2 316 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Diod lampa i smygar kopplade till brytare och tidur samtidigt?
Hej. Håller på att planera mitt hus projekt och hade tänkt ha en infäld Led lys diod i alla fönster smygar och till dom ha en brytare i alla rum så man kan tända och släcka som man vill men undrar om man också kan ha dom kopplade till ett tidur så dom tänds samtidigt som ytter belysningen?
Klart att allt går men beror ju på vad det medför för material för att det ska fungera till att även koppla det till tidur.
Klart att allt går men beror ju på vad det medför för material för att det ska fungera till att även koppla det till tidur.
Kanske enklast om du tittar på någon lösning med trådlösa brytare. Antingen 433 MHz-typ eller Z-wave.
Då kan du automatiserar och styra dina diodlampor för glatta livet.
Mottagare finns för montering bakom vanlig väggströmbrytare.
Då kan du automatiserar och styra dina diodlampor för glatta livet.
Mottagare finns för montering bakom vanlig väggströmbrytare.
Vid nybygge till mig själv hade jag dragit.
Fördragen flexrör FK 5G 1.5 den kostar 1.689kr / förp. 100 m.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/etflex-fordragen-flexror-fk
Då får man med sig alltid Fas Nolla Skyddsjord samt 2 st tändtrådar. Då behöver man inte tänka i förväg vad man skall använda dom olika dosorna till, enkelt att placera smarta puckar typ PLEJD.
Lös slang av bra kvalité samt 4 st FK blir några hundra kronor dyrare! visserligen kan man då välja avvikande färg på tändtråd t.ex. Orange.
Med PLEJD får du det riktigt smarta hemmet det kommer nya finesser som att dimmern lär sig ditt användningssätt t.ex. går barnen på toa kl 03 och dom softar belysningen till 20% kommer PLEJD ihåg att vid den tiden på natten skall den tända upp till 20% men om frun tänder upp fullt kl 07 vet PLEJD att kl 07 är det fullt ös direkt. det smarta nya produkterna som kom ut 2016 behöver man inte sitta i timmar och programmera. Det är inte svårare programmera PLEJD med mobilen än att ställa in larmet på mobilen.
LED
Jag har använt denna typ av drivdon, fördel är att man kopplar som det var en vanlig lampa 230 V och dimmar på samma sätt.
https://www.ljustema.se/tillbehoer/414-drivdon-1x3w.html
Text nedan från deras sida
Till TeraLites led downlights ingår det alltid en driver till var downlight. Det är en minidriver som endast kan driva en downlight, på den sitter en snabbkontakt som passar i armaturen. Drivern ska ligga löst bredvid ledlampan så den kommer alltså inte att bygga något extra. Fördelarna med detta, mot att ha en driver till många led downlights, är att man drar 230V fram till var armatur. Om en driver skulle gå i sönder slocknar endast den downlighten och inte hela taket.
Fördragen flexrör FK 5G 1.5 den kostar 1.689kr / förp. 100 m.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/etflex-fordragen-flexror-fk
Då får man med sig alltid Fas Nolla Skyddsjord samt 2 st tändtrådar. Då behöver man inte tänka i förväg vad man skall använda dom olika dosorna till, enkelt att placera smarta puckar typ PLEJD.
Lös slang av bra kvalité samt 4 st FK blir några hundra kronor dyrare! visserligen kan man då välja avvikande färg på tändtråd t.ex. Orange.
Med PLEJD får du det riktigt smarta hemmet det kommer nya finesser som att dimmern lär sig ditt användningssätt t.ex. går barnen på toa kl 03 och dom softar belysningen till 20% kommer PLEJD ihåg att vid den tiden på natten skall den tända upp till 20% men om frun tänder upp fullt kl 07 vet PLEJD att kl 07 är det fullt ös direkt. det smarta nya produkterna som kom ut 2016 behöver man inte sitta i timmar och programmera. Det är inte svårare programmera PLEJD med mobilen än att ställa in larmet på mobilen.
LED
Jag har använt denna typ av drivdon, fördel är att man kopplar som det var en vanlig lampa 230 V och dimmar på samma sätt.
https://www.ljustema.se/tillbehoer/414-drivdon-1x3w.html
Text nedan från deras sida
Till TeraLites led downlights ingår det alltid en driver till var downlight. Det är en minidriver som endast kan driva en downlight, på den sitter en snabbkontakt som passar i armaturen. Drivern ska ligga löst bredvid ledlampan så den kommer alltså inte att bygga något extra. Fördelarna med detta, mot att ha en driver till många led downlights, är att man drar 230V fram till var armatur. Om en driver skulle gå i sönder slocknar endast den downlighten och inte hela taket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Hur (praktiskt) ansluter du detta drivdon på primärsidan (vänster i bild)?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På dom jag använt, det var en utseendemässigt äldre modell var det RK 0.75 mm² dom var förtenta i anslutningsändan med fördel använder man WAGO 221 eller 222 men det går (må gud förbjuda) även med sockerbitar. Måtten är anglosaxiska på drivdonet 1" x 2" x 3/4" Nolla + tändtråd besökte alla spottar standard dimmerpuck typ Eltaco. Fördelen med dessa är att, trådningen blir som om det var vanliga lampor man kopplade in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, och hur ansluter du dem på primärsidan? Jag tänker på kopplingsutrymmet, inte hur du skarvar ihop ledarna.
Det var spottar i taket i hall samt kök.
Taket sänktes och reglades med 45x45 samt glespanel 28x70 C-C 600 spottars placering markerades, jag har för mig det blev 1200 i rutmönster med centrum i kanten av glespanelen, på kanten av glespanelen klamrades 16 mm VP-rör 1150mm långa nu blev där en öppning så man kunde dra ner en ögla på nollan och tändtråden som nådde nedanför takgipset. som det står i montageanvisningen låter man drivdonet ligga ovanpå gipset bredvid spotten kopplingen blev Wago 222 x3. Det var betongvalv ovanför.
Wago 221 var inte utkommen då detta var 2014
Taket sänktes och reglades med 45x45 samt glespanel 28x70 C-C 600 spottars placering markerades, jag har för mig det blev 1200 i rutmönster med centrum i kanten av glespanelen, på kanten av glespanelen klamrades 16 mm VP-rör 1150mm långa nu blev där en öppning så man kunde dra ner en ögla på nollan och tändtråden som nådde nedanför takgipset. som det står i montageanvisningen låter man drivdonet ligga ovanpå gipset bredvid spotten kopplingen blev Wago 222 x3. Det var betongvalv ovanför.
Wago 221 var inte utkommen då detta var 2014
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Så det ligger enkelisolerade ledare och dräller i undertaket, kanske även i kontakt med sekundärledningarna om allting bara är inmulat i hålet?
Hej Bo
Hade väntat mig den frågan.
Om man satt en riktig takdosa rakt över hålet för spotten hade det varit kanske mer korrekt, men då hade man verkligen knölat in allting på ett litet utrymme med mycket större risk att sekundär 0-4Volt kan komma i kontakt med tändtråden. Här har man verkligen möjlighet att sprida komponenterna för god värmeavledning även om det vid test inte märktes någon temperaturökning. Avståndet mellan gips och upp till betongtaket är 73 mm.
När man monterar dimmer eller Leddrivare i en pungdosa då är verkligen primär och sekundär "inmulat" i samma utrymme och då får man även restriktioner för effektuttaget.
Hade väntat mig den frågan.
Om man satt en riktig takdosa rakt över hålet för spotten hade det varit kanske mer korrekt, men då hade man verkligen knölat in allting på ett litet utrymme med mycket större risk att sekundär 0-4Volt kan komma i kontakt med tändtråden. Här har man verkligen möjlighet att sprida komponenterna för god värmeavledning även om det vid test inte märktes någon temperaturökning. Avståndet mellan gips och upp till betongtaket är 73 mm.
När man monterar dimmer eller Leddrivare i en pungdosa då är verkligen primär och sekundär "inmulat" i samma utrymme och då får man även restriktioner för effektuttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo man kan verkligen undra hur ett drivdon av detta utförande är tänkt att installeras. Det kan ju endast ske i en godkänd kapsling där man har kontroll över förläggningen av primär- och sekundärkablage. Om de korta stumparna på sekundärsidan är klassade för 230 V så kommer man undan lite. Det kan även vara så att ledarna på primärsidan har en isolering klassad som dubbel. Men man måste ju då ha detta klart för sig och veta vad man gör när man skarvar på.
Tack för alla svar men jag behöver nog inte ha massa finesser mer än att det ska vara kopplat till ytterbelsyningrns tidur samtidigt som jag vill koppla dioderna till en brytare i varje rum så är det kväll så ska dioderna tändas utomatiskt och släckas sen automatiskt när timern säger till och vill man justera att tända igen eller släcka med brytare så ska det gå. Jag vill inte ha något trådlöst. Jag vill veta hur jag förbereder slang dragningen så detta funderar. Är det möjligt att koppla en diod till en strömbrytare samtidigt till ett tidur?
Tänkte lite nu och så här måste det ju vara om jag vill ha dioder i alla fönster kopplade till varsin brytare i alla rum samtidigt va kopplar till tid ur så måste kabel fras mellan diod och brytare i alla rum sen ifrån brytaren till centralen där tiduret sitter? Då kan man bryta bara en diod om man vill genom strömbrytare? Det blir mkt kabel förstår jag nu direkt så denna lösningen är ju dyr men är nog värt det så man slipper tända lampor och släcka varje kväll. Tänker jag rätt? Vill inte ha trådlösa saker
Det mesta går att få ihop, det är svårt att med en text i ett forum beskriva hur du ska koppla och dra ledningar.
Som jag tolkar din beskrivning lär det behövas någon form av relälogik för att få ihop en lösning där du tända/släcka från en väggbytare samt även styra via tidur.
Kanske ett KNX-system vore bäst då du inte vill ha en trådlös lösning. Var dock beredd på att öppna plånboken för din belysningsinstallation.
Som jag tolkar din beskrivning lär det behövas någon form av relälogik för att få ihop en lösning där du tända/släcka från en väggbytare samt även styra via tidur.
Kanske ett KNX-system vore bäst då du inte vill ha en trådlös lösning. Var dock beredd på att öppna plånboken för din belysningsinstallation.