt. Och så en skiva framför för syns skull.
GK100: Det är främst deras strikta ansvar fram till servisens anslutning mot kund som avgör. Och i nutid finns det bara ett fåtal standardiserade sätt för detta vid ändring eller nyanläggning. Ett av dem är mätarskåp av olika slag och inget är tavla inne i en vanlig bostad som var vanligt förr. Åtkomlighet och ägande av mätaren är inte det avgörande men givetvis också viktiga skäl
shomakie: 70cm ligger dem på här hos oss efter att ja grävde garage. Dem nya la ja på samma djup och sen en tryckimpad bräda över slangen och gult band. De ska då krävas mkt för att råka slå av en tryckad bräda innan du är nere i slangen 😊
Rolle85: hmm får nog åka till en butik och fråga hur de löst detta.
Alfredo: [citat] Underbart! :cool: Fast det hade jag nog inte tyckt om det var hemma hos mig... [citat] Äh, ge killen en chans. Han har kanske lärt sig att det är bra att mäta. :p:eek:
elmont: Ja, hos byggvaruhusen och uthyrningsfirmor är det vanligt med "bonusar" som betalas ut oftast kvartalsvis eller på årsbasis. Där är bousarna relativt stora medans rabatterna är lägre. Där är det nästan omöjligt för privata att se vad den vekliga kostnaden för tex byggarna är och då "grämer" sig inte privatpersoner sig för att dom blir "lurade". För det som ögat inte ser gråter
schmakita: Hade varit intressant att se hela fakturan. Kan du inte täcka över alla identitetsnämnare med några bitar papper och fotografera alla sidor i sin helhet?
hempularen: Jag tror ämnet får betraktas som färdigt för den här gången. Det är tråkigt att frågan inte skall kunna diskuteras utan diverse personangrepp och otrevliga inlägg. Skärpning! Tråden är nu låst. /moderator
EyEr0n: Slingan går att oftast att laga och tätskiktet återställa. Är den korrekt lagd utav behörigt folk så har man ofta 15-20 års garanti. Ring tillverkaren. De har folk som sysslar med detta dagligen.
hempularen: Jag höll på för några år sedan och skulle sätta fjäder på en Elko RS, det såg ut att finnas ett fint säte för fjädern i själva brytaren, jag höll på i säkert en timme med att försöka pilla dit fjädern som med jämna mellanrum sprätte iväg över rummet där jag höll på. Sedan upptäcktes fästet på själva vippan, rätt mycket enklare. Vet fortfarande inte vad det var för
el_richard: Den där snabbkopplingen borde ha fungerat med FK. Dock beror det på vilken höjd den monteras på. Finns även regler för detta i EL-SÄK föreskrifterna. Men i stort sett fk under laven. Annars RHH.
hemljuvahem86: [citat] Tusen tack för tipset! Vet inte vad jag hittade för märklig kabel när jag googlade. /Herr HLH
Mikael_L: [citat] Nej, är absolut inte godkänt. Inte i Sverige, och troligen inte i något EU-land. Men en EKK (EQQ, EXQ) -kabel är däremot godkänt. edit: Och lite förtydliganden, det är inte förbjudet alltså, men ses som regel inte som någon bra lösning utav Svenska elektriker. Men typ i Polen, kanske tyskland osv, där de har mycket mer stenhus så är det säkert ett normalt förfarande. Och
Demmpa: Din mätning bekräftar det som GK100 skrev, L-fas-svart, N-nolla-blå, LS-tändtråd-vit.
etompau: Den har ingen transformator, och borde inte vara ett problem för en Nexa-mottagare. Otur kanske.
Tobbe_3: Det kan behövas dras fram en nolla vid byte till CEE - don. Om uttaget har tre hål i porslinsinsatsen , då saknas förmodligen nolla. I en villa är det lämpligt att montera ett 3 fas 16 a cee don. Det kräver att man gruppen max 16 a.