Mikael_L
P petersv skrev:
Nollan är markerad speciellt för att den ska bytas sist och slutas först. I vissa fall används nollan även för testknappskretsen (annars är den fas till fas).
Den jag skruvat isär och studerade hade ingen alls skillnad på när nollan och faserna slöts/bröts.
Jag blev förvånad iom att jag innan trodde det skulle vara så.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
När det nu inte gått att hitta ngt fel. Så skulle jag byta jordfelsbrytaren. Den kan ha varit tillfälligt fel.

Vad är det för fabrikat.

Kan det ha varit så att din 2kW värmare är ganska induktiv. Och när jfb, av okänd anledning bryter, då får du en spik eftersom induktansen vill fortsätta "putta på" strömmen, men slingan är bryten.
Spiken skulle i sin tur pajjat övriga grejer.

Är ej elektriker dock.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Kan det ha varit så att din 2kW värmare är ganska induktiv. Och när jfb, av okänd anledning bryter, då får du en spik eftersom induktansen vill fortsätta "putta på" strömmen, men slingan är bryten.
Spiken skulle i sin tur pajjat övriga grejer.

Är ej elektriker dock.
En normal värmare är så långt från induktiv man kan komma närmast rent resistiv så det fallet kan vi i princip utesluta. Det skulle kräva en onormalt stor induktans sett till vad man har i bostäder för att det skulle ge denna typen av problem.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den jag skruvat isär och studerade hade ingen alls skillnad på när nollan och faserna slöts/bröts.
Jag blev förvånad iom att jag innan trodde det skulle vara så.
Det är nog inte så vanligt att de är utförda med den typen kontakt för nollan, men som vissa typer är symboliserade med sån kontakt ska de ju också vara det. Speciellt de som har N markerat både längst till vänster och höger med rätt symbol för polen. Det har i praktiken ingen betydelse om nollan går samtidigt som faserna bara brytaren har kontakter av hög kvalitet och tillförlitlighet. Väsentligare är att den är utförd med uppklinkningsmekanism så manövern till/från sker distinkt oberoende om man velar med manöverspaken, det är nog dår man skiljer agnarna från vetet sett till tex fabrikat, samma gäller i den delen för dvärgbrytare.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på abb:s 3-poliga jordfelsbrytare och de är markerade med early make /late break för neutralpolen. Jag har inte tittat på andra, men det borde ju vara så på alla tycker jag.

Jag har inga liggande på jobbet men annars hade det varit skoj att testa några och mäta.

Det är inte så på alla långtifrån och det är som sagt inte nödvändigt. Viktigare med momentant oberoende till/från.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.