Hej!
Jo, det är som så att jag och min sambo precis var och kikade på hennes kusins nyköpta hus. Då det är deras första hus så har inte dem stenkoll på allt vad el och dylikt heter men jag reagerade på en del saker så jag vill dubbelkolla med er då ni garanterat har bättre koll än mig!
Vi börjar i rum ett som är det nedre badrummet.
Jag går direkt till rum 2, som är badrummet där uppe.
Mig veterligen så är dessa kopplingar/uttag inte korrekt installerade? Jag vill minnas att de ska sitta på en viss höjd i våtutrymme och dessutom vara ip44 klassade men då jag inte är säker så får ni gärna bekräfta att jag e rätt på det.
Utrymme 3 är uterummet.
Spottarna sitter i takfoten och är helt ärgade. Men det jag framförallt reagerade på är drivdonet. Är det verkligen en korrekt installation? Och är det inte ip21 som lägsta krav på en sån här installation?
Denna installation sitter förvisso inne i uterummet och jag vet inte hur det ser ut bakom men då väggen är byggt helt utan reglar så drar jag slutsatsen att den är oisolerad och ingen fuktspärr alls. Är det verkligen ok att inte ha ip44 klassade uttag/strömbrytare då?
Hoppas mina frågor inte är allt för luddiga
Mvh Jimmy
Jo, det är som så att jag och min sambo precis var och kikade på hennes kusins nyköpta hus. Då det är deras första hus så har inte dem stenkoll på allt vad el och dylikt heter men jag reagerade på en del saker så jag vill dubbelkolla med er då ni garanterat har bättre koll än mig!
Vi börjar i rum ett som är det nedre badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag går direkt till rum 2, som är badrummet där uppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mig veterligen så är dessa kopplingar/uttag inte korrekt installerade? Jag vill minnas att de ska sitta på en viss höjd i våtutrymme och dessutom vara ip44 klassade men då jag inte är säker så får ni gärna bekräfta att jag e rätt på det.
Utrymme 3 är uterummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spottarna sitter i takfoten och är helt ärgade. Men det jag framförallt reagerade på är drivdonet. Är det verkligen en korrekt installation? Och är det inte ip21 som lägsta krav på en sån här installation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna installation sitter förvisso inne i uterummet och jag vet inte hur det ser ut bakom men då väggen är byggt helt utan reglar så drar jag slutsatsen att den är oisolerad och ingen fuktspärr alls. Är det verkligen ok att inte ha ip44 klassade uttag/strömbrytare då?
Hoppas mina frågor inte är allt för luddiga
Mvh Jimmy
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Tror det kan vara OK.
Höjden i våtrum vill jag minnas är en "bevämlighetsrekommendation". Uterum anses som normalt torrt utrymme i normala fall.
Bilden med spot och transformator ser märklig ut, är det öppet uppåt? Den är ju med stor sannolikhet inte av en kapslingsklass som tål att det regnar på den.
Men sitter det skyddat av taket så är väl armaturen inte rätt vald, den är troligen inte avsedd för utomhusanvändning. Drivdonet är det nog ingen fara med såvida det inte regnar på det.
Höjden i våtrum vill jag minnas är en "bevämlighetsrekommendation". Uterum anses som normalt torrt utrymme i normala fall.
Bilden med spot och transformator ser märklig ut, är det öppet uppåt? Den är ju med stor sannolikhet inte av en kapslingsklass som tål att det regnar på den.
Men sitter det skyddat av taket så är väl armaturen inte rätt vald, den är troligen inte avsedd för utomhusanvändning. Drivdonet är det nog ingen fara med såvida det inte regnar på det.
Eller hur? Det ser ut som att "takfoten" egentligen inte är en takfot utan öppen uppåt. Då är drivdonet (och armaturen) sannolikt helfel.
Uttagen i våtrum går inte att uttala sig om utan att se var dusch/badkar är i utrymmet och hur det ser ut i övrigt. Det behöver inte vara IP44 på uttag och strömbrytare eftersom dessa inte är tillåtna i en zon där den kapslingsklassen skulle behövas. Däremot måste du kontrollera att uttagen täcks av en jordfelsbrytare.
Den lilla kulodosan i badrummet är dock illa vald eftersom den inte rymmer en vettig dragavlastning (som krävs om en apparat ska anslutas fast i den). Det känns som att någon bara täckt över ett rörutlopp.
Brytare/uttag i uterummet ser ut att vara dumt placerade, men inte nödvändigtvis fel ur regelsynpunkt.
Jag tippar hempul med åtminstone uterummet och spottarna, ev också kulodosan i badrummet. Handdukstorken behöver inte vara fel men är också lätt att åtgärda om den skulle sitta dumt.
Sammantaget skulle jag nog se över elanläggningen mer noga, t.ex. kontrollera jordkontinuitet och öppna lite dosor och se hur det är anslutet. Ett EIO eltest kan vara vettigt om din kusin inte är bekväm med att kolla dessa saker själv.
Uttagen i våtrum går inte att uttala sig om utan att se var dusch/badkar är i utrymmet och hur det ser ut i övrigt. Det behöver inte vara IP44 på uttag och strömbrytare eftersom dessa inte är tillåtna i en zon där den kapslingsklassen skulle behövas. Däremot måste du kontrollera att uttagen täcks av en jordfelsbrytare.
Den lilla kulodosan i badrummet är dock illa vald eftersom den inte rymmer en vettig dragavlastning (som krävs om en apparat ska anslutas fast i den). Det känns som att någon bara täckt över ett rörutlopp.
Brytare/uttag i uterummet ser ut att vara dumt placerade, men inte nödvändigtvis fel ur regelsynpunkt.
Jag tippar hempul med åtminstone uterummet och spottarna, ev också kulodosan i badrummet. Handdukstorken behöver inte vara fel men är också lätt att åtgärda om den skulle sitta dumt.
Sammantaget skulle jag nog se över elanläggningen mer noga, t.ex. kontrollera jordkontinuitet och öppna lite dosor och se hur det är anslutet. Ett EIO eltest kan vara vettigt om din kusin inte är bekväm med att kolla dessa saker själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Tittade litet mer på bilden. Jag tolkar att det sitter plastaktiga över takfoten. Det är därför vi ser himlen genom springan. I så fall inget uppenbart fel. Men armaturerna bör man nog byta, av åldersskäl, och då mot något som är avsett för utomhusmontage, så kan de hålla längre.
Klicka här för att svara
