Byggahus.se

Byta kopplingsbox till elradiator till utanpåliggande uttag.

1. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    Skulle vilja byta ut två kopplingsboxar/uttag (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mning/oljefyllda-element/kopplingsbox-410145/) från gamla elradiatorer som jag har plockat bort. Tänkte sätta dit ett vanligt utanpåliggande uttag (Elko RS) i stället.

I kopplingsboxen har jag jord, nolla och 2 faser. Den ena fasen är bara vidarekopplad via en plint och användes inte till radiatorn. Min plan är att helt enkelt ta jord, nolla och en av faserna till uttaget och koppla vidare den andra fasen med en Wago-klämma.

1. Får man sätta in en wago-klämma i ett uttag?
    2. Tror ni den får plats?
    3. Har det någon betydelse vilken av faserna jag använder?

Med vänlig hälsning,

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    1. Det är inget problem med en Wago i uttaget.
    2. En typ 221 bör få plats bra välj en med två anslutningar eller om du ser det som trångt ta en sk U-båt.
    3. Det har ingen betydelse men om du vet lasten på dem välj den med minst till uttaget.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Kan även vara värt att dubbelkolla att du verkligen har jord, noll och två faser i dosan, om du inte gjort det redan. Det du tror är en nolla kanske är en fas, och det du tror är en fas kanske är en nattsänkningstråd. Det vore tråkigt att få 400 V genom apparater. Om den "andra fasen" fortfarande används till en elradiator skulle jag bedöma hela operationen som olämplig. Och sedan tillkommer alla andra aspekter på att installera ett nytt uttag.

4. S
    Medlem · 66 inlägg

Sutteräng

Medlem
    Tack för svar! Jag har 400V mellan de två trådarna jag bedömer som faser och 230V mellan respektive fas och nolla. Vad är tänkbara problem med att "den andra fasen" fortfarande används till radiatorer? Jag har kvar elradiatorer på andra våningen ytterligare ca ett halvår innan de tas bort men vet inte om de går på någon av dessa två faser eller den tredje.

Jag hade en elektriker hemma som gjorde denna manöver på två andra radiatorer i våras men då hade jag inte bestämt mig hur jag skulle göra med de här två. Kanske ska ta samma fas som han gjorde till de nya uttagen också. Han borde rimligen vetat vad han gjorde?

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Du kan ju försäkra dig om att elementen är märkta för 230 V, då minskar också invändningen Bo gör mot att sätta uttag på fas där man även har värme. Det är främst vid last mellan faser man inte ska sätta uttag eller koppla in laster för enfas på dessa i samma grupp pga risk för bakmatning.

6. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Man behöver även riskbedömmas placeringen av ett vägguttag på den platsen. Det är inte självklart att uttaget skall vara skyddsjordat. Det styrs av övrig installation i rummet.

Jordade uttag i rummet -. Montera ett jordat uttag
    Ojordade uttag i rummet - Montera ett ojordat uttag.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.