Är i färd att byta ut spisen i en gammal villa, från 1961. Beställde en spis från tretti men när de kom så sade de att den inte kunde installeras för att huset "saknade nolla". Ringde då till Media Markt och de sade sig ha en spis som passade, när leveransen kom idag så har spisen ingen stickkontakt utan bara en hängande sladd.

Jag är uppenbarligen ingen elektriker, men jag måste ändå kunna förklara för en vad problemet är så de kan komma och fixa spisen.

Har förstått att det fanns en form av gammal villa standard spis som var vanlig förr, vilket betydde att man inte behövde nolla. Nu vet jag inte alls vad reglerna är, och ingen elektronikaffär vekar ha svar. På spisar jag kollar står det bara 400V. Media Markts kundtjänst kan inte svara på frågan alls.Jag har stått utan spis i tre veckor och börjar bli något frustread. Måste jag dra om el i hela byggnaden eller vad är mina alternativ?

Tacksam för hjälp!:sweat:

Om spisen går att ansluta till 3-fas utan nolla (400V) så är det bara att koppla in den. Det brukar sitta en lapp på baksidan som visar vilka inkopplingsalternativ som fungerar. Ta en bild på den och lägg upp här.

• Gilla
Frippeb
  • Laddar…
Och för att svara på dina andra frågor: Om det är ett hus i Sverige så har huset nolla. Så det värsta som kan hända vad gäller omdragning är att du behöver en nolla fram till ditt spisuttag.

Om det är rör som går att använda hela vägen så är det med viss sannolikhet ingen större affär att dra om så att du får ett fullkopplat uttag/kopplingspunkt vid din spis. Det ökar antalet möjligheter eftersom de allra flesta spisar på marknaden idag har 230V elementspänning och därför alltså kräver en nolla i uttaget. Om det är utanpåliggande, så blir det naturligtvis en större apparat, men hur långt och krångligt det är mellan centralen och spisen det kan du ju bilda dig en uppfattning om själv. Det är i vilket fall bara den sträckan som påverkas.

Men om du bara skall ha en gammaldags vanlig "bonnspis" så finns dessa fortfarande att få (tror jag) med 400V elementspänning så då är de bara att koppla in som useless säger. Med bild på inkopplingsalternativen så kan forumet som sagt hjälpa dig vad gäller den spis du har nu.

En nödlösning är att koppla om en fasledare som nolla. Då kan man ansluta en 230/400 V spis enligt alternativ 230/ 400 V 2 fas + nolla + jord. I sådant läge krävs det 2,5 mm2 ledare i väggen och 16 a säkringar. Det kräver " bara" en omkoppling i centralen och anslutningspunkten bakom spisen.

Väljer man en spis märkt 400 V 2/3 fas. Idet fallet krävs ingen omkopllare eller nolledare. Ofta står det elementspänning 400 V på dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.