8 360 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Belysning i kök - hur smartast göra?
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Men om det är störningar som begränsar ledningslängden då kan man väl välja en vanlig antenn-koax-kabel. Den har tillräcklig med tvärsnittsarea i både mittledaren och skärm för att kunna användas utan några störningar alls. Kräver dock lite mer hantverkspyssel.
Jaha, du har alltså bara förlängt kabeln för de sedan tidigare fungerande halogen-spottar?!
Beskriv lite mer hur/vad du har gjort, en bild säger mer än tusen ord.
Kanske för hög eller låg belastning på din transformator.
Beskriv lite mer hur/vad du har gjort, en bild säger mer än tusen ord.
Kanske för hög eller låg belastning på din transformator.
Denna kanske du menar?Ljus skrev:
Nej
Det är inte effekten som är problemet utan den elektroniska transformatorn. Den avger störningar. Om kabeln är längre än 2m fungerar den som en antenn och skickar enkelt uttryckt störningarna vidare som radiosignaler. Brukar kunna påverka radio och tv-mottagning, wifinätverk mm. Det finns trafos med bättre EMC-skydd som klarar upp till 20 meters sekundärkabel. Minns inte fabrikatet.
https://www.elbutik.se/product.html/belysningstransformator-for-20m-kabellangd?category_id=1014
Ja, det är fem halogen-spottar som är kopplade (av en elektriker 2011) till en transformator. Igår kväll flyttade jag två av dem från taket, ca 90 cm, till undersidan av ett skåp. Skarvade med kabel som bygghandeln sade var rätt typ, kopplade med sockerbitar med petskydd (vad det nu kallas - det är ett hölje runt själva sockerbiten som man skruvar ihop).
Svårt att säga, har du gjort en korrekt koppling borde det fungera. Det enda jag kan tänka mig är att det är transformatorn som blir överbelastad av dina 5x20W spots.
Prova att ta bort en spot och se hur det fungerar.
Prova att ta bort en spot och se hur det fungerar.
Spontant låter det som att det elektroniska överströmsskyddet löser ut och provar att återstarta efter en stund men känner att felet kvarstår och stänger av igen. Kan bero på överlast eller fel impedans pga för lång sekundärkabel. Kan även vara så att trafos börjar tröttna efter lång och trogen tjänst.F Freduardo skrev:
Klicka här för att svara