Min elektriker är på semester så jag har inte hunnit få svar och jag tänkte köpa vägguttag imorgon.

Bakgrunden är att vi ska bygga nytt badrum och ha två dubbla vägguttag. Jag har tittat på Malmbergs Optima-serie.

Om man köper..
4 st Vägguttag infällt IP44 (https://www.malmbergs.com/product.aspx?item=1894423)
2 st Kombinationsram 2-vägs (http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1894425)

..måste man då köpa packningssatsen till kombinationsramen för att köra densamma IP44-klassad? Jag misstänker att svaret är nej eftersom att vägguttaget är IP44.

Mvh
Mikael

tommib
Du behöver inte IP44 på uttagen i badrummet. Först och främst får du inte montera några uttag på en plats som skulle kräva den kapslingsklassen. Sen är det också meningslöst eftersom klassningen bara gäller om du inte ansluter något i dem.

Detta borde din elektriker veta. Hen blir säkert också glad om du köper lite bättre grejer än Malmbergs. Mitt förslag skulle vara Schneider eller ELKO.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TROLIGEN följer det med tätning för enkelmontage och när man ska montera i en gemensam ram så ser tätningen lite annorlunda ut för att passa en dubbelram.

tommib tommib skrev:
Först och främst får du inte montera några uttag på en plats som skulle kräva den kapslingsklassen.
Jag som inte är en elektriker ska inte montera något överhuvudtaget. Jag frågade i och med att jag ska handla grejerna. Eller menade du något annat?

tommib tommib skrev:
Detta borde din elektriker veta. Hen blir säkert också glad om du köper lite bättre grejer än Malmbergs. Mitt förslag skulle vara Schneider eller ELKO..
Badrummet är i ett gästhus vid ett sommarställe och kommer användas sparsamt. Jag ser ingen anledning till varför elektrikern borde ha åsikter så vida det inte är fullkomligt skräp.

E elmont skrev:
TROLIGEN följer det med tätning för enkelmontage och när man ska montera i en gemensam ram så ser tätningen lite annorlunda ut för att passa en dubbelram.
Om jag tolkar ditt svar rätt, så behöver jag köpa till tätningssatsen för kombinationsramen.

Du behöver inte IP44-klass i badrummet precis som tommib påpekar

Se mer till att övriga mer väsentliga villkor är uppfyllda där du tänker installera uttagen dvs att de är i en tillåten zon samt skyddade av JFB.

tommib
Vad jag menade var att uttagen inte behöver vara IP44 eftersom varken du eller elektrikern ska montera ett uttag där den klassningen skulle krävas.

tommib tommib skrev:
Vad jag menade var att uttagen inte behöver vara IP44 eftersom varken du eller elektrikern ska montera ett uttag där den klassningen skulle krävas.
Varför finns det vägguttag med IP44? De utanpåliggande ser man vanligen utomhus på husfasader

tommib
För att det finns utrymmen där de är lämpliga. Badrum är inte ett av dem.

Skulle jag montera sådana någonstans skulle det vara i ett hobbygarage, men även det är lite tveksamt. Man kan också tänka sig t.ex på en altan på ett hus där man fällt in dosor i fasaden.

Det skadar förstås inte att montera sådana i ett badrum, men de behövs inte. Eftersom de kostar mer skulle jag hellre lägga pengarna på bättre uttag.

• Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.