Slutsatsen borde vara att något på 12 eller 16 är ordentligt felkopplat? Kanske gör så att ena huvudsäkringen har löst ut tidigare när nån av dom gått..

Kan 12 och 16 vara ihopkopplade?! Kan det skapa denna typen av överslag?

Ja nåt är ju fel.
Slå av alla säkringar, går ugnen fortfarande?
Vad ska 12 och 16 vara till, båda till ugnen?

Fotografen Fotografen skrev:
Ja nåt är ju fel.
Slå av alla säkringar, går ugnen fortfarande?
Vad ska 12 och 16 vara till, båda till ugnen?
12 och 16 hör båda till den gamla installationen, oklar/gammal gruppförteckning gör att jag inte vet med säkerhet vad dom går till. Nr 3 är den nya som går till ugnen, så 12 och 16 SKA inte ha något med den att göra normalt.

Nu efter att ha hittat den trasiga huvudsäkringen så är ugnen fortfarande igång när 12 och 16 är av (det var den inte innan).

Den är också fortfarande på om jag stänger av ALLA andra säkringar = bra
Känns som att något på 12 och 16 löser ut L3 vid vissa tillfällen

Men. En sak jag kom att tänka på nu. Att jag hade 230v mellan alla faser och jord samtidigt som ena huvudsäkringen var paj. Det tyder väl på någon bakmatning som ni var inne på eller?

Vore allt korrekt skulle ena fasen vara 0 när en huvudsäkring är trasig väl?

Om du har en bakmatning som i princip är en kortslutning, eller nära kortslutning. Då blir det nästan 230V på den bakmatade fasen, samma spänning och fasläge som på den fas som matar. Detta att de löser ut kan ju betyda att det är kortslutning, mot en annan fas.

Om vi tänker oss att säkring 12 o 16 går till något, inte bara är felkopplade. Då skulle jag i första hand misstänka att de går till en elpanna, varmvattenberedare eller liknande.

Man skulle också kunna misstänka eluttag som monterats istället för elradiatorer. Det är ett klassiskt fel att hempulare sätter eluttag när man river bort elradiatorer. Och inte observerar/begriper, att radiatorn är 400V variant. Det som då vanligen händer är att uttagen ger 400V, vilket brukar hinna döda en TV eller dammsugare innan det upptäcks.

Men en kreativ person kan säkert upptäcka att det är två fasledare i dosan, men inte begripa att det är två olika faser, och kopplar ihop dem i tron att det är en vidarekoppling.

Några ledtrådar till mysteriet med 12 och 16?

Fotografen Fotografen skrev:
Några ledtrådar till mysteriet med 12 och 16?
Ja! Jag mätte runt och hittade faktiskt ett ställe där 2 olika faser var ihopkopplade! Tog isär dessa, och mätte upp vad som var vad, kopplade in så att det jag ville ha igång fungerade. Blev till att lämna ena fasen med bara en wago på o säkringen av där. Allt jag vill ska lysa gör det, så förmodligen har den varit till nån gammal ringklocka, eller nåt annat som inte användes (fanns en säkring som hette ringledning på den gamla förteckningen)

Så stort tack för hjälpen alla inblandade! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.