lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast i ett rör, där luften inte direkt rör sig så har jag svårt att tro att ens den sämsta plast skulle hinna bli så anfrätt. Jmf. gammal OVIR jag dragit ut där den var spröd som kex i dosor där luften kommit åt, men som ny mitt inne i rören. Vatten kan iofs vara ett problem i markrör, så kanske inte en "järntråd" då.
8 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nja, inkompetens? Det gäller att lära sina medmänniskor (inkl. nära och kära) enkel konsekvenskostnadskalkyl. (Ett ord på 24 tecken som jag lärde mig på universitetet en gång)
15 svar · 5,1k läst
P
Patrik Lidstedt: Det är säkerligen en standardplacering när det ritas, om det är en vettig firma så borde de bara kunna vrida om någon böj och få donen åtminstone någon meter ifrån dosan!
12 svar · 2,1k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Kan skriva lite hur de gjorde hos oss när de bytte mätare som hade tariffstyrning via separat klocka. De som kom och bytte mätare gjorde just bara detta och drog som en avlöning. Tydliga med att de bara hade detta som jobb och inget mer. Då jag hade hoppats på att iaf matningen till klockan skulle kopplas bort ringde jag och klagade. Denna matning gick inifrån första kopplingspunkt bakom
67 svar · 14,3k läst
·
S
svenbertil: Tack för råden. Nu vet jag att jag inte bara kan kakla över. Tror jag väljer rådet med enkelt infällt uttag. Jag har betongvägg, så det är väldigt jobbigt att fräsa ett spår för en slinga flexslang, som jag skulle behöva göra. Min andra fråga: kan jag lägga en EKLK från dosan och kakla över denna?
4 svar · 4,1k läst
nikasp
nikasp: Jag reagerade lite på trist ton i svar till Bo ("tack för icke-bidraget till att lösa problemet"). Är mycket hyvens folk här på Byggahus.se så det tyckte jag var onödigt men det är bara en personlig åsikt.
32 svar · 7,4k läst
nikasp
nikasp: Verkligen, har kollat på ett antal av deras filmer för ett tag sedan. [citat]
15 svar · 6,9k läst
·
useless
useless: Byt ut armaturer med Edison-sockel. Egentligen är det ganska märkligt att det fortfarande får tillverkas och säljas lampsocklar där man kan komma åt strömförande delar med armbågen eller knytnäven när allt annat som gäller elsäkerhet är så hårt reglerat.
7 svar · 2,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, alltså, det är inte tillåtet för dig att göra det själv. Om du inte har behörighet för elarbeten. (Vilket vi antar att du inte har, för då hade du inte behövt fråga! :)) (Eller arbetar under någon annans behörighet då). Skälet är att även om de finns några få undantag av typen byta ett trasigt vägguttag eller strömbrytare, så får man inte förändra eller
8 svar · 8,4k läst
T
Tobbe_3: Det är viktigt att bygga anläggningen så att man enkelt kan installera jordfelsbrytare i centralerna. Då är det ofta bättre att lägga centralerna parallellt genom att dela upp huvudledningen utanför centralerna. Jordfelsbrytare blir ändå nödvändigt att installalera vid ombyggnader / utökning av elanläggningen ( om man skall följa dagens regler)
12 svar · 2,0k läst
A
antasp: [citat] Sketchup https://www.sketchup.com/
11 svar · 2,0k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det är som sagt selektiva och det är de mot standard B-C-karaktäristik vid alla normalt förekommande Ik. Man får effekten likt vid dimensionering med Diazed och liknande nätegenskaper med bara ett steg i storlek mellan dvs i många fall god selektivitet. I fallen som varit uppe i tråden med vanliga dvärgar som mätarsäkring är det många gånger inte vettigt att anta
33 svar · 20,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Skruva ur det ur aggregatet och lägga det i ugnen på 125C? Vore mindre farligt och ev. enklare? Det är ju inte ovanligt med fuktskadade värmespiraler i diverse apparater.
9 svar · 8,0k läst
·
T
Tobbe_3: Det skulle vara intressant att veta hur många metallmantlar i s.k. "dödskulo" som spänningssatta i Sverige. Jag gissar att det förekommer främst i tak. Där har någon bytt taklampa och rört kronkoppling eller sockerbiten under arbetet. Sedan har gummisoleringen gått sönder och orsakat ett " tyst fel".
17 svar · 6,0k läst
A
Avemo: Säkringen på bilden måste väl vara till driften av själva rummet? Den lär väl inte räcka långt till järnvägsdrift?
12 svar · 4,2k läst
·
T
Tobbe_3: Frågan är om en större central är meningsfull om det är en enfaslägenhet avsäkrad med 25 a. Gruppsäkringarna har en redan sammanlagd storlek på 50-60 a.
9 svar · 2,0k läst
NetNut
NetNut: Tittar man i slutet på den andra videon när de visar elcentralen så ser det rätt färgglatt ut samtidigt som det verkar sitta 4 stycken jordfelsbrytare/personskyddsbrytare. Är det jord och nollplint överst så verker det finnas flera färger att välja mellan till jord/nolla :)
8 svar · 1,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Och, viktigt att skala lagom långt (brukar stå på apparaten), inte tvinna några ledare och att med lite känsla trycka i dem tills de bottnar. (Det går att böja ledarna innan de går i om man missar). Så de kräver lite känsla. Det är därför som elsäkerhetsverket rekommenderar skruvklämmor för "amatörer".
4 svar · 1,8k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, min kommentar om att "lampknappen" räcker var för när denna är en fast installerad sådan. Om man har en apparat med en stickpropp på, oavsett om det är en brödrost, ett strykjärn eller en fönsterpendel så skall man dra ur stickproppen innan man ens funderar på att arbeta på den. Och om plasten är så påverkad att dubbelisoleringen är i fara eller ens tveksam så är
40 svar · 10,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, enligt experterna så är det ungefär så det fungerar.
27 svar · 5,8k läst
·
E
el_richard: http://www.elot.se/product.html?product_id=9579&category_id=185
17 svar · 3,5k läst
B
Boan: Hehe :-) det var nog det röris insåg också ;-)
105 svar · 26,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, kortfattat så är det olika typer av dimmers för glödljus och LED, om vi pratar LED för konstant spänning, t.ex 230 V. Närmare bestämt är det denna typ av LED som ställer krav på dimmern, och då inte enbart typ av dimmer (framkant eller bakkant) utan även fabrikat. Alla dimmers som på papperet ska fungera gör inte det i verkligheten pga av någonting som inte riktigt lirar ihop.
1 svar · 2,6k läst
tommib
tommib: Den i mitt tycke bästa lösningen i detta läge är att spåra fram ett nytt rör från centralen till en strategiskt placerad kopplingsdosa i en vägg mot badrummet. Ta bort den nuvarande matningen och klara dig utan tvättmaskin eller kör med förlängningssladd (MED JFB) till tvättmaskinen. När det är dags för stambytet borrar man bara igenom dosan till badrummet och ansluter rör till
5 svar · 902 läst
E
elmont: Är inte kravet att det ska vara allpolig brytning? Elsäkerhetsverket har svarat att neutralledaren inte behöver frånskiljas. Fråga (00-91) Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system? Svar Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en
8 svar · 5,5k läst
K
karkka: Ta bild på installationen.
4 svar · 1,4k läst
Müssli
Müssli: [citat] Det är ytterst tveksamt om ugnen får matas med 20 A.
22 svar · 10,7k läst
·
M
Mrhill: Tack för svaret. Tog vägen om Kjell & Co. Funkar kanon nu.
6 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: Jag har inte häng med riktigt i resonemanget. Men om kabeln skall passera badrummet så måste den vara skyddad av jordfelsbrytare, även om den bara går inne i väggen förbi badrummet.
13 svar · 1,4k läst
·
T
Tobbe_3: Moderna kontaktorer använder ofta en likriktare före reläspolen . Det gör att Brummet nästan försvinner .
15 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.