En befintlig lösning har kopplats loss och skulle nu kopplas ihop igen men då får jag inte till det. Hur ska detta kopplas egentligen?
Fyra kablar direkt från proppskåp. Svart, vit, blå och brun där svart och vit är strömförande. Ska länkas med sladd som går till ett eluttag varifrån utelampa är inkopplad ibland och ibland trädgårdsredskap.
Tacksam för allt support.
Enligt bild:
Fyra kablar direkt från proppskåp. Svart, vit, blå och brun där svart och vit är strömförande. Ska länkas med sladd som går till ett eluttag varifrån utelampa är inkopplad ibland och ibland trädgårdsredskap.
Tacksam för allt support.
Enligt bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen, absolut ingen kan svara på frågan med så lite information.
Ge oss först följande:
Bild på matande kabeln, änden som ska kopplas in.
Bild på gruppschemat över matningen till kabeln.
Det lär komma fler frågor från oss innan någon kan ge dig svar.
Ge oss först följande:
Bild på matande kabeln, änden som ska kopplas in.
Bild på gruppschemat över matningen till kabeln.
Det lär komma fler frågor från oss innan någon kan ge dig svar.
Eftersom du inte har någon jord från "proppskåpet" så ska du inte koppla in nått som går ut, det kan vara direkt livsfarligt.
Dessutom ska man ha jordfelsbrytare som skyddar elinstallationen och då särskilt ute.
Dessutom ska man ha jordfelsbrytare som skyddar elinstallationen och då särskilt ute.
Även om det skulle vara en gammal elementmatning är färgerna knasiga. Det borde finnas en skyddsjord som kan vara röd eller gulgrön. Nej, man ska inte lita på färger, men det är rätt långsökt annars.
Håller helt med demmpa, det är omöjligt att svara på frågan med den information som ges. Jag kan ärligt talat inte ens komma med en halvrimlig gissning på vad det där skulle kunna vara och varför det ser ut som det gör.
Välkomen till forumet TS men du får nog leverera mer information, och gärna foton, på det som tagits bort om du vill ha några vettiga svar.
Håller helt med demmpa, det är omöjligt att svara på frågan med den information som ges. Jag kan ärligt talat inte ens komma med en halvrimlig gissning på vad det där skulle kunna vara och varför det ser ut som det gör.
Välkomen till forumet TS men du får nog leverera mer information, och gärna foton, på det som tagits bort om du vill ha några vettiga svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det kan vara på sin plats att påpeka att de två som är strömförande troligen är två olika faser, då har du 400V mellan dem.
Så det kan bli väldigt fel om du labbar med dte här. Du måste ta reda på vad som är vad. Och som sagt OM ingen av trådarna är skyddsjord, så blir det livsfarligt att mata någonting utomhus.
Så det kan bli väldigt fel om du labbar med dte här. Du måste ta reda på vad som är vad. Och som sagt OM ingen av trådarna är skyddsjord, så blir det livsfarligt att mata någonting utomhus.
Tack för snabba svar! Inser utan tvekan att jag har för lite information. Återkommer när jag har samlat ihop lite mer fakta att delge.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men stämmer gissningen att det är en f.d radiator matning?
Gubben som bodde i huset innan hade en stuga på tomten där han bodde på somrarna för att tanten tyckte han snarkade för mycket. I stugan hade han en radiator men även TV och lampor. Allt fick sin matning från denna kabel. Sen hur det såg ut mer där inne vet jag tyvärr inte då det revs av annan än mig.
Kabeln går in till garaget där det sitter ett proppskåp med jordfelsbrytare likt denna (bild nedan)
Kabeln går in till garaget där det sitter ett proppskåp med jordfelsbrytare likt denna (bild nedan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är det!
Då klarnar det en hel del.
MEN innan inkoppling måste du mäta och verifiera följande arbetshypotes:
L1 = Vit
L2 = Brun
L3 = Svart
N (nolla) = Blå
PE (skyddsjord) = Skärmen
Edit:
Kabeln är alltså en EKKJ, svart ytterhölje.
Men för att verkligen verifiera detta så är det bra med en bild på kabeländen.
MEN innan inkoppling måste du mäta och verifiera följande arbetshypotes:
L1 = Vit
L2 = Brun
L3 = Svart
N (nolla) = Blå
PE (skyddsjord) = Skärmen
Edit:
Kabeln är alltså en EKKJ, svart ytterhölje.
Men för att verkligen verifiera detta så är det bra med en bild på kabeländen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
OK, det ökar ju mängden av "gissningsbara" alternativ. Du måste ta reda på hur kabeln matas i centralen.
Finns där säkringar för denna kabel?
Det kan vara så att du har en trefasmatning från centralen, där du av ngn anledning inte har ström på en av faserna. Det kan då ha suttit en undercentral i stugan (fast varför tar ngn bort en sådan?). En sådan matning mellan centraler är ofta osäkrad, dvs. den ligger direkt på huvudsäkringarna i matande ände. Då måste du ha en liten central i stugan med säkring för uttaget. Om den går mellan centraler, så är det också rätt stor chans att den inte matas via jordfelsbrytaren i centralen heller, du behöver då en jordfelsbrytare i stugan också.
Finns där säkringar för denna kabel?
Det kan vara så att du har en trefasmatning från centralen, där du av ngn anledning inte har ström på en av faserna. Det kan då ha suttit en undercentral i stugan (fast varför tar ngn bort en sådan?). En sådan matning mellan centraler är ofta osäkrad, dvs. den ligger direkt på huvudsäkringarna i matande ände. Då måste du ha en liten central i stugan med säkring för uttaget. Om den går mellan centraler, så är det också rätt stor chans att den inte matas via jordfelsbrytaren i centralen heller, du behöver då en jordfelsbrytare i stugan också.
Hej,
Lite feedback till er. Jag tog in en elektriker då jag kände att detta var lite över mitt huvud. Han satte in en jordfelsbrytare i proppskåpet och dosade av kabeln utomhus och fäste upp den enligt konstens alla regler. Jag har sedan själv gått från dosan till eluttag och ytterbelysning utan problem och utan skräck.
Tack igen för bra tips och guidning!
Lite feedback till er. Jag tog in en elektriker då jag kände att detta var lite över mitt huvud. Han satte in en jordfelsbrytare i proppskåpet och dosade av kabeln utomhus och fäste upp den enligt konstens alla regler. Jag har sedan själv gått från dosan till eluttag och ytterbelysning utan problem och utan skräck.
Tack igen för bra tips och guidning!
Klicka här för att svara