Hej alla,

Nybliven medlen här och dessutom nybliven med med lägenhet. Föreningen jag flyttat till har gas vilket jag inte haft tidigare och nu behöver jag köpa ny spis. Information från föreningen;

“Lägenheterna är kopplade till gasnätet. Då lägenheterna har 1-fas och är säkrad till 16Amp är det ej tillåtet att byta ut gasspis till elspis. Dock kan elugn användas. “

Gasspisen jag tittar på har 1 fas, 16A - so far, so good. Däremot blir jag lite tveksam om det kommer att fungera när jag tittar i proppskåpet. Mittenproppen på övre raden verkar ha en 10A-bottenplatta och det är på denna nuvarande spis går. Även propparna till vänster är 10A och de högra är tomma.

Går det från mina bilder nedan att döma ifall det kommer fungera, eller ifall en elektriker kan byta ut bottenplattorna mot 16A?

Stort tack på förhand och säg gärna till ifall kompletterande information behövs.
Säkringsautomat märkt med "C10" på 10 ampere i ett proppskåp, omgivet av tapet med gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag tolkar det har ni 16 A huvudsäkring. I så fall är det dumt att köra med en 16 A spis. Du skrev gasspis på 16 A men jag gissar att du skrev fel? Oavsett vad som är lämpligt ska du väl inte använda något annat är gasspis eftersom ni inte får det?
Välkommen till forumet förresten! (y)
 
tommib
Jag tror att TS faktiskt har tittat på en gasspis med 16A elanslutning. Det är nämligen inte helt ovanligt att kombinera gashäll med elugn i en enhet. Till och med IKEA har en sådan produkt. Det står att elugn går bra (vilket är fint, att laga mat i gasugn är skitjobbigt för vissa grejer, t.ex. pajer).

För att svara på frågan går det inte att från bilderna avgöra om det går att byta ut passdelen till 16A. Det du visar på första bilden är en personskyddsautomat, den går troligen till ett elvärmegolv badrummet. Resten av bilderna säger inte så mycket.

Som Müssli skriver är det dumt att ligga på marginalen och säkra ugnen 16A, du kan lika gärna smälla huvudsäkringen. Bättre då att testa med 10A och se om det går bra. Troligen funkar det.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Som jag tolkar det har ni 16 A huvudsäkring. I så fall är det dumt att köra med en 16 A spis. Du skrev gasspis på 16 A men jag gissar att du skrev fel? Oavsett vad som är lämpligt ska du väl inte använda något annat är gasspis eftersom ni inte får det?
Välkommen till forumet förresten! (y)
tommib tommib skrev:
Jag tror att TS faktiskt har tittat på en gasspis med 16A elanslutning. Det är nämligen inte helt ovanligt att kombinera gashäll med elugn i en enhet. Till och med IKEA har en sådan produkt. Det står att elugn går bra (vilket är fint, att laga mat i gasugn är skitjobbigt för vissa grejer, t.ex. pajer).

För att svara på frågan går det inte att från bilderna avgöra om det går att byta ut passdelen till 16A. Det du visar på första bilden är en personskyddsautomat, den går troligen till ett elvärmegolv badrummet. Resten av bilderna säger inte så mycket.

Som Müssli skriver är det dumt att ligga på marginalen och säkra ugnen 16A, du kan lika gärna smälla huvudsäkringen. Bättre då att testa med 10A och se om det går bra. Troligen funkar det.
Tack! Känns kul att ha hittat hit till forumet - mycket samlad kunskap här.

Jag var nog lite otydlig, det är precis som tommib säger, en gasspis med elugn på 16A. Produkten ifrån är denna; http://www.gasspisen.se/vara-spisar/la-germania/gasspis-60-cm-futura-b-tu6-4c-61-b-x.html

@tommib , menar du att det troligtvis fungerar att köra på en 10A-säkring med ugnen? Eller bör jag hitta en 10A-ugn?
 
Instämmer som den amatör jag är i ovanstående och kan tillägga att jag (till följd av en av elektriker utförd felmärkning där trefasgruppen till spis som är avsäkrad 3x10A är uppmärkt som 3x16A) kör just en induktionsspis avsedd för 3x16A (där ugnen är ensam på en av faserna). Trots anvädning av grill i kombination med varmluft, samt snabbuppvärmning har säkringen aldrig löst ut. Med andra ord kommer man långt på 10 A-säkring till ugn om man står i ett läge där man måste välja.
 
tommib
H HenryN skrev:
@tommib , menar du att det troligtvis fungerar att köra på en 10A-säkring med ugnen? Eller bör jag hitta en 10A-ugn?
Som Nyrostad skriver ovan går det troligen bra med en 10A säkring. Om det inte skulle gå bra kan du titta på det då. Ibland kan man byta till 13A på befintliga 1,5kvmm ledare, men det måste en elektriker titta och räkna på.
 
Stort tack för alla svar. Jag stämmer av med försäljaren så att de inte har en helt avvikande uppfattning kring den här specifika ugnen, men annars verkar det bara vara att köra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.