11 484 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Dra el genom bärande betongvägg
Sida 1 av 2
Bor i bostadsrätt och har en betongvägg jag skulle vilja dra lite kabel genom.
Läste någonstans om att man inte får göra någon ingrepp på bärande väggar själv, men jag tolkar det mer som att ta upp stora öppningar och liknande, rätt eller fel?
Jag vill bara dra en 16mm borr rätt igenom väggen och peta in ett vp rör.
Vet någon om detta är tillåtet i bostadsrätt?
Väggen kan väl knappast anses påverkas av detta?
Läste någonstans om att man inte får göra någon ingrepp på bärande väggar själv, men jag tolkar det mer som att ta upp stora öppningar och liknande, rätt eller fel?
Jag vill bara dra en 16mm borr rätt igenom väggen och peta in ett vp rör.
Vet någon om detta är tillåtet i bostadsrätt?
Väggen kan väl knappast anses påverkas av detta?
Haha, jo, det är väl lite så jag tänker också..E elmont skrev:
Inte för att vara dryg, men jag ser inte vad det har med frågeställningen att göra?Anna_H skrev:
Men visst, det kommer vara 2 st 2x2,5mm2 kabel som i så fall ska igenom..
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Du får använda en av de nya ljudlösa borrarna bara!
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Han ska väll använda borrmaskin inte buss?

Det har med frågeställningen att göra eftersom det är olämpligt att ha el från olika säkringar i samma rum. Så om man ska dra el genom vägg ska man veta vad man görS sts skrev:
Det är INTE olämpligt med el från olika säkringar i samma rum utan tvärt om så rekommenderas det i tex el AMA. "Vinsten" är att om det går en säkring så ska man ha fortfarande ha möjligheten till tex belysning så att det inte blir helt svart i rummet.
Däremot ska man beakta detta med jordat resp isolerat utrymme.
I detta fall verkar det dock vara högtalarkablar, så inga problem där. Tänk bara på vad det kan gå i väggen i övrigt, så att det inte går kabel- eller rörstammar i den. Det blir snabbt tråkigt...
I detta fall verkar det dock vara högtalarkablar, så inga problem där. Tänk bara på vad det kan gå i väggen i övrigt, så att det inte går kabel- eller rörstammar i den. Det blir snabbt tråkigt...
