5 206 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Kan man använda plattång i uttag för rakapparater??
Hej!
Jag sitter på ett tåg och skulle verkligen behöva platta mitt hår. På toaletterna finns dock bara ett sådant uttag som egentligen är till för rakapparater. Men går det att använda tillexempel plattång där också? Eller kan det vara farligt på något sätt? Tacksam för snabbt svar
Jag sitter på ett tåg och skulle verkligen behöva platta mitt hår. På toaletterna finns dock bara ett sådant uttag som egentligen är till för rakapparater. Men går det att använda tillexempel plattång där också? Eller kan det vara farligt på något sätt? Tacksam för snabbt svar
Välkommen till forumet!
Vad står det på uttaget? Om det står något i stil med "Endast rakapparat, 20VA" så kommerd det inte gå eftersom en plattång troligen drar väldigt mycket mer ström och säkringen i uttaget går.
Finns det inte uttag vid sittplatserna? Om det är så att du "måste" platta ditt hår så kanske du kan göra det där.
Det finns en fara i att använda värmeapparater på ett tåg som inte är relaterat till själva uttaget. Vad gör du av plattången när den ska svalna?
Vad står det på uttaget? Om det står något i stil med "Endast rakapparat, 20VA" så kommerd det inte gå eftersom en plattång troligen drar väldigt mycket mer ström och säkringen i uttaget går.
Finns det inte uttag vid sittplatserna? Om det är så att du "måste" platta ditt hår så kanske du kan göra det där.
Det finns en fara i att använda värmeapparater på ett tåg som inte är relaterat till själva uttaget. Vad gör du av plattången när den ska svalna?
Som sagt var; Det intressanta är vad det står för spänning (V) och effekt (W eller VA) på uttaget. Spänningen måste ligga inom det intervall plattången är byggd för och effekten måste vara minst så hög som tången kräver.
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Uttag som är märkta att de är för rakapparater är troligen av typen som dels bara ger ca 120V, dels inte orkar levererar mer något 10 tals watt. En säkring i uttaget löser som sagt roligen ut om du kopplar in plattången.
På de flesta tåg finns vanliga uttag vid din sittplats (såvida du inte åker med Veolia, som kör en del charmiga halvt antika tåg). Uttagen brukar antingen finnas synliga uppe vid läslampan, eller nere på stolens framkant.
På de flesta tåg finns vanliga uttag vid din sittplats (såvida du inte åker med Veolia, som kör en del charmiga halvt antika tåg). Uttagen brukar antingen finnas synliga uppe vid läslampan, eller nere på stolens framkant.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vår GHD-tång fixar 110-240 V, effekten är på 150 W, så om inte strömmen är för hög så bör ju den fungera i de flesta rakappratsuttag.
Edit: Men är det max 20 VA så hjälper ju inte det.
Edit: Men är det max 20 VA så hjälper ju inte det.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Jag har rensat tråden från off topic.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara