3 006 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Öka strömstyrka till carport - hur?
Vad får dig att tro att elektriker avskyr kabeldragning???? det är en del av det vardagliga arbetet som är lika roligt/tråkigt som allt annat i yrket.
Man har aldrig 10 A som huvudsäkring 16 A är den lägsta tariff som finns.
Och som skrivits otaliga ggr ALLT arbete som avses vara en del av en starkströmsanläggning är behörighetskrävande, även kabel och rördragning.
Sedan kan man ha åsikter om det men det ändrar inte reglerna.
Och som elektriker är det nästan aldrig så kul att komma till ett jobb där nått blåbär härjat, blir det inte bra får man skit för det som blåbäret gjort.
Man har aldrig 10 A som huvudsäkring 16 A är den lägsta tariff som finns.
Och som skrivits otaliga ggr ALLT arbete som avses vara en del av en starkströmsanläggning är behörighetskrävande, även kabel och rördragning.
Sedan kan man ha åsikter om det men det ändrar inte reglerna.
Och som elektriker är det nästan aldrig så kul att komma till ett jobb där nått blåbär härjat, blir det inte bra får man skit för det som blåbäret gjort.
Prat runt frukost/middagsbordet, det ingår i yrket absolut, men det är enligt de flesta det minst underhållande momentet.E elmont skrev:
Antar att jag ingår i kategorin utav folk med åsikter.E elmont skrev:
I det stora hela, absolut jag håller med...E elmont skrev:
Men i TS fall så hade det nog inte ändrat situationen alls, snarare sparat honom en hel del pengar på fakturan då kabeldragningen tar en stor del av tiden. Speciellt i hus med krångliga kabelvägar som TS känner till bäst.
Eftersom det är elsäkerhetsverket som har åsikten att du inte får, så tycker jag att deras åsikt smäller högre.Biggie skrev:
Prat runt frukost/middagsbordet, det ingår i yrket absolut, men det är enligt de flesta det minst underhållande momentet.
Antar att jag ingår i kategorin utav folk med åsikter.
I det stora hela, absolut jag håller med...
Men i TS fall så hade det nog inte ändrat situationen alls, snarare sparat honom en hel del pengar på fakturan då kabeldragningen tar en stor del av tiden. Speciellt i hus med krångliga kabelvägar som TS känner till bäst.
Se kommande ELSÄK-FS
Denna börjar gälla 2017-07-01. den gamla som heter ELSÄK-FS 2008 (eller 2013) säger väsentligen samma sak.
Jag är absolut inte elektriker och jag hempular friskt men jag är noga med att veta när jag kliver över gränsen. När jag gör det är det endast denna gräns, säkerheten i anläggningen tummar jag inte på.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Sedan 1919 för att svara kort. Kaxighet, svordomar och åsikter ändrar inte reglerna tyvärr.Biggie skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/and...installationer/Behorighetssystemets_historia/
CCS50kW verkar vara en snabbladdningsstandard så den kan vi glömma för hemmaladdningen. https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_SystemT Thomas_Blekinge skrev:
16 A x 230 V x 4 timmar räcker inte till att ladda batteriet fullt så jag tror vi måste se specifikation på den laddare som skall användas hemma innan vi går vidare. Om det kräver 3 x 16 A anslutning är det mer rimligt laddningsmässigt men uteslutet med de huvudsäkringar som beskrivits.
3 x 16 A eller 1x32 A till elbilar.
Självklart ska du montera den kraftigaste varianten du har möjlighet till.
Självklart ska du montera den kraftigaste varianten du har möjlighet till.
Hej.
Jag har själv köpt El-bil (Nissan Leaf) för en månad sedan. Tyvärr har denna bilen enbart laddning via 1-fas. Själv laddar jag med 10A vilket innebär att det tar ca 10 timmar från tomt till fullt batteri (batteriet är på 24 kwh). Detta fungerar bra för mig då jag alltid står över natten hemma. Dessutom är det mer skonsamt mot batteriet att ladda långsamt. Den bilen jag har kan max ta 16A vid hemmaladdning. Snabbladdning är en helt annan sak och sker med en extern laddare (DC) som kopplas direkt mot batteriet. Denna typ av laddning installeras normalt inte i hemmet utan enbart längs de större vägarna där jag utnytjar det de (få) dagar jag åker längre sträckor (över 15 mil). Det tar då 30 min att fylla på batteriet till 80%(i mitt fall 10-12 mil).
Angående huvudsäkring så måste du ha minst 16A för att klara dig då det även finns andra strömförbrukare. Vad är det för färg på plattorna innanför Porslinssäkringarna till inkommande matning?
Själv har jag16A huvudsäkring vilket är i absolut minsta laget men jag hoppas kunna klara mig eftersom jag har effektvakt på pannan samt försöker fördela lasten jämt mellan de olika faserna (jag är själv behörig elinstallatör vilket underlättar arbetet).
Jag har själv köpt El-bil (Nissan Leaf) för en månad sedan. Tyvärr har denna bilen enbart laddning via 1-fas. Själv laddar jag med 10A vilket innebär att det tar ca 10 timmar från tomt till fullt batteri (batteriet är på 24 kwh). Detta fungerar bra för mig då jag alltid står över natten hemma. Dessutom är det mer skonsamt mot batteriet att ladda långsamt. Den bilen jag har kan max ta 16A vid hemmaladdning. Snabbladdning är en helt annan sak och sker med en extern laddare (DC) som kopplas direkt mot batteriet. Denna typ av laddning installeras normalt inte i hemmet utan enbart längs de större vägarna där jag utnytjar det de (få) dagar jag åker längre sträckor (över 15 mil). Det tar då 30 min att fylla på batteriet till 80%(i mitt fall 10-12 mil).
Angående huvudsäkring så måste du ha minst 16A för att klara dig då det även finns andra strömförbrukare. Vad är det för färg på plattorna innanför Porslinssäkringarna till inkommande matning?
Själv har jag16A huvudsäkring vilket är i absolut minsta laget men jag hoppas kunna klara mig eftersom jag har effektvakt på pannan samt försöker fördela lasten jämt mellan de olika faserna (jag är själv behörig elinstallatör vilket underlättar arbetet).
Är det inte fascinerande att det ska vara så svårt med 3-fas laddare till elbilar?
Visst utomlands är 3-fas mycket farligare än här så då finns det knappt
Det finns inte många vettiga människor som har 32A huvudsäkring. De skulle bli snordyrt...
Visst utomlands är 3-fas mycket farligare än här så då finns det knappt
Det finns inte många vettiga människor som har 32A huvudsäkring. De skulle bli snordyrt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är bara så enkelt att trefas är snordyrt i stora delar av världen.
Det vanliga är enfas.
Ska det vara trefas så dras det in via en separat servis från en extra trefas transformator
Protte
Det vanliga är enfas.
Ska det vara trefas så dras det in via en separat servis från en extra trefas transformator
Protte
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Fast lagligt är det ju inte o du kan inte garantera att han kommer hitta en elektriker som vill göra jobbet.Biggie skrev:
Jag har nu kommit fram till att jag är alldeles för dåligt påläst om reglerna för att ge mig in i dessa diskutioner i fortsättningen.S SueCia skrev:
Muppigt att nästan allt dras över en kant, men så är det ju ibland!
Klicka här för att svara