Hej!

Vi har bott i vårt hus sen i höstas och har nu upptäckt några väldigt konstiga saker. Huset är byggt 1969 och kollar man i eldosor och strömbrytare så verkar det som att det är mer än en "händig" människa som varit där och kopplat.

Problemen uppdagade sig när vi gjorde om i köket. Vi anlitade en elektriker för att dra upp ny el från centralen till ALLT i det nya köket, lagt på nya grupper och säkringar.

Nu till det spännande. Titt som tätt kan en säkring lösa ut (12 eller 16) båda dessa hör till den gamla installationen. Det som nu händer när dom slår av är att hela fas 3 försvinner, så allt som sitter på den blir utan ström, även fast inga fler säkringar löser ut och inte heller någon huvudsäkring löst ut. Återställer jag säkringen (12 eller 16) så kommer fasen tillbaka.

Finns det någon som har en aning om var man ens kan börja kika? Vad kan det bero på? Vad är felkopplat? Har konsulterat elektriker som hastigast men han hade ingen ide direkt, känns som det kan bli mååånga timmars felsökning om man släpper lös någon så det vore ju bra att ha nåt på fötterna innan. :)

Blir det samma sak om du slår av säkringarna manuellt?

useless useless skrev:
Blir det samma sak om du slår av säkringarna manuellt?
Yes, hela fasen försvinner då med.

Nåt är felkopplat, bakmatat, avbrott, glapp eller L3 egentligen spänningslös men bakmatas tillräckligt för att upplevas som fungerande. Felsök sytematiskt, ta ur mätarsäkringarna och mät spänningar på servisen, slå av/ta ur alla gruppsäkringar i alla centraler, sätt i mätarsäkringarna och mät spänningarna. Ser det OK ut så belasta en fas i taget med 1-2 kW och mät spänningar, att det sjunker ett par volt är OK men inte mer. Ser det fortfarande ok ut är det dags att börja leta felkopplingar i centraler.

Ja, försöker förstå mig på var det skulle vara felkopplat. Att det var ström på alla 3 faser mätte elektrikern upp. Även om jag slår av ALLA säkringar utom en av de nya till köktet (typ ugnen på egen 10A som ligger på L3) så har jag ingen spänning på den..

Känns som att inkommande L3 är routad via säkring 12 samt 16 :confused:

Edit: jag var närvarade och hjälpte till när elen till köket drogs, så jag har sett med egna ögon att slangen (ugnen i exempel ovan) går raka vägen direkt från centralen utan att sitta ihop med nå annat, så just den biten borde ju inte vara felaktig.

det borde inte vara svårt att felsöka för en normalbegåvad elektriker.

Det finns egentligen bara två möjliga felscenarior.
1. Hela fas 3 matas via den säkring som bryter den, alltså en väldigt grov felkoppling, så grov att den är osannolik.
2. Fas 3 är egentligen borta hela tiden, ex. trasig huvudsäkring. Men den bakmatas via säkring 12 o 16. Om du alltså har en trefas maskin, på säkring 12 o 16, så matas ström bakvägen från denna maskin till resten av fas 3.

Mät spänningarna mellan fas och jord på alla 3 faserna. Kontrollera huvudssäkringarna.

H hempularen skrev:
det borde inte vara svårt att felsöka för en normalbegåvad elektriker.

Det finns egentligen bara två möjliga felscenarior.
1. Hela fas 3 matas via den säkring som bryter den, alltså en väldigt grov felkoppling, så grov att den är osannolik.
2. Fas 3 är egentligen borta hela tiden, ex. trasig huvudsäkring. Men den bakmatas via säkring 12 o 16. Om du alltså har en trefas maskin, på säkring 12 o 16, så matas ström bakvägen från denna maskin till resten av fas 3.

Mät spänningarna mellan fas och jord på alla 3 faserna. Kontrollera huvudssäkringarna.
Intressant!

Har mätt nu, 230v (235) på alla faser mot jord. Huvudsäkringarna hela.

~400V mellan alla faser?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Då återstår det väl att följa trådar i centralen. Hur matas L3.

Du kan ju iofs bara som en kontroll mäta L3 när de här säkringarna ifråga är brutna.

Fotografen Fotografen skrev:
~400V mellan alla faser?
Hrm! 0v Mellan L1 och L3, 400 mellan resten.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kanske skall testa byta huvudsäkringarna mot 3 som är kollade med mätarn, trots att dom verkar hela med faspennan....

L3 bakmatas från L1 genom någon 2- eller treaslast, alt felkopplat.
L1=L3.

sussox sussox skrev:
Kanske skall testa byta huvudsäkringarna mot 3 som är kollade med mätarn, trots att dom verkar hela med faspennan....
En god ide, har du bakmatning så indikerar pennan hel säkring, det finns ju spänning fast fel.

Nu har du något att nysta i! Mät mellan L1 och L3 på olika ställen. Där det är 400V är det OK. Där det är 0V är det fel. Du borde kunna "gaffla" dig fram till felstället.

Nu blev det spännande! :)

Mätte upp och en visade sig trasig ändå. Bytte denna.. När jag kollar på centralen igen så har både 12 och 16 löst ut MEN, ugnen är nu fortfarande igång! Dvs hela fasen är ej borta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.