El
GK100: Är det enkelt så lägg två tomslangar mellan takhuv och kåpan inne då klarar du alla framtida lösningar. Matningen nu drar du som vanligt på lämpligt sätt till fläktkåpan.
Odjuret: [citat] Har man varit tillräckligt länge här på Bh så har man tyvärr tappat en del av tron på hantverkare i allmänhet och oseriösa i synnerhet. Jag tror tyvärr att bland oseriösa hantverkare är mer regel än undantag å göra fel. Och eftersom dessa lär inte ens bry sig om felet. Men skulle det bli problem så får naturligtvis beställaren betala. Nu brukar dessa hantverkare vara
Mikael_L: Jag börjar med rotationsriktningen. Magnetfältet från statorlindningarna roterar ju inne i motorn åt ett visst håll, åt samma håll rör sig rotorn. Och detta är standardiserat. Det kan ju självklart finnas motorer som är lindade "åt andra hållet". Men normalt sett roterar axeln medurs om du står på axeländen av motorn och tittar på axeln, när motorn är inlagd med korrekt
Mikael_L: [citat] På enskild tomtmark finns inga specificerade krav på grävdjup, utan det är bara de "vanliga reglerna" för alla kabelförläggning som gäller, att förläggningen ska vara sån att risken för skada ska bli liten. Det betyder att på egen tomt kan det ev krävas mer än en meter djup i något fall, eller klara sig med 5 cm djupt i något annat fall. Men många elnätsägare anger
Waju: Exakt så. Skiljer sig lite på vilken tillverkares spis/häll/ugn man köper vissa har stickpropp färdigt vissa inte. Kommer ihåg att jag någongång kopplat en spis som kom färdigtkopplad med någon norsk enfas kabel och stickpropp. Så i vissa fall måste man byta kabelen också och ändra byglarna på insidan av spisen. Perilexuttag i Finland används sällan, de är oftast fastkopplade
Bo.Siltberg: Nu, sent omsider hostade spånsugen igång och spottade ur sig 2 års damm och dret - det borde ha filmats :) Jag praktiserade nu kopplingen för ryck-fri start och jämförde med icke ryck-fri, men icke kunde jag märka nån skillnad...övergången från Y till D i båda fallen är len som en bebisstjärt. Kanske går det att mäta en skillnad? Men så roligt var det inte att koppla om i en
spendera: [citat] Brummet har varit hela tiden och lysrören ska inte ge upp efter ca: 600h användning. I armaturen som gav upp bytte jag glimtändare och rör utan resultat efter det pensionerade jag den och lät det vara konstant svart.
hempularen: Bara en liten kontrollfråga, du har väl tänkt in en jordfelsbrytare i det här också?
Stefan1972: Ja fast att säga att det "finns i allt" är ju verkligen att spä på ångesten och rädslan rejält och dessutom går ju då drevet mot att andra blir rädda och bilden av asbest blir ju som den blir........ Men det är såklart bra för de firmorna som undersöker saken, med dagens mätmetoder kan man nog hitta asbest i allt, det kan ju vara så att de rivit nåt i fastigheten tidigare så det
KnockOnWood: [citat] OK, har känt det på mig en längre tid. Skall vi göra sällskap ner till de Grå Hamnarna :confused: PS Vi har ingen källare heller. Och ingen "köksö".
Donald-Duck: Jag hittade Elboken 2017, ännu nyare. http://quickpaper.rosendahls.dk/elko/elboken2017/pubData/source/266394%20Elboken%202017%20ePDF.pdf
erix0n: dessvärre går det inte att komma in på vinden (allt går ju men det finns ingen lucka i dagsläget). Just nu är den inkopplad med stickpropp i ett uttag som är precis under och det går ju bra så länge man inte dammsuger har jag märkt :) Dock är ju ju inte så snyggt men du menar att man skulle göra den installationen lite snyggare och använda befintlig uttag? Jag har sett
el_richard: PEM liknande rör är godkänt som öppen förläggning. Typ på berg mm.
frityreldarn: Suveränt! Då vet jag vad jag ska ha! Tackar!
Johan Gunverth: Jag har sett några Cat6a-installationer där skärmen är ansluten i patchpanelen, men via ett motstånd (typ ett par kOhm). Oftast är som sagt skärmen inte ansluten alls.
Edvuld: Hej! Jag köpte hem ett flertal utvändiga strömbrytare i Cedar Plus serien. Dessa har artikelnummer WDE00510 och är CE-märkta. Tillverkade i Polen och verkar vara för Östeuropeiska marknaden av alla språk på förpackningen att döma. Kan vara bra att veta ifall någon annan också stöter på dessa på t.ex. Tradera.
V1K1NG: typ som den här http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/35-0001_xl_1.jpg fast man kan välja själv signal som säger om brytaren är till eller från?
MagHam: Självklart. Ska ha den som högtalarkabel :rolleyes: men tänkte ändå följa föreskrifterna i fall nån kommer på idén att använda den till annat i framtiden. Får bli VP 25 genomföring i väggen då (som om det skulle varit till 5 st RK 6 och inte kabel).
elmont: Kanske sätta dosan där kabeln kommer in i rummet och dra slang därifrån samt sätta en hilalucka över kopplingsdosan.
Tobbe_3: Att ha två seriekopplade jfb med samma "felström" gör att godtycklig jfb löser ut vid ett jordfel. ( Oftast den som är längst ifrån felet elektriskt, eftersom den ofta matar annat också).
nikasp: Som info så säljs inte såna smådelar som reservdelar så det blev en ny brytare för 109 pesos på Clas O. Mail från ABB: Informationen du hänvisar till är missvisande. Jussi-serien, som detta är, säljs endast som kompletta produkter. Du kan alltså inte köpa vippor separat. Se bifogad länk för mer info kring tillgängliga kompletta kron-brytare.
Isbj0rnen: tack för samtliga inlägg. Samtliga av kablarna som i nuläget ligger "på" golvet viker sedan direkt ner mot 1:a plan och följer murstocken (någonstans.) Jo om saker ändå ska bytas så kanske saker ska uppdateras, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte en aning om vad respektive "dosa" på väggen gör, förutom jordfelsbrytaren, dock ser jag att det står "landis och gyr" på ena
Mikael_L: EXK är ju bättre, men fortfarande inte tillräckligt styv kabel för att bli snyggt i installationer där utseendet är viktigt. Jag drar gärna EXK i kabellister och bakom IKEAskåp vid köksinstallationer och sånt. Dvs kabeln är dold. Den hundrameters ring som jag nyligen tog ut lär nog räcka minst 3 år framåt.
GK100: Det är inte alls ovanligt att man ser såna enpoliga burkar på stolparna i många områden är mycket tydligt med bara en kraftigare genomföring för HV-sidan. Dessutom stumt jordat på uppsidans nollpunkt i många punkter och med följelina utefter linjen därav alla spektakulära klipp vid fel i samhällen på 7 kV sidan. Lite som ett SWER system fast med mer ordnad retur. Vill du se
byggarätt: Detta fallet med hur ett vp rör kan innehålla skadad kabel som är skarvad borde analogt med rörmokeri inte vara tillåtet!! Samma sak borde gälla rör där kabeln är fastklämd! Brandrisken och risk för strömförande spikar skruvar borde i moderna anläggningar minimeras med bättre teknik i skärm av kabel
Jonatan Hedin: Det hade däremot inte jag gjort nyss när jag inte lyckades släcka min dimrade lampa. Tack för tips :D
tommib: Just detta kan inte vara kopplat på så många andra sätt, så det är nog rätt (och kan inte bli farligt) om det fungerar nu.
ÉlPon: Nu när jag sökt lite verkar det som de fixar både AC och DC men nån får härna bekräfta ändå...